Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 18:18   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg er kjempeimponert over nivået mange av dere har på matlaging.
Rett og slett.
Og jeg prøver å svelge unna prestasjonsangsten...

Jeg har aldri vært særlig glad i å lage mat. Jeg liker godt å bake, men det går dårlig å leve på bakst desverre.
Jeg er stort sett alene med mine fire da pappaen jobber på andre siden av landet. Når jeg jobbet nesten fullt kom alle hjem rundt 16, jeg kjempesliten og måtte dusje, ungene slitne, kranglete og sultne. Jeg har aldri vært flink til å planlegge, så som regel sto jeg der hver ettermiddag like dum.
-Shit, vi må ha middag!
Da ble det lett noe enkelt halvfabrikat, og ikke minst en del varianter stekt egg/kjøttdeig. Alt for ofte brødskiver, ostesmørbrød osv.
Ungene skal gjøre lekser, de får venner på døra før vi rekker noe som helst, og det blir så stress.

Når bare gravidkvalmen får gitt seg her håper jeg å få til mer middag fra bunnen, nå som jeg endelig har tid.
Men hvor mye lager dere fra bunnen? Vil det si at dere lager fiskepinner (for å ta et typisk ellers lettvint eksempel) selv? Eller går det mer på sauser og krydring og sånne ting?
Og hvordan planlegger dere? Middagslister noen uker i forveien og stålkontroll på å huske å ta opp det nødvendige dagen i forveien?
Jeg har prøvd meg på middagslister før, og da blir det i allefall middag hver dag, men jeg har ikke greid å komme utenom litt lettvinte løsninger.

Lær meg litt triks, vær så snill? Vil tro at de fleste av dere har fulltids jobber, mann som har fulltids jobb, og ergo er i samme tidsklemma som jeg vanligvis er.
Jeg vil jo så gjerne at ungene skal få sunn mat hver dag med mye grønnsaker og mat uten hauger av tilsetningsstoffer.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:23   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Middagslister er en ting, en annen er å lage opp mat i helgene. Fryse ned og ta opp før man drar på jobb. Gjelder gryter, supper, stuinger etc. Gjør ting mye enklere. Steke ferdig en stek og skive den før den fryses ned, er enkelt å ta opp og varme. Base for sauser likeså, så er det enkelt å tilsette ting rett før servering.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:26   #3
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

For eksempel spaghetti med kjøttboller tar ikke lengere tid å lage fra scratch enn det tar å koke spaghettien.
Det er bare snakk om disponering av tid:
Sett spaghettivann på kok.
Mens det koker opp, skjærer du opp grønnsakene til tomatsausen (gulrot, løk, hvitløk, paprika og evt tomater om du ikke bruker ferdighakkede på boks) og evt. deler kjøttbollene i mindre biter.
Nå koker vannet, så nå hivr du spaghettien i.
Så freser du løk og kjøttboller litt i smør, før du tilsetter tomater, grønnsaker og krydder og la det stå og godgjøre seg mens spaghettien koker ferdig.

Slik kan du fint disponere tiden ved andre retter også, så trenger det slett ikke ta mer enn 20-30 minutter.

Også er det så gøy, da!

Lykke til!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:27   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.184
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Abonnerer.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:32   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Abonnerer helt klart

Forresten så har jeg funnet ut at å kjøpe ferdige hamburgere og karbonader er bare tull. Lager det like enkelt selv og de smaker mye bedre.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:32   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

For eksempel spaghetti med kjøttboller tar ikke lengere tid å lage fra scratch enn det tar å koke spaghettien.
Det er bare snakk om disponering av tid:
Sett spaghettivann på kok.
Mens det koker opp, skjærer du opp grønnsakene til tomatsausen (gulrot, løk, hvitløk, paprika og evt tomater om du ikke bruker ferdighakkede på boks) og evt. deler kjøttbollene i mindre biter.
Nå koker vannet, så nå hivr du spaghettien i.
Så freser du løk og kjøttboller litt i smør, før du tilsetter tomater, grønnsaker og krydder og la det stå og godgjøre seg mens spaghettien koker ferdig.

Slik kan du fint disponere tiden ved andre retter også, så trenger det slett ikke ta mer enn 20-30 minutter.

Også er det så gøy, da!

Lykke til!

Men... du må jo ha kjøttdeig, og tilsette den litt stæsj før du former til kjøttboller? Ellers får du det til å høres imponerende enkelt ut.

Må legge til at vi har et nydelig kjøkken fra femtitallet som er ca 7 kvm stort. Benkeplassen er ca halvannen kvadratmeter. Det er stort sett litt kaotisk på kjøkkenet. Det er uinspirerende, kjenner jeg. Skulle ønske jeg hadde mer boltreplass. Nytt kjøkken er under planlegging, -vi må bare bli litt rike først.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:33   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.852
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Innimellom så gjør jeg klar middagen dagen i forveien. Spesielt hvis det er former som feks fiskegrateng eller pølsegrateng.

