Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skrur du av adventsstake(r) eller juletrelys om natten?
Skrur av adventsstake men ikke juletrelys 0 0%
Skrur av juletrelys men ikke adventsstake 7 11,67%
Skrur av begge deler 44 73,33%
Lar begge deler stå på hele tiden 8 13,33%
Jeg bruker bare levende lys så noe annet skulle tatt seg ut! 1 1,67%
Deltakere: 60. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-07, 01:05   #1
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Jeg har en nabo som har det som her inne av mange blir omtalt som harry adventlysestake. Den står på døgnet rundt, også når hun er bortreist i dagesvis. Jeg liker ikke det (bor i rekkehus). De blir jo faktisk erklært som potensielle brannfeller av branntilsynet hvert år! Jeg for min del skrur den konsekvent av hver kveld OG når jeg ikke er hjemme.

Det samme med juletrelys. Det er jo stemningsfullt å stå opp de mørke desemberdagene til stemning av juletrelysene (husker det så godt fra min egen barndom, da ble aldri juletrelysene slått av).

Hva gjør dere?



Julepåll ån de vej!


Sist redigert av Frantzen : 01-12-07 kl 01:11. Årsak: Skrivefeil, skrivefeil, skrivefeil...
  Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 01:08   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Jeg har den på døgnet rundt, men hadde aldri reist fra den i flere dager nei. Er brannfaren mye større i slike enn i vanlige lamper?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 01:08   #3
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Det advares ihvertfall mot å la dem stå på
Hva er styrken på de små pærene?

  Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 01:11   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Adventstakene og engelen som bruker å henge i turbo sitt vindu taes ut om natten.

Samme med juletre ,den bruker å være koblet til "kontakten" til tv og den har en sånn knapp som man skru av hele skjiten på et trykk

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 01:15   #5
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Adventstaken står som regel på om natten, mens juletrelys slås av. Kunne aldri reist bort med staken på og skal nok slå den av nå. Fikk en liten vekker der.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 01:36   #6
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Klippet fra Brannvernforeningens nettsider



Jul og nyttår: Elektrisk julebelysning

Julen er ikke bare høysesong for levende lys. Millioner av elektriske smålys i juletrær, adventsstaker og juledekorasjoner tennes også. Dermed øker brannfaren. Her er noen gode råd:
Hovedregel:
Slå alltid av julebelysningen om natten og når du ikke er hjemme.
Mer spenning enn vi har godt av!
Både tradisjonell juletrebelysning og moderne minibelysning består av mengde smålamper som er seriekoblet. Når en av lyspærene ryker, oppstår en forbikobling i pærens sokkel som gjør at resten av lyspærene fortsatt lyser - men med økt styrke! Dersom halvparten av lyspærene går i stykker, får de gjenværende pærene dobbel spenning, og dermed firedobbel effekt. En slik effektøkning fører til overoppheting som kan antenne et tørt juletre, julepynt eller annet brennbart materiale i nærheten.
I flerarmede lysestaker er lyspærene vanligvis seriekoblet på samme måte som juletrebelysningen, men mangler ofte forbikoblingen i sokkelen. Dermed slokkes alle pærene hvis én pære ryker. Denne typen pærer kan imidlertid være ustabile. Blir lysestaken utsatt for rystelser eller slag, kan lysstyrken i de forskjellige pærene bli ujevn. Noen av pærene kan bli overopphetet og medføre stor fare for at f.eks. tekstiler i nærheten antennes. Ved ujevn lysstyrke må derfor lyspærene skiftes ut.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 02:45   #7
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Skrur av begge om natten. Men ikke da vi reiser bort for en liten stund. men skal vi vært borte over mange timer så har jeg skrudd av.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 02:51   #8
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Her i huset blir allt av lys og elektriske apparater skrudd av for natten og når vi ikke er hjemme.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 08:19   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Her i huset blir allt av lys og elektriske apparater skrudd av for natten og når vi ikke er hjemme.

Samme her.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 08:28   #10
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Skrur av begge deler.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 08:58   #11
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Vi skrur av alt som heter lys når vi legger oss.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 09:00   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Svarte skrur av begge deler, men jeg har ingen sånn stake, hvis dere mener en sånn jødisk greie med sju lys som går opp og ned. Derimot var jeg vanlig adventsstake med levende lys, og den slukkes selvsagt når vi ikke er i rommet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 09:57   #13
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Slår av alt om natta og når vi ikke er hjemme.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:05   #14
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Oi, jeg har pleid å la våre stå på hele tiden jeg da. Samme gjør hun som bor i kjelleren hos oss. Bør nok få inn en annen rutine på dette ja...

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:37   #15
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Jeg slår den alltid av om natten og når vi ikke er hjemme. Hadde en sånn harry en frem til i går. Jeg skrudde den på for å se om den virket, den sto på i 5-10min og da sloknet den ene pæra. Skrudde av den og skulle skru ut pær, men det var ikke vits i siden jeg kunne ta pæra rett opp. Plastikken var smelta rundt. Hvis ikke jeg hadde vært hjemme så vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:54   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Svarte skrur av begge deler, men jeg har ingen sånn stake, hvis dere mener en sånn jødisk greie med sju lys som går opp og ned. Derimot var jeg vanlig adventsstake med levende lys, og den slukkes selvsagt når vi ikke er i rommet.

Og da slapp jeg å skrive noe selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 11:38   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Skrur av alt lys når vi legger oss.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 11:40   #18
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Vi slår av alle lys om natten eller når vi ikke er hjemme.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 11:41   #19
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Juletrelys og adventstaker blir slått av, jeg følger meg ikke trygg med dem på. Men adventsstjerna er av metall og får stå på.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:07   #20
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Apropos adventstaker: hva med brannfaren?

Juletrelys og adventsstaken blir skrudd av om natten.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no