Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hjernedøde surrogatmødre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-17, 10:18   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Morsomt tema. Umiddelbart tenker jeg neineinei, men jeg må jaggu ta noen runder med meg selv på hvorfor. Det skjer ikke hver uke.

Er for øvrig tilhenger av lovlig surrogati generelt, under streng regulering.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:44   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Når barn blir utredet for f.eks. ADHD må man gå gjennom en temmelig stor psykologisk kartleggingsprosess av foreldrene og svangerskapet, i tillegg til barnets liv utenfor magen. Det tyder på meg at man hvertfall i psykologisk sammenheng tillegger svangerskap påvirkningskraft for hvordan livet for barnet blir videre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:50   #43
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Interessant problemstilling (og utrolig bra overskrift på tråden ), og min første reaksjon var .

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er vel som med prostitusjon, vi reagerer på kjøp og salg og bruk av kropper, som om det var produksjonsvarer. (Jeg er forøvrig motstander av surrogati generelt, med samme utgangspunkt. At det ikke er riktig å bestille og produsere mennesker, og at det ikke er riktig å bruke kvinner som produksjonslokaler. Uavhengig av om de skulle synes det er en god ide selv.)

Dette synes jeg var godt skrevet, og jeg tror det er her jeg står. Jeg er svært skeptisk til surrogati, og dette synes jeg er hakket mer betenkelig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:54   #44
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Når barn blir utredet for f.eks. ADHD må man gå gjennom en temmelig stor psykologisk kartleggingsprosess av foreldrene og svangerskapet, i tillegg til barnets liv utenfor magen. Det tyder på meg at man hvertfall i psykologisk sammenheng tillegger svangerskap påvirkningskraft for hvordan livet for barnet blir videre.

Ja, dette er selvsagt også poeng og ting vi ikke vet noe om. Man kan jo stryke på magen, spille musikk osv, men dette med bevegelser eller andre ting vi ikke har tenkt på, kan også spille inn.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:58   #45
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Neineinei fordi vi tillegger menneskelivet verdier ut over å være biologisk materiale. Hele verdenssystemet er bygget på at mennesket er noe mer enn "liv". Både menneskerettigheter og lovverk bygger på det, foruten etikk, moral og religion.

Jeg synes voksne folk som vil ha vilja si har altfor stor innflytelse, også i forhold til feks barnevern, barneproduksjon og kjøp og salg av barn. Som jeg synes det er. Uansett hvor glade de voksne er (eller nettopp derfor).

Dessuten ser jeg også at det ligger noen ganske formidable muligheter for grotesk utnytting av mennesker, som jeg nesten ikke orker å tenke på eksisterer også i dag. Det er vel uomtvistet at tyveri og mord eksisterer i dag for å få tak i organer, barn blir stjålet for å selges via adopsjonsagenter (det er visstnok særlig aktuelt fra enkelte land i sør-Amerika, fordi de har et utseende som ligner og er populært i andre deler av verden) foruten helt vanlig trafficking.

Og hvor "fritt valg" har egentlig en indisk eller russisk dame som skal donere egg eller surrogatere, når vi vet hva slags liv kvinner har og hvilken risiko de lever i vs svigerfamilie/mann (i India dør jo jenter i kjøkkenbranner når svigermor synes du er teit)?

Jeg er for mye, men grensen må gå et sted. Det er stor forskjell på barnets interesse og den voksnes interesse, og i det godes tjeneste er det noen som flytter på grenser og alminneliggjør ting som setter andre menneskers liv og helse i fare.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:03   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Medisinsk:

1. Det må da være en stor risiko for at slike svangerskap vil avbrytes underveis, fordi man ikke klarer å holde surrogatsmors kropp i live mer. Det vil altså kunne bli både mange påbegynte barn og mange prematurfødsler ut av dette.

2. En hjernedød kropp som holdes kunstig i live er ikke på noen måte i optimal helsemessig tilstand for å klare å være en sunn "inkubator".

3. Det kan umulig være optimalt for et foster å bæres frem av en kropp som ikke er i bevegelse, ikke tar til seg næring gjennom fordøyelsessystemet, ikke lager lyder, ikke har normale hormonelle reaksjoner på svangerskapet...

