Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hjernedøde surrogatmødre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-17, 00:41   #21
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg syns jo det er himmelvid forskjell på organdonasjon og å bruke en hjernedød kropp som rugemaskin. Men hvorfor? I begge tilfeller vil det jo bare bli gjort hvis den snart døde har ønsket det selv og /eller pårørende ønsker det. Det å donere organer er også en tjeneste som det i et fritt marked antagelig ville kunne blitt betalt mange penger i kompensasjon for.

For min del tror jeg motstanden skyldes flere faktorer
1. Det usannsynlige i at noen aktivt tar et slikt standpunkt (hvis jeg blir hjernedød så vil jeg bli surrogat for å hjelpe andre).
2. Det at det ikke er livsnødvendig på samme måte som organdonasjon og
3. Det at kroppen skal ligge der og bli tuklet med og brukt av andre mennesker, kanskje i årevis. Hva med avslutning og begravelse for de nærmeste?

For å kommentere dine punkter for min del:

1: hvorfor skal det være usannsynlig at noen tar et standpunkt til det, tenker jeg. Vi tar aktivt standpunkt, eller vi kan ta det, når det kommer til organdonasjon, så hvorfor ikke dette? Jeg er organdonoe, og jeg utelukker ikke at jeg kunne skrevet meg på en liste for dette, om jeg kunne hjulpet noen. Fortrinnsvis da med foreldrenes eget egg og sæd. MIne egg vil jeg helst donere mens jeg er i live. Tror jeg,
2: Nei, det er ikke livsnødvendig, men det er en enorm hjelp for mennesker som sliter. Jeg mener...det har vel vært forsket på å lage kunstig livmor for å ruge frem barn, men en levende kropp er det som funker. (og ja, kroppen lever selv om man er hjernedød)
3: Jeg velger å tro at det ikke er snakk om årsvis her, og at denne kvinnen blir en langtlevende rugemaskin. Her bør vel ting gå i normalt tempo, men unntak av forlengelse ved evt påbgynt ruging, og at maskinene slåes av når tiden uansett ville vært inne.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:12   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg syns ikke dette høres greit ut. Og uansett er det vel ikke flust av kvinner som er hjernedøde, ikke har andre kroppslige skader fra ulykken/sykdommen som førte til hjernedød og som er villig til å donere kroppen sin til noe sånt. I tillegg vil jeg tro at utgiftene til å holde kroppen i live under svangerskapet vil være skyhøye. Dette vil jo også være en påkjenning for denne kvinnens familie som må vente lenge før de får en begravelse.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:16   #23
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.



Nei, vi må slutte å tenke på det å få barn som en rettighet, som et mål som helliger alle midler. Det er galskap.

Enig. Veldig enig. Og det kan jeg si selv om jeg vet veldig godt hva det vil si å ønske seg barn av hele sitt hjerte og vite at man ikke kan føde det selv.

Jeg ser også at surrogati vokser fram fordi vanlig adopsjon ikke er et like reelt alternativ nå som før pga at færre barn frigjøres for adopsjon. Men å bruke hjernedøde kvinner?!

En ting er en søster som bærer fram barn for en bror, en venninne som bærer fram for en venninne. Men når dere blir store pengesummer involvert og man kjøper en mage å dyrke barn i, gjerne av en fattig kvinne... nei, jeg liker det ikke.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 05:04   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg lurer på om denne damen seriøst tror på dette og hvordan hun begrunner det både praktisk og etisk? Hadde vært interessant å høre.
Det er mildest talt et helt villt forslag totalt uten bakkekontakt. Teoretisk/filosofisk/etisk kan hun jo leke med tanken, selv om jeg synes menneskesynet som da forfektes er skremmende (dog ikke så fremmed dessverre), men jeg lurer like mye på hvordan hun kan begrunne dette på andre måter. Kan man bli akademisk ansatt med kompetanse i medisinsk etikk og bioetikk uten å ha noe som helst praktisk kjennskap til hva som foregår i helsevesenet?

