Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 13:17   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Eg skal lage komler i dag, glutenfrie sådan. Eg skal greit få til å bruke grovt glutenfritt mjøl. Det er såpass lite mjøl i komler at det merkes knapt at det er glutenfritt. Men så var det oppskrifta da! Eg ønsker komler som er passe i konsistensen. Ikkje sånne klissete mjuke som heng på kniven, og ikkje sånne harde som ein må bruke litt makt for å dele opp. Tricky.

Tenkte å ta utgangspunkt i denne oppskrifta. Ser den ok ut? Eg har høyrt at ein kan ha havregryn i komler -dei finst faktisk i glutenfri variant (hurra for havregryn!), og vurderte å putte dette i også. Bør eg knuse dei til mjøl først?

Eg håpar det er nokre habile komle-bakerar her inne

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 13:38   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Jeg pleier bare bruke raspede poteter, byggmel (og av uviss grunn en skvett hvetemel) og litt salt. Og så altså da mer byggmel inntil det er passe grei konsistens, men den klarer jeg ikke beksrive, det må bare.. vel, erfares. For lite, så går de i oppløsning under koking. Been there, done that. For mye, så blir de knallharde. Been there, done that too. Og midt imellom er flott, men litt flaks å treffe...

Men virkelig, kokte, moste poteter? I mitt hove, min barndom, min verden, lages potetball av rå potet som raspes og blandes med mel, uten noen kokte... Og uten oppskrift... Det ante jeg ikke fantes engang... :naiv:

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 13:41   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Jo, det med kokte har eg høyrt fleire stader. Ser det går igjen i mange oppskrifter på nett. Mor mi (som sjølvsagt lagar dei perfekte komlene, men som ikkje er i stand til å seie kor mykje ho brukar av kva), har brukt nokre kokte poteter. Men det verkar som at ho berre gjer det dersom ho har det, og ho har ingen ide om kor mykje ho brukar. Makan. At ho greier å lage perfekte komler kvar gong er meg ei gåte.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 13:45   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Det der med å ikke ane hvor mye de har oppi, og likevel få det bra, er en kunst.

Jeg aner heller ikke hvor mye jeg har oppi, men de ter litt varierende resultat...

Mn kokte ha jeg altså ikke vært borti før. Ettersom vi nesten aldri har poteter, så har jeg ikke "kalde, kokte poteter fra i går" liggende, liksom, så jeg tror ikke jeg begynner med det heller... Det blir litt tiltak å koke noen for å avkjøle for å ha i ballen...

Men jeg kjenner at jeg fikk lyst på ball nå!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:22   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Vi brukte lik mengde rå som kokte poteter. Blandet inn jyttemel (blå pakke) og salt.
Lot dem trekke i kraft som kjøttet hadde kokt i.

Ble ekstra saftige med litt havregryn oppi vis dere kan ha det.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:27   #6
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Ja, vi kan det Jyttemel ja, trur ikkje eg har det. Ingenting galt med grov miks frå Toro vel? Burde vel gjere samme nytten?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:41   #7
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Hvis man bruker kokte poteter i så blir raspeballene mykere!
Pleier å ha 2 - 3 kokte i for å få passe kosistens.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 20:30   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Kanskje jeg må vurdere det da. Kokte, kalde poteter... koke dem sammen med kjøttet, legge i kaldt vann mens jeg lager til resten, og mose dem inn til slutt, eller må jeg koke dem dagen før?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 21:10   #9
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Ååh komle.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:55   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Denne tråden må opp igjen.

Kan noen av dere utdype i detalj for en stakkars østlending hvordan dere gjør dette med komlene? Hvordan kjennes rett konsistens ut?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:11   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Slik at man kan forme en ball av dem uten at de bare blir en hard klump men ikke slik at dem faller fra hverandre..

sorry har ikke bedre forklaring..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:49   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Raspeballer er godt.

Her liker ikke mannen det, så vi spiser det ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:59   #13
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Klubb! Med bacon eller flesk i midten, servert med grov pølse(dampepølse fra nordfjord kjøtt er best), kålrabistapp og smelt smør. Tradisjonelt hører saltkjøtt også til, men det dropper jeg gjerne.
Klubben lages av 1/3 kokte poteter og 2/3 rå, litt salt og byggmel( ikke noe sånt hvetemelstull). Passe konsistens er litt vanskelig å forklare, men deigen skal slippe skeia, ikke renne av. Kaldt vann på hendene og så er det bare å forme klubben i ønska størrelse.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:21   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Min far, kumleeksperten bruker alltid ca 1/3 kokte poteter. Gnocchi er jo kumlens italienske, litt mer elegante fetter. Der er det vel bare kokte poteter, eller?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:19   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Min far, kumleeksperten bruker alltid ca 1/3 kokte poteter. Gnocchi er jo kumlens italienske, litt mer elegante fetter. Der er det vel bare kokte poteter, eller?

Jepp, bare kokte poteter i gnocchi. Og egg. Man kan gjerne ha i litt av noe annet også, for smak eller farge sin del, f. eks spinat, rødbeter o.l.

Jeg lager også komle med både kokt og rå potet. Synes konsistenesen blir desidert best da.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:43   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Komler, komper, raspeballer, rasper etc. Oppskrift

Dagen etter at eg starta denne tråden lagde eg komler, og her er resultatet. Ikkje la deg avskrekke av at dette er "spesialmat" Er berre å bruke mjøl med gluten i staden for, eller følge ICA si oppskrift som eg linkar til.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no