Ellers så er gjør det matlagingen litt lettere å skrive feks ukesliste. Da fører jeg opp middager for hele uka, og så skriver jeg handlelisten deretter.

Men jeg lager middag fra bunnen av langt i fra hver dag. Prøver å få til noen ganger i løpet av uken ihvertfall.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:34   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Men... du må jo ha kjøttdeig, og tilsette den litt stæsj før du former til kjøttboller? Ellers får du det til å høres imponerende enkelt ut.

Lag kjøttbollene på forhånd. Sausen også. Da blir det enkeltpenkelt.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:34   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

For eksempel spaghetti med kjøttboller tar ikke lengere tid å lage fra scratch enn det tar å koke spaghettien.
Det er bare snakk om disponering av tid:
Sett spaghettivann på kok.
Mens det koker opp, skjærer du opp grønnsakene til tomatsausen (gulrot, løk, hvitløk, paprika og evt tomater om du ikke bruker ferdighakkede på boks) og evt. deler kjøttbollene i mindre biter.
Nå koker vannet, så nå hivr du spaghettien i.
Så freser du løk og kjøttboller litt i smør, før du tilsetter tomater, grønnsaker og krydder og la det stå og godgjøre seg mens spaghettien koker ferdig.

Slik kan du fint disponere tiden ved andre retter også, så trenger det slett ikke ta mer enn 20-30 minutter.

Også er det så gøy, da!

Lykke til!

Mener du at du rekker å lage kjøttbollene og tomatsausen på den tiden det tar å koke opp spaghettivann eller har du laget kjøttbollene på forhånd? Jeg syns kjøttboller og kjøttkaker er ganske tidkrevende hverdagsmiddager.

Selv bruker jeg mye ris/pasta/båtpotet sammen med ovnsstekt kyllingfilet og en blandet salat eller wokede grønnsaker. Avkokt eller stekt fisk med poteter, grønnsaker og eggesmør, sandefjordsmør el. er også fort gjort. Supper, gryter, former og lapskaus og sånt gjør jeg klart dagen i forveien eller i helgen og varmer opp. Rotmos er kjapt, godt og lettvint tilbehør til mye.

Når man er vant til å bruke rene matvarer så går det veldig fort av seg selv altså. Jeg tipper jeg bruker 45 min. i snitt på hverdagsmiddager.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:36   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Og rydd alltid benkene helt opp før du begynner på maten. Det er et godt råd fra meg. Jeg rydder også alltid mens jeg lager mat og greier meg på veldig liten benkeplass selv om jeg i utgangspunktet har mer plass.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:37   #11
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg er flink på planlegging og gjør mye klart kvelden i forveien. Skreller potet og gulrot og legger i vann, lager kjøttkaker, steker kjøttdeig, lager ferdig gryte/lasagne/grøt osv.
Selv om man kanskje er sliten på kvelden, så er det fort gjort bare man kommer i gang og så deilig å komme fra jobb og bare skru på platene så lager det seg selv

Vi har også 6 ukers middagsplan, men følger ikke den nå Prøver å planlegge og handle en gang i uka

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:37   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Det tar ikke så lang tid å lage kjøttbollene heller, man tager (fritt etter MMs kjøttboller) en pakke karbonadedeig eller kjøttdeig, hiver denne i en foodprocessor. Setter på vann med poteter eller ris eller pasta, hiver oppi løk, gulrøtter, farris og litt knekkebrød + krydder i fp-en, former så boller og steker disse i en jerngryte, når jerngrytebunnen er full, så fortsetter man å steke på en liten panne ved siden av. Man snur kjøttbollene, slenger oppi poteter/ris/pasta i vannet som koker. Hiver litt crunsja tomater og vann i jerngryta, og lemper de ferdigstekte kjøttbollene fra panna over i jerngryta, vips har man om 5 min en ferdig middag.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:38   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Eh.
For å oppklare, så er det sjelden jeg lager kjøttbollene selv.
Jeg er litt trøtt og leste HI litt for fort, så jeg hoppet visst bukk over det å lage alt selv.
Men til mitt forsvar: Jeg har planer om å lage kjøttboller, og da vil det jo være mulig å lage dem på forhånd og ha dem i fryseren.
De tiner på no-time.

Sausen koker mens spaghettien gjør det, ja.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:39   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Mener du at du rekker å lage kjøttbollene og tomatsausen på den tiden det tar å koke opp spaghettivann eller har du laget kjøttbollene på forhånd? Jeg syns kjøttboller og kjøttkaker er ganske tidkrevende hverdagsmiddager.