Jeg ser at det spørres her "hvorfor ikke?". Ser dere ikke veldig mange gode grunner til det? Jeg mener sånn utenom at menneskesynet er instrumentelt og (i mine øyne) kynisk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 07:04   #25
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Rent bortsett fra at jeg synes det er en horribel måte å bruke en menneskekropp på, så tenker jeg på alle stimuli som fosteret går glipp av på denne måten. Det er mulig det finnes forskning som viser at det ikke er skadelig for fosteret, det er sikkert mange barn som har kommet til verden ved hjelp av at mor har blitt kunstig holdt i live. Men jeg tviler for at det er optimalt, og synes det er stor forskjell på å opprettholde et liv, kontra å skape et nytt liv.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 07:33   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Nei.

Jeg er veldig enig med Niobe om at et barn ikke er en rettighet. (Og siden eggdonasjon har vært et reelt alternativ for oss så kan jeg si det med litt innsikt i noe av problematikken).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 08:42   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er ikke overbegeistret for surrogati med mødre med hjerneaktivitet heller. Det gjør kvinnekropper til omsettelig vare, og har det noen gang før til oppløftelse av kvinner? De landene hvor jeg spår at hjernedøde kvinner først blir tatt i bruk som rugekasser er ikke land der kvinner verdsettes i utgangspunktet.

Dette er grunnen til at jeg er lettere skeptisk til surrogati som handelsvare enten kroppen er levende eller ei. I utgangspunktet burde begge deler være greit, samtykke er samtykke liksom og folk må kunne bestemme selv at kroppen skal brukes til organdonasjon og/eller surrogati ved hjernedød.

Uansett må det forskes på om passiv og hjernedød mor har noe å si for fosterets og barnets utvikling.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 08:53   #28
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

For en overskrift Katta!

Jeg er tilhenger av surrogati, selv om det ikke er en menneskerett å få barn, men ved å ikke ha den muligheten vil man frata alle homofile par muligheten til å få barn. Men jeg ønsker selvfølgelig at det skal være etiske retningslinjer for dette.

Hvis man anser dette som et tilbud på lik linje med organdonasjon og man kan registere seg i et tilsvarende register, så anser jeg faktisk det som mer etisk enn f.eks å benytte seg av fattige indiske kvinner som ikke har en eneste valgmulighet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:01   #29
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

For en overskrift Katta!

Jeg er tilhenger av surrogati, selv om det ikke er en menneskerett å få barn, men ved å ikke ha den muligheten vil man frata alle homofile par muligheten til å få barn. Men jeg ønsker selvfølgelig at det skal være etiske retningslinjer for dette.

Hvis man anser dette som et tilbud på lik linje med organdonasjon og man kan registere seg i et tilsvarende register, så anser jeg faktisk det som mer etisk enn f.eks å benytte seg av fattige indiske kvinner som ikke har en eneste valgmulighet.


Komparativ etikk altså?
Anser du det relevant for ditt eget syn?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:11   #30
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Komparativ etikk altså?
Anser du det relevant for ditt eget syn?

Jeg syntes det er forskjell på tvang og frivillighet ja.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:32   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Men altså.. Jeg blir jo litt oppgitt og nesten lattermild av professorens utsagn. Hun tror kanskje hun har kommet på noe genialt, en bedre metode for surrogati som ikke setter mors liv i fare.

Bortsett fra at menneskesynet er skremmende og det er mange etiske vurderinger jeg blir skremt av her så er det i tillegg helt bortinatta merkelig å foreslå noe slike.
Hun kan definitivt aldri ha vært ved hjernedøde mennesker og jeg tenker vel at selv om man ikke har erfaring med det så bør man i hennes jobb ha fantasi nok til å forestille seg hva det vil innebære.

Å berge foster hos hjernedød mor kan være innenfor, men også der tenker jeg at det må vurderes svangerskapslengde og forhold ellers. Det som er sikkert er at et hjernedødt menneske er en intensivpasient som krever masse pleie, dyrt medisinsk utstyr som det er begrenset tilgang på. Skal man gjøre sånt for å frambringe barn for barnløse par?

En annen ting som nesten blir komisk ved å fremsette dette forslaget er at det er ekstremt marginalt.

Og så kommer alt det etiske rundt liv og død i tillegg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:32   #32
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg syntes det er forskjell på tvang og frivillighet ja.

Men gjør det hjernedød surrogati mer etisk riktig?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:34   #33
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hva er det som gjør at det blir feil? Jeg er enig i at det butter veldig, men hva er det egentlig vi reagerer på?

