Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Finnerlønn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-08, 12:55   #1
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.741
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Finnerlønn

Igår mistet jeg månedskortet mitt som er ganske viktig for meg. Senere på dagen fikk jeg sms av vedkommende som har funnet det. Hvor mye bør jeg gi i finnerlønn?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 12:55   #2
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finnerlønn

10 % av kortets verdi?

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:00   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg synes det er litt vanskelig med slike ting. Jeg funderte på det samme da jeg mistet lommeboka mi for litt siden. En eldre mann hadde funnet lommeboka, som kun inneholdt småpenger. Det føltes bare teit å skulle belønne manne med penger, så jeg kjøpte istedet en blomsterbukett til ham.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:03   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnerlønn

En blomst, sjokolade eller en flaske vin?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:05   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnerlønn

Gi det du mener kortet er verdt til han som fant det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:07   #6
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg hadde syntes det var flaut å skulle ta i mot penger for å ha funnet et månedskort. En liten bukett tulipaner hadde gjort meg mye gladere.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:08   #7
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Finnerlønn

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg hadde syntes det var flaut å skulle ta i mot penger for å ha funnet et månedskort. En liten bukett tulipaner hadde gjort meg mye gladere.

Signerer denne.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 13:10   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnerlønn

Blomster, sjokolade, vin er jo hyggelige ting å få som nevnt tidligere i tråden,når man har gjort en god gjerning.

Behøver jo ikke å gi penger, men i mange tilfeller bare en oppmerksomhet for at man har gitt tilbake noe til eieren.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:04   #9
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg har funnet en del ting oppigjennom og levert til den rette eier, men har aldri i min villeste fantasi forventet å få noe annet enn takk tilbake.
Har heller ikke fått noe annet enn takk.

Hvorfor skal man ha betalt for å levere noe tilbake til eieren?
Penger hadde jeg ikke villt tatt imot.

Hadde følt meg flau for at jeg måtte ha ta imot noe for å ha hjulpet til.
Men det er nå meg.

Alt koster om dagen skjønner jeg..

Noe annet er det hvis man har etterlyst noe og annonsert en dusør.

__________________
•·.·Ž¯`·.·• •·.·Ž¯`·.·•

Ž*•.ž(*•.žGutt 99-01 og 03ž.•*Ž)ž.•*Ž
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:08   #10
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg synes du kan kjøpe en bukett med tulipaner eller en flaske vin hvis det er voksne som fant kortet. Er det barn som fant det så er det alltid moro å få en peng.
Flott at du fikk kortet igjen.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:08   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finnerlønn

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Jeg har funnet en del ting oppigjennom og levert til den rette eier, men har aldri i min villeste fantasi forventet å få noe annet enn takk tilbake.
Har heller ikke fått noe annet enn takk.

Hvorfor skal man ha betalt for å levere noe tilbake til eieren?
Penger hadde jeg ikke villt tatt imot.

Hadde følt meg flau for at jeg måtte ha ta imot noe for å ha hjulpet til.
Men det er nå meg.

Alt koster om dagen skjønner jeg..

Noe annet er det hvis man har etterlyst noe og annonsert en dusør.

Alt koster om dagen? Finnerlønn er da et eldgammelt opplegg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:13   #12
SIS
Aktiv
 
SIS sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 241
SIS er litt kul
Standard

Sv: Finnerlønn

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg synes du kan kjøpe en bukett med tulipaner eller en flaske vin hvis det er voksne som fant kortet. Er det barn som fant det så er det alltid moro å få en peng.
Flott at du fikk kortet igjen.

Signerer denne !

__________________
Mamma til 3
SIS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:32   #13
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnerlønn

Finnerlønn er da noe man har fått i mange år: 10 % av verdien.

Har fått både penger og blomster for ting jeg har funnet.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 14:35   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnerlønn

Da eldste datter mistet vesken med lommebok og mye sminke (her snakker vi 18-åring og MYE sminke) for et par år siden kjøpte jeg blomsterbukett og en flaske rødvin.
Det var ikke penger i hennes lommebok, med bankkort og sertifikat.
Det koster tid og penger å skaffe det på nytt.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 15:32   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnerlønn

Finnerlønn mener jeg er nedfelt i loven, og den er på 10 %, så vidt jeg husker. En helt annen ting er at jeg ikke ville gitt et småbeløp til en voksen person. (Vi snakker 50–70 kroner, formoder jeg?)

Jeg ville gitt en stor pose Twist, en konfekteske eller en bukett tulipaner eller noe annet som omtrent tilsvarer finnerlønnsverdien. Jeg ville ikke gitt vin eller annen alkohol til en fremmed.

Til et barn eller en ungdom ville jeg gitt penger. De synes vanligvis det er stas.

Et middelaldrende ektepar fant mobiletelefonen min for et års tid siden og drev skikkelig detektivvirksomhet for å finne frem til eieren. Jeg sendte dem en bukett blomster i etterkant, og det var veldig populært.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 15:39   #16
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnerlønn

En blomsterbukett høres for meg veldig greit ut.

Jeg fant en veske en gang som inneholdt en gammel mobil, en tom lommebok og en notatbok. Jeg fikk 200,- av vedkommende. Ble så paff at jeg bare takket og så blid ut.
Hadde ikke falt meg inn at jeg skulle få noe.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 15:43   #17
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg hadde blitt temmelig snurt om noen hadde nektet å ta imot det jeg ønsket å gi som finnerlønn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 15:55   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnerlønn

Jeg ville gitt blomster eller vin, tipper jeg.

Ut over det er finnerlønn er lovbestemt (dvs. at finneren kan kreve - ikke at den som har mistet må gi) til 10-20%, avhengig av Tingens verdi så lenge den er funnet ute i naturen.

Sitat:

Ifølge loven skal en finnerlønn normalt ikke settes til mer enn 20 prosent av gjenstandens verdi, og ikke over 15 kroner når godsets verdi er mindre enn 100 kroner. Har gjenstanden en verdi på mellom 100 og 500 kroner, bør satsen være 15 prosent, men ikke mer enn 50 kroner. Avslutningsvis bør finnerlønnen være ti prosent om gjenstandens verdi overskrider 500 kroner.

Sitat:

Lovens paragraf tre sier nemlig at ansatte i samferdselsforetak (eksempelvis drosje, jernbane, buss) som finner hittegods på område virksomheten rår over, skal ta vare på godset, men at de ikke kan kreve finnerlønn.



- I tillegg kan ingen kreve finnerlønn om hittegodset er funnet i kirke, forsamlingshus, skole, teater, kino, hotell, herberge, vertshus, kontor, arbeidsplass, butikk eller liknende, sier Jens Otto Haugland.

I hovedsak vil altså en finnerlønn utløses dersom du finner den ute i den frie natur.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=368857

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no