Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengdeberegning til koldtbord

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-08, 14:52   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mengdeberegning til koldtbord

Jeg skal lage koldtbord selv til konfirmasjon, og holde på å planlegge.
For å kunne beregne litt bedre:
Er det noen som vet sånn omtrent hvor mange gram kjøtt/fisk man beregner pr. person? Da holder jeg tilbehøret utenom, sånn som pastasalater, potetsalat, brød og eggerøre.

Jeg regner med det blir mer enn nok mat ut fra listen jeg har satt opp, og kanskje altfor mye... Det er jo ikke noen vits i å lage dobbelt så mye som nødvendig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 14:58   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Nå fant jeg en link selv: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel820.asp

Ser ut som jeg har beregnet veldig mye mer enn dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 15:30   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Jeg hadde nok også beregnet mer enn dette per person, men nå er jeg kjent for å lage altfor mye mat. Jeg syns de hadde regnet lite på roastbiff, eggerøre og spekeskinke. Kanskje på reker også.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 15:51   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Ja, det er jo mye bedre å ha endel igjen enn at det virker snaut. Man får saktens spist restene etter festen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:15   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Målene deres ser ut til å stemme veldig bra. Husk at det er ikke alle som spiser av alt, så om en spiser ekstra mye roastbeef er det en annen som ikke spiser det i det hele tatt. Jeg er av den litt, tja, omstendelige typen, så jeg skriver ned hvor mye som går av mat når jeg har gjester. Tommelfingerregelen min er å ha ca 600 gram mat pr person, inkl salater men ekskl brod. Om du skal ha varme ting ville jeg beregnet mellom 1 og 1.5 enhet pr voksen (1 karbonade, 1 kyllinglår etc)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:51   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Takk for svar! Vi kommer til å ha ganske mye forskjellig, så jeg regner ikke med at det nødvendigvis skal være nok til alle av hver rett. Av ting som blir varmet på forhånd kommer det til å være kjøttboller (2 typer), og parmesankylling (fileter delt i 3).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:55   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Her er listen min så langt. Hvis alle inviterte kommer blir vi 45 mennesker, men det kan jo godt hende at noen ikke kan så vi blir litt færre. Ca. 10 av disse er barn under 10 år, noen helt små.

En hel kalkun (Jamie-variant med appelsin og sitronsmør under skinnet)
Parmesankylling (hver filet delt i tre) Ferdig: 1,5 kg
Kjøttboller av svin Ferdig: 105 stk
Kjøttboller av karbonadedeig
Lammelår
Pastasalat
Grønn salat, 2 typer
Rømmedressing
Balsamicodressing
Potetsalat uten rømme/majones
Potetsalat med rømme
Waldorfsalat
Eggerøre
Spekemat
Røkelaks
En hel kokt laks
Reker
Krabber

Brød (kjøpe ferdig dagen før)
Foccaccia (få serveringshjelpen til å lage like før)
Smør


Kaker:
Frossen peanøttkake (langpanne)
Ostekake
Nøttebunn med gul krem og masse frukt (langpanne)
Marsipankake
Brownies
3 kransekaker
En kake til, ikke bestemt ennå

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:20   #8
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.715
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Det høres ut som om du har god kontroll allerede. Mye av det dere har på bordet er jo mulig å fryse om dere skulle få alt for store mengder.
Tenker som deg at det er bedre å ha litt for mye, rester av så god mat er jo ikke så verst dagen derpå heller

Ble nysgjerrig på parmesankyllingen din. Er det en oppskrift du vil dele?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:23   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Parmesankylling-oppskriften har jeg funnet her inne, og jeg lager det ofte. Det er glitterchick sin oppskrift.

(2 porsjoner, lett å utvide)

2 kyllingfileter
1/3 kopp revet parmesanost (ca 1 dl)
1 ts oregano
1 ts paprikapulver
1/2 ss smør
1 ss olivenolje
salt og pepper

smelt smøret og bland med oljen.
bland krydderne og parmesanosten.
Dypp kyllingfiletene i oljeblandingen, og vend dem i ost/krydderblandingen.
Stek dem i oven på 175 i 30 minutter

Server med hjemmelaget potetstappe (kok poteter og/eller gulrøtter/blomkål/broccoli, hvitløksfedd i god buljong, hell av vannet, mos potetene, ta i en dæsj smør, spe med melk til ønsket konsistens. Smak til med salt pepper og evt. parmesanost.

Tomatsalat
Finhakk tomater, agurk, hvitløk og evt. ruccola. Smak til med salt, pepper, olivenolje og eddik.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:26   #10
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.715
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Glitterchick sin ja! Den har jeg prøvd for en stund siden, og den falt virkelig i smak her hjemme.
Den skal jeg definitivt hente frem igjen!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:28   #11
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Ser ut til at du har stålkontroll!

Er rekene med eller uten skall? Av erfaring, når det er så mye godt på bordet ellers går det ganske lite reker med skall. Tar lang tid å pille/spise. Reker uten skall går det mere av.

Hvor mye spekemat beregner du? Ca 2 kg? (en mengde jeg ville tenkt meg når jeg ser det du har)

Det ser forovrig kjempedeilig ut, får jeg komme på restelag?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:36   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Konfirmanten har ønsket seg ferske reker, så det blir med skall. Men det blir bare en bolle med en kilo eller to, ikke så veldig mange. Har ikke tenkt på mengden ennå når det gjelder spekemat, det er jo en av tingene som kan kjøpes ferdig like før, så jeg kan beregne det litt mot hvor mye vi allerede har. Vi skal steke en stor kalkun (6-7 kg), og et stort lammelår, det blir ganske mye kjøtt, og evt. rester er lett å få brukt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:45   #13
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

om du skal ha eggerøre.
Lag MASSE.
Ofte er det fritt før alle har forsynt seg,om man eks bestiller ferdig .

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 17:56   #14
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Det ser ut til å bli et nydelig koldtbord. Koldtbord er favoritten blandt barna her også, når de får velge. Jeg syns som du, at det er vanskelig å velge mengde mat. 500-600 gram mat pr person er en god regel, men så er det det at det går mye av noe og mindre av noe annet.

Jeg syns det er bedre at det blir alt for mye igjen enn at det blir for lite mat. Det går fint å fryse det meste og koldtbord som restemat er jo kjempegodt.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 23:20   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mengdeberegning til koldtbord

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt man skal beregne 2 egg pr voksen når an lager eggerøre.
Men samtidig høres det litt i overkant ut, men eggerøre går det gjerne mye av.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no