Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hjernedøde surrogatmødre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-17, 22:29   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjernedøde surrogatmødre?

http://www.vl.no/nyhet/anna-smajdor-...-barn-1.925089

Se her - medisinsk etiker foreslår å la hjernedøde kvinner være surrogatmødre. Jeg må innrømme at jeg tenkte litt "hæ"?. Hva tenker fp?


Sitat:

Se for deg et ufrivillig barnløst par. De har forsøkt kunstig befruktning, men embryoet vil ikke feste seg til mors livmor. De er i ferd med å gi opp. Men så foreslår legen en helt ny form for teknologi: De kan forsøke å feste embryoet i livmoren til en kvinne som ligger i koma. Den hjernedøde kvinnens kropp bærer så fram barnet for mor og far.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012

Sist redigert av Adrienne : 16-02-17 kl 07:17.
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:31   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?



Nei, vi må slutte å tenke på det å få barn som en rettighet, som et mål som helliger alle midler. Det er galskap.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:35   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Wow, katta. Den så jeg virkelig ikke komme ut fra overskriften.

Hvis kvinnen før hun falt i koma har gitt sitt samtykke, så hvorfor ikke? Sånn bortsett fra at jeg får litt sterke assosiasjoner til The Matrix, da.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:36   #4
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Alt i meg skriker nei!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:37   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Oioi, den er vanskelig...

At det ikke er en rettighet å få barn, det er nå en ting, men det finnes mange måter å omgå naturen på, blant annet ved surrogati.

Men skal man begynne å bruke mennesker som ligger hjernedøde, så er det MYE som må på plass først. Den hjernedøde må mens hun levde ha samtykket til det, sagt seg villig til at om det skjer, så stiller jeg kroppen min til bruk. Og pårørende må også ha kunnskap om hennes vilje, evt stille seg samtykkende til det på vegne av henne. Litt på lik linje med organdonasjon.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:39   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:41   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Alt i meg skriker at dette er feil på veldig mange plan.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:46   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Men hva er det som gjør at det blir feil? Jeg er enig i at det butter veldig, men hva er det egentlig vi reagerer på?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:49   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg får ikke lest artikkelen, men lurer på hvordan det vil påvirke et barn. Kanskje ingenting? Men lell.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:50   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hva er det som gjør at det blir feil? Jeg er enig i at det butter veldig, men hva er det egentlig vi reagerer på?

Ja, hva reagerer vi på?

Jeg synes surrogati er en helt grei sak, og hvorfor ikke på denne måten, om samtykke er gitt?

Men om jeg selv ville valgt en slik måte for surrogati, det er jeg litt mer usikker på.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:51   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hva er det som gjør at det blir feil? Jeg er enig i at det butter veldig, men hva er det egentlig vi reagerer på?

Det er vel som med prostitusjon, vi reagerer på kjøp og salg og bruk av kropper, som om det var produksjonsvarer. (Jeg er forøvrig motstander av surrogati generelt, med samme utgangspunkt. At det ikke er riktig å bestille og produsere mennesker, og at det ikke er riktig å bruke kvinner som produksjonslokaler. Uavhengig av om de skulle synes det er en god ide selv.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:52   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg får ikke lest artikkelen, men lurer på hvordan det vil påvirke et barn. Kanskje ingenting? Men lell.

Jeg tenker at forskjellen for barnet på dette kontra surrogati fra en levende kvinne ikke er stor. Barnet er vel i de fleste tilfeller foreldrenes biologiske, og surrogatmoren er "bare" en rugekasse.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:55   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg er ikke overbegeistret for surrogati med mødre med hjerneaktivitet heller. Det gjør kvinnekropper til omsettelig vare, og har det noen gang før til oppløftelse av kvinner? De landene hvor jeg spår at hjernedøde kvinner først blir tatt i bruk som rugekasser er ikke land der kvinner verdsettes i utgangspunktet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:58   #14
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.687
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Altså, min umiddelbare følelse er også nei. Men om vi skal få til debatt kan jeg jo si at det at det ikke er en mennneskerett å få barn, blir for enkelt. Det er ingen menneskerett å leve heller, men vi bruker organer fra andre mennesker for at andre skal overleve. Man kan selvsagt si det er annerledes når man skal redde liv, dog er det jo å bruke andres kropper.

Dersom man kan få kort på samme måte som donor, hvorfor blir akkurat dette feil? Bruk av kropp gjøres på så mange måter, doneres til forskning også feks. Er det fordi det å få barn ikke er "viktig nok" til å kunne forsvare dette?

Jeg vet ikke selv, vil bare dra i gang debatten.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:04   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg får ikke lenka til å virke.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er ikke overbegeistret for surrogati med mødre med hjerneaktivitet heller. Det gjør kvinnekropper til omsettelig vare, og har det noen gang før til oppløftelse av kvinner? De landene hvor jeg spår at hjernedøde kvinner først blir tatt i bruk som rugekasser er ikke land der kvinner verdsettes i utgangspunktet.