Etisk:
1. Aldri i livet om det vil være urpoblematisk for et barn å vite at det er båret frem av en død kvinne!

2. Kvinnekropp som handelsvare - for et potensiale for misbruk av fattige mennesker dette gir!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:06   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Neineinei fordi vi tillegger menneskelivet verdier ut over å være biologisk materiale. Hele verdenssystemet er bygget på at mennesket er noe mer enn "liv".

Jah!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:09   #48
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Videretenking: At man vurderer hjernedøde surrogatmødre sier i grunnen sitt om hvor problematisk det er å bære frem barn for andre.

Barnets perspektiv er helt fraværende, dette handler om barnløse voksnes opplevelse av å ha rett til å bli foreldre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:10   #49
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Og hvor "fritt valg" har egentlig en indisk eller russisk dame som skal donere egg eller surrogatere, når vi vet hva slags liv kvinner har og hvilken risiko de lever i vs svigerfamilie/mann (i India dør jo jenter i kjøkkenbranner når svigermor synes du er teit)?


Det er jo ikke bare i India og Russland man kan bruke surrogatmor. I Canada får man ikke betale surrogatmor for å bære fram barnet, det skal gjøre utelukkende fordi man selv ønsker det. Man får utgifter dekket og kan få en symbolsk gave. I USA kan surrogatmor få betalt, men man blir sjekket nøye og må ha en viss økonomi i bunn slik at man ikke er avhengig av betalingen for å klare seg, for å unngå utnyttelse. Jeg ser ingen problemer med surrogati i slike former.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:35   #50
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Signerer Polyanna her.
Hva med alle medisiner som må brukes for å holde mors kropp i gang? Hva hvis det skjer noe akutt med mor og man må avbryte? Skal man registrere seg i et surrogatregister på lik linje med organdonasjon? Hvor skal denne kvinnen ligge under svangerskapet? Skal man ha egne sykehus for dette? Det krever mye ressurser.
Min umiddelbare reaksjon på dette er nei, nei, nei.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:52   #51
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Ser du reagerer, Guava. Kom gjerne med konkrete motargumenter også, da er det lettere å skjønne hvorfor forslaget er spinnvilt. Det nevnes kostnader og ressurser, og det er et godt poeng.

Har tenkt å skrive mer, men må komme meg på PC. iPhone egner seg dårlig til den type innlegg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 12:11   #52
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg er i mot av alle grunner som Charlie, Polyanna og HV så fint oppsummerer.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 12:22   #53
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg får ikke lenka til å virke.

Helt enig. Jeg syns også spørsmålet til Mave er interessant; hva gjør det med barnet å ruges fram i en død person, som ikke er i aktivitet? Ha man forsket noe på hva mors bevegelse gjør for fosteret, for eksempel?

Det er forsket noe på det, og det gir økt frekvens av en del utfordringer ift utvikling av spesielt nervesystemet. Jeg har ikke tid til å finne kildene nå men jeg leste mye på dette for noen år siden.

I tillegg kommer alt det andre som løftes frem her, så jeg er helt i mot.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 12:34   #54
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Hvordan er det med organdonasjon etter et sånt langvarig koma med svangerskap? Risikerer man at man da heller bruker denne kroppen til å skape et nytt liv, heller enn å redde liv som allerede eksisterer?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 15:08   #55
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Guava: kan du forklare instrumentelt menneskesyn?

Rent praktisk synes jeg jo et slikt forslag vitner om manglende forståelse for menneskelig fysiologi og prioriteringer i helsevesenet. Det er i hvertfall helt åpenbart for meg at dette ikke er noe det offentlige skal betale for på noe som helst vis. Kostnadene må bli enorme. En hjernedød person som skal holdes i live kan ikke ligge stille som en passiv rugekasse, vi snakker massiv intensivbehandling med alt det utstyret og pleietyngden og kompetansen det medfører. Det vil uansett være fare for død i og med at respiratorbehandling og sengeleie er nødvendig, og det medfører ofte lungebetennelser og andre infeksjoner. Å holde sirkulasjonen i gang i en helt passiv kropp krever også sitt. Jeg tenker det er himmelvid forskjell på å gjøre dette for å redde et relativt langtkomment foster med en mor som dør og å tenke seg samme scenario for å lage et nytt foster.

