Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 17:39   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Er det lov å starte en setning med "men"? Da jeg lærte rettskriving var det ikke lov, "men" skulle binde to setninger sammen. I dag ser jeg stadig at setninger starer med "men" og lurer på om jeg har gått glipp av noe eller om det fremdeles ikke er lov.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:10   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg tror det er en litt relativ regel. Jeg fikk lov til å starte setninger med men da jeg gikk på skolen, det var på et vis greit når man visste hva man gjorde sa de den gangen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:11   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Det er helt normal norsk å starte setninger med «men» (og andre konjunksjoner, som «og» og «eller»). Det finnes heller ingen offisiell norm eller regel som sier at man ikke skal gjøre det. Det er derimot en viss tradisjon for å fraråde det, og mange oppfatter det nok ikke som god stil. Det er noe helt annet enn «ikke lov».

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:25   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg oppfatter det som en ganske muntlig uttryksform; jeg kan godt begynne en setning med "men" på FP, men aldri tekster jeg skriver i jobbsammenheng.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 19:19   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Enig med siste taler.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:01   #6
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Takk for svar alle sammen! I mitt hodet er det fremdeles feil å starte en setning med "men", men nå vet jeg at det er i mitt hodet det er feil.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:10   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er helt normal norsk å starte setninger med «men» (og andre konjunksjoner, som «og» og «eller»). Det finnes heller ingen offisiell norm eller regel som sier at man ikke skal gjøre det. Det er derimot en viss tradisjon for å fraråde det, og mange oppfatter det nok ikke som god stil. Det er noe helt annet enn «ikke lov».

Men jeg synes det er fint. Bare du kombinerer det med nok tankestreker så blir det fint.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:11   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg retter alltid opp setninger som starter med "men" når jeg leser korrektur på jobbting som skal publiseres eller sendes til (det noe tilårskomne) styret.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:43   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Ville du rettet setninger av typen «Men hva skal man gjøre, da?», Elinblu? (Jeg strøk også de fleste «men» i setningsstart da jeg var korrekturleser, men jeg synes det er en teit absolutt regel.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:53   #10
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg merker at jeg har skrevet det flere ganger her inne og føler hver gang det er litt feil og ikke helt riktig. MEN tenker at pytt pytt

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:14   #11
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Det hadde vel vært bedre med

Jeg tror det går bra, men om det ikke går bra, så smiler jeg likevel.

Hvis det var den setningen du mente som eksempel? Som regel kan en del ting omskrives.


Sist redigert av Dronningen : 11-01-11 kl 08:53.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:16   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg gjør det innimellom, der det føles naturlig. Men jeg tenker meg som regel om før jeg gjør det, og jeg prøver å unngå det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:21   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg ser når jeg skriver det og tenker at det ikke er ideelt. Men skriver det likevel.

Akkurat den setningen i overskriften ville jeg bundet sammen med et komma.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:54   #14
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Setningene i overskriften var for å vise et eksempel på innholdet i innlegget. Selv unngår jeg å starte en setning med "men", med mindre jeg glemmer å taste "n" to ganger.. Jeg synes språket blir bedre om "men" forbinder to setninger enn som setningen starter med nevnte ord. Det ser bare ikke bra ut. Så det så.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 07:59   #15
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Jeg synes setningen i overskriften er helt utmerket som litt uformell skriftlig norsk. (Bortsett fra at det skal være komma etter «bra».)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:57   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ville du rettet setninger av typen «Men hva skal man gjøre, da?», Elinblu? (Jeg strøk også de fleste «men» i setningsstart da jeg var korrekturleser, men jeg synes det er en teit absolutt regel.)

Akkurat den typen setninger har jeg nok ikke hatt, men der ville det antakelig ha fått stå, ja. I det fleste tilfellene er det snakk om noe slikt: "Samene har vært utsatt for urett. Men de fikk noen rettigheter til slutt." Der kan det med fordel skrives sammen til én setning, synes jeg. Det er snakk om avisannonser eller styrepapirer, så jeg vil si det er ganske formelle tekster.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 09:03   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

I det fleste tilfellene er det snakk om noe slikt: "Samene har vært utsatt for urett. Men de fikk noen rettigheter til slutt." Der kan det med fordel skrives sammen til én setning, synes jeg.

Men i den sammenhengen er jeg jo helt enig.

Ellers er jeg enig med Toffskij. Det er ofte litt klønete å starte setninger med "men", men ikke alltid. Jeg har endret ganske mange sånne setninger i språkvask selv, enten ved å slå sammen til én setning eller ved å omformulere. (I enkelte tilfeller passer det til og med med en "Imidlertid" i stedet, men den er jeg forsiktig med.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 09:12   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Det er i veldig stor grad et stilistisk spørsmål, synes jeg. I litt formell stil passer det sjelden med innledende «men», mens «imidlertid» er veldig unaturlig i ledig, uformell stil.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 09:13   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg tror det går bra. Men om det ikke går bra smiler jeg likevel

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

I litt formell stil passer det sjelden med innledende «men», mens «imidlertid» er veldig unaturlig i ledig, uformell stil.

Ja, og det er det som kjent ingenting som heter her på huset.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no