Helt enig. Jeg syns også spørsmålet til Mave er interessant; hva gjør det med barnet å ruges fram i en død person, som ikke er i aktivitet? Ha man forsket noe på hva mors bevegelse gjør for fosteret, for eksempel?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:04   #16
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg kan i dag samtykke til at dersom jeg skulle dø, så kan organene mine gis til andre. Da må jeg vel også kunne samtykke til, gitt at teknologien er der, at kroppen min kan brukes som rugekasse i ett slik tilfelle? Organer uten betydning/som kan erstattes med apparater under rugeprosessen vil jo kunne benyttes av andre.

Jeg klarer ikke å se hvordan den ene skiller seg fra det andre? Om det er enkeltorganer eller kroppen som sådan som benyttes? "Jeg" finnes jo ikke lengre da uansett.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:06   #17
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg synes surrogati er en helt grei sak, og hvorfor ikke på denne måten, om samtykke er gitt?

Men om jeg selv ville valgt en slik måte for surrogati, det er jeg litt mer usikker på.


Enig. Jeg har ingen problemer med surrogati når det er frivillig og foregår i ordnede former. Om det blir gitt samtykke til dette kan jeg ikke se at det er spesielt annerledes enn organdonasjon, som andre har nevnt. Jeg tror ikke jeg kunne valgt denne måten å få barn på selv, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor ikke (og med forbehold om at jeg ikke vet hvordan det er å være ufrivillig barnløs).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 15-02-17 kl 23:28.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:21   #18
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg syns jo det er himmelvid forskjell på organdonasjon og å bruke en hjernedød kropp som rugemaskin. Men hvorfor? I begge tilfeller vil det jo bare bli gjort hvis den snart døde har ønsket det selv og /eller pårørende ønsker det. Det å donere organer er også en tjeneste som det i et fritt marked antagelig ville kunne blitt betalt mange penger i kompensasjon for.

For min del tror jeg motstanden skyldes flere faktorer
1. Det usannsynlige i at noen aktivt tar et slikt standpunkt (hvis jeg blir hjernedød så vil jeg bli surrogat for å hjelpe andre).
2. Det at det ikke er livsnødvendig på samme måte som organdonasjon og
3. Det at kroppen skal ligge der og bli tuklet med og brukt av andre mennesker, kanskje i årevis. Hva med avslutning og begravelse for de nærmeste?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:24   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Angående gjennomførbarhet - jeg siterer fra artikkelen her (det blir jo bare hennes side, men dog):

Sitat:

Ifølge Smajdor er det ingenting som tilsier at det ikke er mulig å starte et svangerskap i en hjernedød kvinnes kropp, rent fysisk. Ingen leger hun har snakket med mener det ikke lar seg gjøre. Derimot møter hun stor motvilje til selve tanken om det hun omtaler som en «forlengelse av organdonasjon». Etikeren tror at mange syns ideen høres fryktelig ut fordi teknologien involverer to forestillinger som går dårlig sammen: svangerskap og hjernedøde surrogatmødre.

– Vi romantiserer ofte svangerskap og fødsel, og gjør den biologiske prosessen det er å lage et barn mer abstrakt enn det faktisk er, sier Smajdor.


Mindre lidelse for alle?

Nå mener filosofen at tiden er inne for å vurdere de positive sidene ved å bruke hjernedøde kvinner som surrogatmødre. Hun tror blant annet at denne type teknologi kan spare ufrivillig barnløse for mye lidelse.

– De fleste er enige om at den medisinske vitenskapens primære funksjon er å lindre lidelse. Men ufrivillig barnløshet er også en form for lidelse. Nettopp slike etiske vurderinger er det medisinen tar. Hva slags lidelse skal man lindre? spør Smajdor.

Hun understreker at den hjernedøde kvinnen må ha gitt sitt samtykke til å bruke kroppen sin til surrogati. I et slikt tilfelle vil surrogatmoren dessuten slippe de fysiske påkjenningene som følger med en graviditet.

Uante langtidskonsekvenser

Det har aldri før blitt gjennomført denne type svangerskap. Derimot har det skjedd at et foster har blitt transplantert til en annen livmor. Gravide kvinner som dør har også blitt holdt kunstig i live for å bære fram barnet. Smajdor har sett på hvilke konsekvenser barn som blir født under slike forhold opplever.

– Jeg har ikke funnet tegn til at slike svangerskap har negative konsekvenser hos nyfødte. Derimot er det vanskelig å si hva konsekvensene kan være på lang sikt. Samtidig må vi huske på at vi ikke vet alt om dette når det gjelder assistert befruktning heller, sier Smajdor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:27   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg tenker at det går et skille mellom organhøsting for å redde liv, og organ"låning" for å skape liv. Og det siste skurrer. Men det er veldig lett for meg å si som ikke vet hvordan det er å være UFB.


Sist redigert av Maverick : 16-02-17 kl 00:23.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no