Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om barns personvern på nett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-16, 02:53   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om barns personvern på nett

Kom over denne om barns personvern på nett.
Interessant å linke det opp mot prinsippet om barnets beste, syns jeg. Er det til barnets beste at mange foreldre og besteforeldre tilsynelatende ukritisk deler bilder og info om barn på sosiale medier?

http://www.juristforbundet.no/Nyhets...ern-pa-nettet/

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 08:39   #2
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Det er en veldig interessant og aktuell problemstilling, og greit å få en jurists vinkling på det, selv om jeg godt kunne ønsket meg en mer utfyllende artikkel (men det finner kanskje andre steder). Det blir interessant å se hvordan barna som vokser opp i dag, med den massive eksponeringen mange får fra tidlig alder, vil reflektere over hva det har hatt å si for dem selv når de blir voksne. De barna som er i ferd med å bli voksne akkurat nå har ikke opplevd den samme eksponeringen, internett var fortsatt veldig nytt for "folk flest" da de var små.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 11:02   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Innlegget mitt ble litt kort, la det inn fra fonen. Men dette synes jeg vi kan legge oss på minnet:

Sitat:

– Når det gjelder prinsippet om barnets beste, er det svært viktig å huske at dette prinsippet ikke kan snus på hodet. Det er ikke slik at handlinger som «ikke er til skade for barnet» oppfyller prinsippet. Handlingen skal være nettopp til barnets beste. Hvor mange tenker egentlig over dette før de legger ut bilder av barnet sitt? Spurte Grønvold.

Og som du sier, Sweetie, det blir spennende å se hva de sier om noen år, disse barna som har "lært å posere på kommando" som jeg vil kalle det i enkelte tilfeller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 11:09   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Innlegget mitt ble litt kort, la det inn fra fonen. Men dette synes jeg vi kan legge oss på minnet:


Og som du sier, Sweetie, det blir spennende å se hva de sier om noen år, disse barna som har "lært å posere på kommando" som jeg vil kalle det i enkelte tilfeller.

Det er vel helst i disse "poseringstilfellene" jeg tenker at det er snakk om tilsynelatende ukritisk deling, så dermed lurer jeg på om artikkelen i så fall henvender seg til en veldig liten andel av SoMe-brukere? Jeg synes jevnt over at folk deler fornuftig, og at det ikke er til å komme bort i fra at sosiale medier er blitt hverdagslig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 11:20   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Hm, vet ikke om jeg er enig med deg, Niobe, når jeg hører bestemødre som "må på instagram, har jeg skjønt, for det er der man deler bilder", og som da ikke har datakompetanse eller nettvett nok til å skjønne når man har lagt bilder offentlig på face eller ikke.

Ja, jeg er litt lei bilder av barnebarna hennes på face.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 11:21   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Hm, de bestemødrene jeg kjenner deler veldig lite bilder, men de deler mye annet, det skal sies... Jeg tror uansett ikke utilsiktet bestemordeling er problemet, om vi har et problem.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 12:30   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg synes også det er betydelig færre ukritiske delinger nå, det har skjedd mye på fem år.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 12:32   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

På min venneliste er det et par bestemødre som helt klart deler flest barnebilder - og jeg veit at barna til minst én av dem har måttet si fra flere ganger.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 12:36   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg merker ingen ukritisk deling på Facebook i allefall og bestemødrene jeg kjenner på FB er vel de som deler minst (min egen mor spør meg alltid om det er greit før hun legger ut bilde av barna våre, tror det har skjedd to ganger at hun har ønsket det). De gangene jeg opplever det jeg synes er ukritisk deling av barnebilder så foregår det i all hovedsak hos bloggere og så godt som aldri blandt "vanlige foreldre".

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 12:37   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Men jeg vet også om noen bestemødre som sutrer over at barna deres ikke lar dem dele noen bilder av barnebarna på facebook, de er jo så stolte at de ønsker jo bare å vise dem fram til hele verden ...

Jeg bruker å sammenligne med tidligere, da bestemødrene hadde skrytealbum i veska. Det var uproblematisk å vise disse bildene til alle man kjente, og på samme måte er det uproblematisk å ta opp mobilen og vise bilder på den til alle man kjenner, eller sende en mms til de man ikke møter så ofte. Men om man tok bildene ut av skrytealbumet og hengte dem opp på oppslagstavla på Samvirkelaget ville det trolig bli bråk. Legger man det ut på facebook når det ut til enda flere, og kan i tillegg hentes fram i alle år framover, i motsetning til på oppslagstavla på butikken, der de bare ville henge noen uker, og ikke nå ut til andre utenfor bygda. Det har fått opp øynene på et par klagende bestemødre.

Her har jeg måttet oppdra min mor, som fortsatt kan gjøre blundere, selv om hun ikke legger ut bilder av ungene uten å spørre (lenger). Som senest forrige uke, da hun la ut skjermdump av en snap min søster sendte, som absolutt ikke skulle nå ut til alle. Ikke pga sensitive bilder eller noe hemmelig, det var bare en gladnyhet for min søster, men fordi ikke alle involverte var blitt informert enda.

Svigermor og pappa er veldig forsiktige med hva de deler (svigerfar er ikke på face).