Jeg ser også at det trekkes paralleller til organdonasjon. Igjen synes jeg jo det er en prinsipiell forskjell på å redde liv som ved organdonasjon og å tilfredsstille noens lyst på barn som det er snakk om her. Ville man stilt seg like positiv til organdonasjon dersom dette ikke bidro til å redde liv? I tillegg kommer det praktiske aspektet for de pårørende. Organdonasjon tar nesten ingen tid. Begravelse og sorgprosess får gå sin gang. Her snakker vi om å utsette dette i 9 måneder. Selv om det skulle være gjennomførbart ville det være en enorm påkjenning for mange pårørende.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 15:30   #56
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

For å komme med en ufb-vikling: Jeg ville aldri valgt surrogati ved hjelp av hjernedød kvinne. Å være ufb er en stor sorg for meg, men jeg tror neppe jeg ville valgt surrogatmor, hjernedød eller oppegående, for å selv bli mamma dersom jeg hadde hatt økonomi til det.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 16:01   #57
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ville man stilt seg like positiv til organdonasjon dersom dette ikke bidro til å redde liv?


Strengt tatt er det jo ikke alle typer donerte organer som direkte redder liv, uten at man dermed mener at det ikke er verdt å donere dem. F.eks. kan man leve mange år på dialyse, så det er vel de færreste som faktisk redder livet ved nyretransplantasjon. Hornhinner er heller ikke nødvendige for å leve, og det doneres vel hud også? Livskvalitet er også viktig, og det å få barn er tydeligvis ansett som så viktig for livskvaliteten at staten dekker prøverørsbehandling helt uten at det er livsviktig for paret eller nødvendig for samfunnet (uten at jeg mener at hjernedøde skal brukes til å bære fram barn av den grunn altså).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 18:41   #58
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Kan ingenting om det medisinske, så der har jeg ingen meninger. Ikke økonomisk heller. (Enig i at det var en knall overskrift)

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Neineinei fordi vi tillegger menneskelivet verdier ut over å være biologisk materiale. Hele verdenssystemet er bygget på at mennesket er noe mer enn "liv". Både menneskerettigheter og lovverk bygger på det, foruten etikk, moral og

Ja, det er jo her man reagerer. Et menneske er mer enn organer. Hvis vi ikke hadde denne etiske sperren kunne vi jo feks ha spist døde. Enda masse mennesker som sulter i verden. Vi kunne ha laget såpe av døde mennesker - og lampeskjermer! Hvis man ikke ser på et dødt menneske som mer enn et objekt er dette helt rasjonelle tanker.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har tenkt å skrive mer, men må komme meg på PC. iPhone egner seg dårlig til den type innlegg.

Ja. Vi har bare en pc i huset og nå er det leksetid ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 18:53   #59
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Det er MANGE ting som sier nei til dette:
For det første så er det vanvittig dyrt å ha noen liggende på intensiv behandling. for det andre så er det etisk betenkelig å ha en død rugemaskin. For menneskets iboende verdighet, for barnet som bæres frem av en død kvinne, for hva vi som samfunn synes er greit. Og hvordan kan man unngå at noe spekulerer i dette - vi har jo hørt historier om lutfattige som selger organer - eller om organer som blir stjålet.
Jeg tenker at diskusjonen om hvorvidt det er en menneskerett å få barn eller ikke, ikke har noe med akkurat dette å gjøre. Og jeg har sagt ja til organdonasjon, men jeg ville aldri noensinne ha samtykket i å bli holdt i live for å fungere som rugemaskin.

Når man donerer organer, forsinkes ikke dødsprosessen i særlig grad - selv om man noen ganger holdes på respirator en liten stund for å legge til rette for best mulig resultat av organdonasjon, så er det uansett kun kort tid - og så er man død, pårørende kan sørge og man begraves med de ritualer som hører til.

Og alt det Katta sa.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 19:04   #60
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjernedøde surrogatmødre?

Jeg fikk umiddelbart et bilde i hodet, gravide damer liggende på rekke og rad på babyfabrikken. Flåsete sagt kanskje, men det var et ganske sterkt bilde og det sier sitt om min mening om saken.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no