Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-16, 11:35   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Siden jeg ikke eier impulskontroll, bestilte jeg en gratis prøvetime for, eh, fiolinkurs, inspirert av en FP-er. Og så skjønner jeg, etter research i etterkant av bestillingen, at det muligens ikke er tidenes instrument å kaste seg over for travel person uten tålmodighet.

(Mannen foreslår cello, han sier det er lettere? )

Men jeg kjenner lysten til å lære meg et nytt instrument, og da gjerne noe som er lettere logistisk sett enn piano. (Jeg kan litt gitar og litt bass, men det er ikke helt min greie.)

Barndomsdrømmene er fiolin, tverrfløyte og klarinett.

Hva ville du prøvd?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:38   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Jeg spiler piano, og ville valgt fiolin eller cello. Aner ikke hva som er lettest av dem, men jeg har oppdaget en soft spot for strykere i det siste.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 26-08-16 kl 11:43.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:41   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Fiolin!

Jeg har selvsagt gjort strategiske valg i så måte, ved å melde Knøtteliten på suzuki-fiolin for 6-åringer, der de tre første spilletimene både hos lærer og i gruppe, brukes til å lære foreldre/foresatte nok fiolin til å støtte ungene.
Så nå har jeg min egen 3/4-fiolin og var på spilletime i går. Kjempegøy! Jeg kommer jo aldri til å lære meg å spille noe særlig, men om Knøtteliten fortsetter med fiolin lenge så klarer jeg kanskje å plukke opp et og annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:42   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Cello har alltid vært mitt drømmeinstrument. Men det er nok langt mer sannsynlig at jeg heller plukker opp den klassiske gitaren eller pianoet igjen. Ikke trompeten.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:43   #5
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Eg spelar klarinett, og skulle gjerne kunne gitar og piano. Vi har begge deler i hus (el.piano i det minste), så teoretisk sett er det berre å prøve. I praksis funkar det litt dårleg, sidan det aldri er tid. Minste spelar fiolin og tok det ganske raskt tykkjer eg. Ho hadde spelt i berre 1,5 år då ho deltok på den første store konserten saman med andre barn på strykeinstrument, stort symfoniorkester og Alexander Rybak.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:46   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

For å kuppe tråden, eller i hvert fall svare på noe annet: Jeg ville ikke lært meg et nyt instrument, jeg ville lært meg å spille 70-talls 2-raders elektrisk orgel på nytt. Savner å klimpre av og til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:48   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Cello er noe av det vakreste jeg vet, men det ryker litt på logistikken.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:50   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Kan varmt anbefale cello. Jeg skjønte meg ikke på alle som ville spille fiolin. Cello høres jo mye bedre ut før du kan det også. Og cello er et flott instrument, men litt større å dra rundt på. Jeg spilte cello i 9 år, og angrer litt på at jeg sluttet. Men jeg liker ikke å øve, men jeg liker veldig godt det å spille sammen med andre. Da kom det til et punkt hvor jeg liksom ikke kom lenger så lenge jeg ikke gadd å øve noe særlig, men jeg elsket å spille, men ikke alene. Har spilt i flere forskjellige symfoniorkester og strykeorkester og det er bare helt fantastisk.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:57   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kan varmt anbefale cello. Jeg skjønte meg ikke på alle som ville spille fiolin. Cello høres jo mye bedre ut før du kan det også. Og cello er et flott instrument, men litt større å dra rundt på. Jeg spilte cello i 9 år, og angrer litt på at jeg sluttet. Men jeg liker ikke å øve, men jeg liker veldig godt det å spille sammen med andre. Da kom det til et punkt hvor jeg liksom ikke kom lenger så lenge jeg ikke gadd å øve noe særlig, men jeg elsket å spille, men ikke alene. Har spilt i flere forskjellige symfoniorkester og strykeorkester og det er bare helt fantastisk.

Lurer på om det er Mannens tanke også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 11:58   #10
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Jeg spiller kornett og trompet, og skulle veldig gjerne spilt piano. Vi har i huset, men tid og tålmodighet står ikke i kø. Tverrfløyte om jeg skulle lært en nytt blåseinstrument!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:00   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Piano! Og kanskje gitar.

Jeg spilte fiolin i mange år før det egentlig ble pent, og før det var rare stykkene jeg kunne, men det er godt mulig at voksne lærer raskere? Jeg syntes det var skrekkelig ergelig at broderns gitarspilling var helt ok etter noen uker med øving i alle fall.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:06   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Piano og gitar. Har ingen av delene men jeg kan noter. Jeg har fortsatt blokkfløyten fra jeg gikk på barneskolen og den er kjempepoppis blant barna her. Nå har vi jo et barnebarn som sikler inn der så det er ikke så stas for oss andre lengre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:13   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.821
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Gitar ville jeg ha lært meg. Det er et greit instrument å kunne tenker jeg.

Jeg spilte fiolin i 8-9 år som barn, men hvis man ikke spiller i orkester er det litt "unyttig" for å kalle det det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:16   #14
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Jeg skulle gjerne lært meg å spille piano.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:22   #15
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.400
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Skulle gjerne ha frisket opp gamle kunnskaper på bassgitar og tenorsaxofon. Og lært et akkordinstrument som gitar eller piano.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:24   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Saksofon så klart.
Men det er jo fordi jeg har spilt før og prøver å lære igjen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:26   #17
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Piano! Det trenger ikke ta all verdens plass heller, hvis du velger el-piano.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:32   #18
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Jeg har tverrfløyte, fiolin, piano, gitar og el-gitar. Har en plan om å lære meg alt engang i tiden. Først blir det nok å bli bedre på gitaren og friske opp fløytekunnskapene.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:36   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Vi har piano, el-piano, gitar, el- gitar og el-bass hjemme, men jeg vil ha enda et instrument. Og fortrinnsvis et Mannen ikke kan.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 12:49   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du skulle lært deg et nytt instrument, hvilket skulle det vært?

Jeg har forøvrig elektrisk-akustisk gitar, ukulele, saksofon og bongotrommer. Alt i England selvsagt... Har også lyst på keyboard, og masse fritid.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no