Men ja, folk har blitt mye flinkere og mer forsiktige. Selv mamma.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 16:51   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

God forklaring og sammenligning, Lille My.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 18:25   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

En ting er private delinger, men jeg er veldig kritisk til de største bloggerne og hva de deler av ungene sine - og hvordan de bruker ungene sine i ulike kommersielle sammenhenger. Jeg tenker at det er realtivt uproblematisk å dele bilder av ungene når det er i et omfang som tilsvarer gamle dagers skrytealbum. jeg har skrevet dette innlegget på et annet forum: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1...-bloggerbarna/

forøvrig har vi som regel at vi allltid spør husets fjortis før det deles bilder av henne - eller hun tagges i noe.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 20:23   #13
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Og så tenker jeg at grensen for hva som er for mye deling er veldig forskjellig. For noen barn vil det være uproblematisk at det finnes bilder av dem fra da de var små ute i offentligheten når de er blitt større, men poenget er at vi ikke vet NÅ hvilke barn som vil komme til å synes det er problematisk i fremtiden. Så "ukritisk deling" behøver ikke å bety at det deles massevis av bilder eller bilder fra spesielt pinlige eller eksponerende situasjoner.

Det finnes for eksempel ingen barnebilder av meg på nett, så jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det vil være å vokse opp med den problemstillingen. Jeg tipper at for de fleste av dere gjelder det samme, hvis det finnes barnebilder av dere på nett så har dere mest sannsynlig lagt dem ut selv (og dermed samtykket i voksen alder).

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-16, 07:53   #14
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg legger ikke ut veldig mange bilder, men om jeg gjør det så har jeg snakket med den jeg har tatt bilde av for å sjekke om det er greit. Lillebror sier som regel nei, mens storebror sier alltid ja. Min mor kan dele dersom jeg legger ut et bilde, men jeg tenker at det er greit når det er gitt tillatelse til å legge det ut.

Det finnes nok noen bilder fra da barna var mindre der jeg ikke har spurt, men de har sett dem i ettertid og sagt at de kan ligge der.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 17:51   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Her er et godt blogginnlegg som snakker om akkurat dette:http://frujohansen.no/?p=4687#comment-9341

Og denne artikkelen sto i aftenposten i går - bra at dette endelig fokuseres på! http://www.aftenposten.no/kultur/Adv...v-609931b.html

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 19:09   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Den Aftenposten-artikkelen ser ut for å spinne på linken jeg la ut i hovedinnlegget, der en jurist har hatt foredrag om dette.

Må lese det blogginnlegget skikkelig senere, har bare skummet starten men ser at hun kritiserer en annen blogger som i Aftenposten sier én ting men ifølge frujohansen gjør noe annet på bloggen sin:

Sitat:

Du kan ikke siteres på at du ikke poster bilder av barna dine avkledd, når minst 5000 daglige lesere vet at det ikke er sant! Bare ved å skrape overflaten av bloggen din, vet jeg at du har vært på randen av samlivsbrudd, at et av barna dine har kolikk, hva de ønsker seg til jul, og hva faren deres tenker om sin “tapte” ungdomstid. Hva slags “sensitiv informasjon” er det du mener forblir privat på bloggen din? Det eneste bloggere flest vegrer seg for å svare på, er hvor mye de tjener.

Godt poeng.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:03   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Flere som skriver om dette nå:

http://syndikatetbloggen.blogspot.no...fyller-ar.html

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:10   #18
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Utrolig bra at dette blir satt fokus på nå. Veldig lettvinte forklaringer fra de bloggerne som turte uttale seg.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:22   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Utrolig bra at dette blir satt fokus på nå. Veldig lettvinte forklaringer fra de bloggerne som turte uttale seg.

Jeg tenker at millioner inn på konto hvert år gjør det rimelig vanskelig å se at ting kan gjøres annerledes.

Jeg har en venninne som er datter av en kjent politiker. Hun ble helt skjermet gjennom hele oppveksten og er likevel preget av å ha vokst opp i rampelyset - eller i hvert fall med et familiemedlem som var det. Den berømte forelderen blir alltid gjenkjent overalt - og det betyr at de føler seg omtalt og hvisket om når de viser seg blant folk - alltid. Hun synes fortsatt i en alder av godt voksen at dette er en STOR belastning.
Tenk da å ha vokst opp med foreldre som ikke beskytter deg mot rampelyset i det hele tatt - det er tvert imot foreldrene som setter deg der. Det er dine egne foreldre som legger ut bilder av deg i alle mulige situasjoner. De filmer deg mens du snakker om hva du synes om å skulle bli storesøster og legger det på nett til glede for 70 000 daglige lesere. De deler detaljer fra eget kjærlighetsliv på nett, selv når ungene er så store at de fint klarer å lese og forstå hint på bloggen til mor. De skriver dritt om folk du kjenner og er glad i og legger på nett - listen er lang og blir lengre hver dag.

Eller de setter deg til å posere med barberhøvler, matkasser, barnetøy, utstyr eller hvasomhelst som de får betalt for å reklamere for. Eller selger treårsdagen din til sponsorer. Det er virkelig utrolig ugreit.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 14:24   #20
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Du har så utrolig rett, Pøbel.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no