Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sitronkake - veldig god!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 19:47   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sitronkake - veldig god!

Lagde ei sitronkake i ettermiddag, og den var fantastisk god!! Framgangsmåten var litt spesiell, så eg ville gjerne høyre kva de andre meiner om dette. F.eks er eggedosisen laga på berre eggeplommer - kva er grunnen til det? Er det for at kaka skal bli ekstra gul, eller er det andre ting? Vidare blei det rørt inn krem (av fløyte altså) - det har eg aldri vore ute for. Noko formeining om kvifor oppskrifta er slik? Det var uansett ei himmelsk god og saftig kake - og eg veit ikkje om det var kremen eller eggeplommene som gjorde det. Eg lagde kaka med glutenfritt mjøl, og vi fire i familien fortærte 3/4 av herligheten til dessert i kveld Rakk ikkje å lage glasur til, men det gjorde ingenting. Var framleis lunken då vi åt - og det var deilig... trur ein godt kunne hatt vaniljeis til.

Edit: hugs at kaka kan bakast med gluten-mjøl også! (altså vanlig mjøl)

Det sto ikkje kor varm ovnen skulle vere, så eg sette den til 180 grader. Og eg steikte ein halv time, ikkje ein time som i oppskrifta.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 25-02-13 kl 00:43.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:04   #2
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Den så god ut og minner meg om sitron-formkaken mamma lagde da jeg var barn

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:12   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Eggeplommen lager kanskje mer fyldig smak og litt annen konsistens enn eggehvitten? Og så blir den jo som du sier mer gul da.

Det med kremen - skulle du blande de andre ingrediensene forsiktig inn? Hvis det så tenker jeg at det har med luft å gjøre at kremen skulle piskes. Mer luftig kake, kanskje?

Jeg elsker sitron, og denne kaka både så og hørtes veldig god ut!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:13   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Den så god ut! Jeg opplever at for eksempel sitronfromasjen (som jeg laget senest i går) blir mye bedre når jeg bruker kun plommene av egget.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:30   #5
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Mm, den så god ut, minner meg om sitronformkake jeg brukte å bake som liten. Tror jeg må introdusere den for ungene nå.

Eggeplommene er vel både for smak og farge, kremen vet jeg ikke. Den så helt fantastisk ut da.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:37   #6
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Jeg har en oppskrift på sitronkake med rømme i tilleggg til smør, det er en ekstra myk og saftig kake. Eggeplommer som du sier gir fin farge og i enkelte oppskrifter trenger man noe som emulgerer ingrediensene, eller får fete og vannholdige ingredienser til å gå sammen til en glatt røre. Det er ofte en av grunnene til ekstra med eggeplommer. Jeg har tenkt på dette en stund, for jeg har problemer med min sitronkake med rømme, men som er basert på sukker og smør rørt hvitt og ett og ett egg tilsatt mens maskienn går.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:53   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Den så god ut! Jeg opplever at for eksempel sitronfromasjen (som jeg laget senest i går) blir mye bedre når jeg bruker kun plommene av egget.

Oppskrift?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:19   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Høres akkurat ut som Gullkake, pluss sitron. Den skal lages med kun eggeplommer, og vispet krem i røra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:32   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Denne har jeg lyst å lag. Jeg elsker sitronkake!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:55   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Oppskrift?

Klikk på linken i hovedinnlegget.

Kaka ser veldig god ut, og jeg må si at din ser enda bedre ut enn den på bildet i linken. Mulig den må prøves altså.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 00:21   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Det tenkte jeg også på

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Høres akkurat ut som Gullkake, pluss sitron. Den skal lages med kun eggeplommer, og vispet krem i røra.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 00:38   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Aldri høyrt om Gullkake! Det må eg google også

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 01:03   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Takk for tips om Gullkake! Og det er jo det det er tydeligvis, men det er tilsatt sitron da. Må jo vere mulig å smaksette med mykje forskjellig dette her - krydder, kakao, nøtter m.m.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 07:49   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Jeg mente oppskrift på sitronfromasjen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 07:54   #15
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg mente oppskrift på sitronfromasjen.

Ja... Jeg oppdaget det nå i morges. Snakk om å følge med i timen liksom.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:20   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg mente oppskrift på sitronfromasjen.

Denne bruker jeg, enkel og god.

Sitronfromasj

4-6 personer

5 gelatinplater
5 eggeplommer
5 ss sukker (eller litt mer for søtmonser)
5 dl kremfløte
Saft av 1 stor sitron


Legg gelatinplatene i vann i 10 min, klem av mesteparten av vannet og smelt for eksempel i mikrobølgeovn. Avkjøl litt, men hold det flytende.

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker og pisk kremfløten halvstiv. Bland rørene sammen og hell over gelatin og sitron i en tynn stråle.

Avkjøl 3-4 timer eller over natten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 02:12   #17
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

"Min" sitronfromasj er nesten make, bare uten sitronsaft, 1.5 dl vann i stedet og finraspet sitronskall.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 05:57   #18
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

"Min" sitronfromasj er nesten make, bare uten sitronsaft, 1.5 dl vann i stedet og finraspet sitronskall.

Det skal egentlig være skall i den oppskriften jeg har tatt utgangspunkt i også, men jeg er ikke veldig glad i sitronskall. Eller appelsinskall, for den saks skyld.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 21:21   #19
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det skal egentlig være skall i den oppskriften jeg har tatt utgangspunkt i også, men jeg er ikke veldig glad i sitronskall. Eller appelsinskall, for den saks skyld.

Ja det må i så tilfelle være veldig finraspet, og man må jo like smaken. Selv synes jeg det lukter himmelsk når jeg rasper sitron. Jeg har også en oppskrift som er basert på eggehviter, eggeplommer, sukker og sitronsaft, (uten krem) men den smaker metall om det ikke lages med redskaper av metall, og det har gjort vispingen problematisk. Derfor gikk jeg over til noe uten sitronsaft.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 21:04   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronkake - veldig god!

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

"Min" sitronfromasj er nesten make, bare uten sitronsaft, 1.5 dl vann i stedet og finraspet sitronskall.

Vann i sitronfromasj? Jo mer sitron, jo bedre. Og skall også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no