Er man hjernedød så synes jeg kroppen skal få en verdig avslutning og få hvile i en feks. en grav, ikke brukes for å fremme menneskets ego.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:42   #34
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.


Jeg ser at det spørres her "hvorfor ikke?". Ser dere ikke veldig mange gode grunner til det? Jeg mener sånn utenom at menneskesynet er instrumentelt og (i mine øyne) kynisk.

Men er det ikke ett like instrumentelt menneskesyn å tenke at organdonasjon er greit? Og er menneskekroppen (den biologiske delen) annet enn ett/ evt en samling av instrument(er)?

Like lite som de som ikke skjønner hvorfor man kan tenke at dette er greit, skjønner jeg de som mener det er ett skille mellom dette og "ren" organdonasjon. Om du donerer bort ett hjerte her, en nyre der etc, eller om du donerer bort kroppen din som helhet (det gjøres vel den dag i dag til forskning/undervisning?), kan da ikke være så forskjellig?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:43   #35
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Dette var en veldig interessant diskusjon forresten. Takk Katta, dette har jeg ikke tenkt så mye over før.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:47   #36
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg prøver å se dette fra en medisinsk vinkling, og forutsetter at surrogaten har samtykket til dette før hun ble hjernedød. Det jeg sitter igjen med er spørsmålet om det faktisk er bra for barnet å vokse inne i en kropp som i realiteten ikke lever. Å gå med et barn i magen handler om så mye mer enn å være en rugekasse. Man lever i symbiose med et lite vesen i ni måneder, og jeg kan ikke se for meg noe annet enn at barnet påvirkes av mors/surrogatmors oppførsel i svangerskapet. Jeg tenker derfor at dette ikke er en spesielt god idé, fordi man ikke vet hva konsekvensen for barnet vil være, å vokse i en kropp som ikke er noe annet enn en "rugekasse".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:47   #37
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men gjør det hjernedød surrogati mer etisk riktig?

Dersom vedkommende har gjort seg opp en mening om hva hun ønsker at kroppen hennes skal brukes til dersom hun skulle havne i koma/bli hjernedød, og signert på dette, på lik linje som hun sier at - "dere kan ta nyrene mine dersom de kan benyttes etter min død" - så syntes jeg det er en riktigere vei å gå fremfor å ha en milliardindustri med kvinner i India. (surrogati er ikke tillatt i India, men tiltross for dette er det en milliardindustri).

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:58   #38
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg har problemer med å argumentere for eller i mot, for det eneste jeg klarer å tenke er Axlotl Tanks laget av Tleilaxu, fra scifi-serien om Dune.
Og jeg rygger vekk fra hele konseptet for det er så komplett umenneskelig - det er ikke oss verdig i det hele tatt. Men jeg er overbevistom at en dag kan vi havne der, om vi ikke passer oss. Etikk og moral og verdier påvirkes hele tiden, og jeg ønsker ikke et samfunn der vi blir sett på som en forbruksvare. Selv om vi blir det mange steder i verden.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:04   #39
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Ser du reagerer, Guava. Kom gjerne med konkrete motargumenter også, da er det lettere å skjønne hvorfor forslaget er spinnvilt. Det nevnes kostnader og ressurser, og det er et godt poeng.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:15   #40
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Sånn rent bortsett fra at jeg har etiske motforestillinger mot kvinnekroppen som salgsvare eller "produksjonslokale" som cuyahoga så treffende kalte det, så er det vel noen konsekvenser for babyen som skal vokse inni den døde kvinnen også?
Om ikke det er direkte skadelig å vokse inni en helt helt passiv og stille kropp, så er det vel heller ikke positivt. Barnet får ingen respons på egen bevegelse, slik vi har strøket over magen og kilt dem under bena, dyttet og kost med dem der de surret rundt. Mine babyer har reagert på lyd inni magen, respondert på stemmer og musikk, har noen forsket på konsekvenser av fraværet av slike stimuli? Det er jo noe forsking på tilknytningsproblemer hos barn, kan det henge sammen med for lite respons? (Adoptivbarn er jo ikke ønsket av dem som bærer dem frem og det må jo påvirke i hvilken grad de snakker med og synger for magen, det samme gjelder vel ulike typer av psykisk sykdom).

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no