Kjøttkaker og kjøttboller er jo superraskt å lage, noe av det raskeste ever. Kjøttkaker lager jeg i food processoren, bare hiver alt nedi og kjører til en masse. Kjøttboller er bare kjøttdeig/karbonadedeig i en bolle, et egg, krydder, raspet hvitløk og kanskje noe farris og potetmel, og ta små knuter av deigen og rulle til boller som man steker og evt. koker ferdig i pastasausen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:41   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Forresten, det å lage dobbelt opp med middag og fryse ned rester eller lage mye i helgene og fryse ned, er gull verdt. Man kan like gjerne lage to stk lasagner når man først er i gang, og fryse ned den ene. Eller lage dobbel/trippel mengde kjøttsaus og fryse ned, den kan man bruke senere til både pasta, pizza og lasagne, feks.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:41   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kjøttkaker og kjøttboller er jo superraskt å lage, noe av det raskeste ever. Kjøttkaker lager jeg i food processoren, bare hiver alt nedi og kjører til en masse. Kjøttboller er bare kjøttdeig/karbonadedeig i en bolle, et egg, krydder, raspet hvitløk og kanskje noe farris og potetmel, og ta små knuter av deigen og rulle til boller som man steker og evt. koker ferdig i pastasausen.

Ja, altså jeg vet hvordan de lages. Det tar bare litt lenger tid hos meg. Også liker jeg å steke i små porsjoner for å lage kraft av stekesjyen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:50   #17
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg har greit tid til det egentlig, tar meg ihvertfall det.

Lager stort sett all mat fra bunnen av, så godt jeg kan ihvertfall. Noen dager tar det lang tid, andre kort. Vi gjør som regel lekser sammen mens jeg kokelerer. Og noe kan jeg gjøre klart litt i forveien om det passer seg sånn.

Jeg baker også endel, så vi spiser hjemmelaget knekkebrød/brød/rundstykker stort sett også.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:50   #18
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Har masse ferdig fordelte poser med skrellede grønnsaker i frysen slik at det er bare å ta opp en pose (delt inn i hvor mye vi pleier å spise pr måltid) og slenge den i gryten.
- Lager opp store porsjoner av kjøttkaker/kjøttboller elelr lignenede, og fryser ned i porsjonsposer.
- Lager ferdig baser til saus, fryser ned.
- Lager månedsplaner for hva vi skal ha til middag, eller grovplan. Eks: Mandag er tacodag, tirsdag har vi fisk, onsdag har vi noe med pasta, torsdag er det fisk eller restesuppe, fredag er det somregel noe pastagreier, lørdag noe ovnsbakt og søndag ting som tar lang tid eks stek, kjøttkaker osv. Så improviserer vi innenfor de rammene, og selvsagt er ingen dager bortsett fra mandagen faste.

Andre ting:
- Passe på at benken alltid er ryddig.
- Passe på at grytene alltid er rene og står klar.
- Rydde underveis.

Og husk, godt smør og en skvett fløte hever smaken på noe som ellers kunne vært ganske kjedelig.

Og ja, jeg lager fiskepinnene fra bunnen av, det er jo kjempeenkelt og tar ingen tid.
- Kutt eks torskefilet i passende stykker, vend i melblanding (mel, salt og pepper), så vender du fileten forsiktig i en skål med et pisket egg før du avslutter med å vende i brødrasp. Stekes i stekepanne eller i stekeovn. Enkelpenkelt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:04   #19
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Tomatsaus lager jeg i store kvanta og fryser ned i posjonspakkininger.
Kjøttboller, kjøttkaker ol syns jeg ikke det tar lang tid å lage, så lenge du ikke skal haså mye at du må steike i flere omganger da. De steikes, og kokes ferdig i sausen.

Vi har hjemmelaget mat fra bunnen 90% av tiden, og jeg bruker aldri mer enn 30 min på middagen i hverdagene.
Ting som tar lengre tid blir det bare i helgene.

Nye oppskrifter tas i helgene, og øves inn slik at jeg ikke trenger å bruke oppskrifter. Hater å bruke oppskrift (er derfor ingen god baker).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:16   #20
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Dersom ein både syns det er vanskelig å lage mat frå grunn av OG syns det er vanskelig å få logistikken til å gå opp med matlaging, lekser og slitne skuldre, hadde eg vektlagt å få rutinane inn, og ikkje tatt det så nøye med "alt fra grunn av" sånn i starten. Der finst halvfabrikta som er heilt ok - f.eks kjøttboller (Coop har mange gode), fiskekaker, frosne burgerar, pølser (ingen dør av ei pølse av og til), kyllingklubber og filetar, frossenfisk etc. Som sagt ville eg vektlagt å få inn rutinane, men begynt å utvikle ferdigheter når det gjeld sundt og godt tilbehør.

Mitt råd er å lage liste med middagar for veka som kjem (f.eks på fredagskvelden). Smokk den opp på kjøleskapet. Lag handleliste med det du treng, og skaff dette på lørdagen (sjekk holdbarhet på kjøtt). Dette hjelper oss veldig.

Har hatt god erfaring med Mealboard for Iphone. Her legger ein sjølv inn oppskrifter, velger rettar til å lage ein meny for veka, og får "generert" ei handleliste ut frå dette.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no