Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan jeg spise laks?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 23:25   #41
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Interessant, Balansekunstneren. Vi må begynne å maile noen, ser det ut til. Debio, mattilsynet og ministeren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:25   #42
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Siden smaken er så dramatisk annerledes og kravene til etikk er såvidt mye høyere (og i tillegg til giftfrihet) et av fundamentene innen økologi, så vil jeg vel anta at laksen har noe mer plass? Uten at jeg vet dette for sikkert.

Nå antar du mye Mim, det skuffer meg litt siden du pleier å virke så etterrettelig?

Leste du ikke lenken over om at det var den økologiske norske laksen som hadde høyest innhold av miljøgifter i undersøkelsen noen lenket til?

Og hva referer du egentlig til ift etiske krav som er høyere? Jeg leser kravene nå, og foreløpig ser jeg ingenting som jeg forstår som høyere etiske krav?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:26   #43
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Interessant, Balansekunstneren. Vi må begynne å maile noen, ser det ut til. Debio, mattilsynet og ministeren.

Aha, flott, da er jeg med igjen!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:29   #44
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Med andre ord så er økologisk laks ikke så bra det heller?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:30   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Selv om nordmenn bruker så "lite" av lønna på mat (det gjør iallfall ikke vi), så synes jeg rent kjøtt og fisk er usedvanlig dyrt her i landet, og jeg fatter ikke hvorfor. Hadde økomat (nå snakker jeg om kjøtt, fisk og fugl) vært billigere hadde jeg kjøpt det oftere, men med EN inntekt er det jammen ikke lett. Jeg må innrømme jeg har kjøpt billig frossenlaks på Lidl for å i det hele tatt ta meg råd til å spise laks oftere (for jeg elsker det) men det er sikkert uetisk og dumt. Men det er jo synd man skal måtte spise sunn fet fisk mye sjeldnere for å få råd til det.

Fader at vi ikke har Heliosbutikker her. Ingen helsekoster selger økolaks. Gjør Ultra det mon tro? Fristet iallfall å smake, selv om jeg faktisk synes all laks jeg har smakt har vært veldig god.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:35   #46
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Og hva referer du egentlig til ift etiske krav som er høyere? Jeg leser kravene nå, og foreløpig ser jeg ingenting som jeg forstår som høyere etiske krav?

Generelt i debio vs konvensjonell drift, men jeg har bare greie på landbruk/husdyrhold.

Jeg må sette meg inn i dette, men det som jeg vet er at smaken er superb! Og det teller mye.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:40   #47
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Med andre ord så er økologisk laks ikke så bra det heller?

Det ser dessverre ikke slik ut?
I tillegg til at også økolaksen har det rimelig kjipt, og at kravene stort sett består av anbefalinger, så er den kanskje ikke så sunn heller:

Sitat:

Nå avdekker en studie at det høyeste innholdet av farlige fremmedstoffer finnes i økologisk norsk oppdrettlaks.

Uthevet av meg, sitatet er fra lenken til Kisha, http://www.pcb.no/text.cfm?ID=0-4235

Jeg er ellers enig med Iset i at all laks er godt, selv om noe laks er bedre. Men jeg må visst ut og fiske selv. (Hahaha, da blir det lite laks.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:44   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg spise laks?

Skulle ønske mannen min fisket og jaktet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no