Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-17, 20:42   #41
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Såklart halal-kjøtt bør merkes.

Jeg spiser ikke halal-kjøtt av dyreetiske prinsipper. Tradisjonell halalslakting foregår uten beøvelse. Det tar jeg sterkt avstand fra.

Jeg tenker at man sender uklare signaler hvis man er imot slakting uten bedøvelse, men samtidlig ikke har noe imot å spise halal-kjøtt. For eksempel, metoden man slakter storfe på, egner seg ikke uten bedøvelse.

Du har tydeligvis ikke lest tråden eller peiling på hvordan dyr slaktes i Norge. Her til lands brukes bedøvelse også for det som blir til halalkjøtt. Noe annet er ikke lov. Andre land har andre regler, siden jeg ikke er oppdatert på hva ulike land tillater kjøper jeg storfe og sau kun fra Norge.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-17, 20:57   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Du har tydeligvis ikke lest tråden eller peiling på hvordan dyr slaktes i Norge. Her til lands brukes bedøvelse også for det som blir til halalkjøtt. Noe annet er ikke lov. Andre land har andre regler, siden jeg ikke er oppdatert på hva ulike land tillater kjøper jeg storfe og sau kun fra Norge.

Noe av utfordringen slik jeg ser det med ulike merkesystemer er at man må være temmelig bevisst for å orientere seg. Det er lett å bli lurt til å tro at utenlandsk kjøtt er norsk.
Halalkjøtt som er importert og som det selges mye av her til lands har ikke krav til bedøvelse.

Jeg må spørre folk i bransjen hva de gjør når det på produksjonslinjen dør dyr ved bedøvelse. Blir partiet destruert for å kunne ha det godkjent halal eller tillater IRN at det brukes. Ut fra det jeg har lest tidligere har kravene fra IRN vært temmelig strenge til slakt hvor bedøvelse er involvert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-17, 21:56   #43
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

IRN tillater ikke at døde dyr havner i produksjon av halalkjøtt. Vi kan ikke spise de da, med mindre det ikke er dyr som er jaktet på, og skutt, feks skutt og ikke døde med en gang, men måtte ha ett skudd til, da er det lov å spise.

Trodde de da gikk til andre produksjonslinjer, og ikke ble kastet.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-17, 22:41   #44
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Du har tydeligvis ikke lest tråden eller peiling på hvordan dyr slaktes i Norge. Her til lands brukes bedøvelse også for det som blir til halalkjøtt. Noe annet er ikke lov. Andre land har andre regler, siden jeg ikke er oppdatert på hva ulike land tillater kjøper jeg storfe og sau kun fra Norge.

Slapp av, jeg har lest hele tråden. Jeg vet hvordan dyr slaktes i Norge.

Du forsto ikke poenget mitt. I en optimal verden ville feks islamsk råd gjerne kunne unngått at dyr ble bedøvd før slakting, i Norge. Tradisjonen ER slakting uten bedøvelse. Det er dyreplageri. Jeg er sterkt imot hvordan halalslakting foregår, på verdensbasis. Dermed vil jeg som forbruker også kunne sigmalisere dette, ved å ikke kjøpe halalslaktet kjøtt. Det samme gjelder jo også kosher.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 00:00   #45
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Halalslakt uten bedøvelse er definitivt dyreplageri. Jeg kjøper nesten ikke kjøtt for å unngå både dårlig oppdrett, for dyrene altså, og tvilsom slakt. Vi kjøper fra den lokale bonden, som driver veldig bra, dyrevelferdsmessig sett eller spiser det Helten fanger på jakt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 00:26   #46
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå vet jeg ikke om den var rettet mot meg, men jeg tenker at begrunnelsen for halalmerking av norsk kjøtt må være begrunnet i religiøse hensyn (og for utenlandsk kjøtt, kan det være dyrevelferd).

Jeg ser absolutt ikke noe feil i det - tvert imot, jeg tenker at det er bra at mat gjøres til noe mer enn "for". Jeg tenker at slakting er på linje med eksempelvis økologisk merking (er blitt mye bedre!). Det er hipp-som-happ om man drikker økologisk eller ikke-økologisk melk om man mener at det kun er ernæring og mathygene som er viktig.

Selv unngår jeg økologisk, så godt jeg kan.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nabbe skriver noe om sikher her. Jøder har også varierende grad av observant mtp kosher, men bortsett fra det har jeg aldri hørt at noen pr def har problemer med halalkjøtt fordi det er halal med mindre det er snakk om halal på tvers av dyrevelferd eller at man ikke spiser kjøtt overhodet.

Det er skremmende mange som har problemer med halal, rett og slett fordi alt som har med muslimer, eller tilrettelegging for muslimer, å gjøre skal motarbeides på prinsipp.

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Såklart halal-kjøtt bør merkes.

Jeg spiser ikke halal-kjøtt av dyreetiske prinsipper. Tradisjonell halalslakting foregår uten beøvelse. Det tar jeg sterkt avstand fra.

Jeg tenker at man sender uklare signaler hvis man er imot slakting uten bedøvelse, men samtidlig ikke har noe imot å spise halal-kjøtt. For eksempel, metoden man slakter storfe på, egner seg ikke uten bedøvelse.

Hva er problemet hvis det er norsk kjøtt?
Jeg skjønner ikke hvorfor du mener jeg sender uklare signaler, det er da ganske tydelig: Jeg er sterkt imot dyreplageri men bryr meg ikke en døyt om noen har bedt en bønn under slakt, jeg tror ikke på noen gud og en bønn kan altså pr. definisjon ikke påvirke kjøttet på noen som helst måte.
Jeg spiser altså gjerne halal men bare hvis det er slaktet i Norge.
Hva er uklart?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no