Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-07, 07:45   #221
Marian
29 år
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 218
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg synes mange i denne tråden har et vel hysterisk forhold til alkohol, og ikke ser tenåringens evne til å tenke selv.

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 07:50   #222
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Jeg synes mange i denne tråden har et vel hysterisk forhold til alkohol, og ikke ser tenåringens evne til å tenke selv.

Jeg føler ikke jeg er hysterisk, men det er vel mer sånn at jeg er litt over mitt eget alkoholinntak som tenåring, og ønsker egentlig ikke at min datter skal gjøre det samme .

Så jeg gruer meg litt til den tenåringstiden, der man skal vise de tillit og slippe de løs, samtidig som man skal ha litt kontroll og regler.
Jeg tror heller ikke barn trenger å se at voksne folk kan ha et normalt forhold til alkohol, ved å drikke det til mat.
Det trenger ikke skades av det, men det er ikke noe de MÅ oppleve tror jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 08:00   #223
Marian
29 år
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 218
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

- Du sier at du tror det er "mange" ikke stopper med et glass eller to med vin på lørdagskvelden. Greit nok at det finnes en andel som sliter med alkoholforbruket sitt, men å si at "du tror mange drikker mer" blir for drøyt. Hva er mange? 5 % av befolkningen? 50%? Dette er et typisk dårlig argument! Flere i tråden her har sagt at de synes et glass vin til en konfirmasjonsmiddag er ok, da kan ikke du tillegge de at "mange sikkert nok tar enda flere". Når vi har vin til maten og barna er tilstede, så stopper vi etter 1-2 glass. Faktisk. Jeg tror mange foreldre - de aller fleste - har et slikt forbruk, så lenge det er barn tilstede.

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 08:05   #224
Marian
29 år
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 218
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Eller rettere sagt: Hvis fjortenåringen overhodet ikke respekterer hva foreldrene sier, og sniker seg ut bestandig, eller dytter foreldrene ut av veien for å komme seg ut døra (worst case scenario) så har familien et så stort problem i utgangspunktet at det er ikke festingen som er problemet lenger. Da ville jeg søkt hjelp andre steder, hvis jeg virkelig hadde mistet all kontroll over mitt barn.

Men det er vel enklere å bare skylde på alkohol enn å ta tak i sine egne reelle problemer?

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 08:41   #225
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg må forøvrig si meg enig med Hattifnatten når det gjelder den rapporten hun henviser til fra barneombudet ang alkohol.

( http://www.barneombudet.no/data/f/0/...neferie-05.pdf )

Sitat:
Nyttårsaften er en dag der det er vanlig at voksne drikker, og at en større andel drikker mye selv om de er sammen med barn og unge. Allikevel er det mer bekymringsfullt at svært mange drikker mye også daglig i sommerferien når de er sammen med barn.

Jeg synes det er ganske ille. Og jeg tror mange undervurderer seg selv når de drikker alkohol. Mange foreldre tror kanskje at det ikke merkes på de at de drikker 3 glass, og at de oppfører seg som edru. Men jeg vil tro at barn merker forskjell.

Og dette er nok ikke de foreldrene som har fyllefester hjemme hver helg, men som drikker en del til høytider, fordi det da er legitimt å feire. Jeg tror mange barn lider under dette også jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 16:04   #226
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Jeg synes mange i denne tråden har et vel hysterisk forhold til alkohol, og ikke ser tenåringens evne til å tenke selv.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 18:05   #227
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg må forøvrig si meg enig med Hattifnatten når det gjelder den rapporten hun henviser til fra barneombudet ang alkohol.

( http://www.barneombudet.no/data/f/0/...neferie-05.pdf )

Sitat:
Nyttårsaften er en dag der det er vanlig at voksne drikker, og at en større andel drikker mye selv om de er sammen med barn og unge. Allikevel er det mer bekymringsfullt at svært mange drikker mye også daglig i sommerferien når de er sammen med barn.

Jeg synes det er ganske ille. Og jeg tror mange undervurderer seg selv når de drikker alkohol. Mange foreldre tror kanskje at det ikke merkes på de at de drikker 3 glass, og at de oppfører seg som edru. Men jeg vil tro at barn merker forskjell.

Og dette er nok ikke de foreldrene som har fyllefester hjemme hver helg, men som drikker en del til høytider, fordi det da er legitimt å feire. Jeg tror mange barn lider under dette også jeg.

Nå har jeg lest rapporten - om enn noe "skummende" - men jeg må innrømme at jeg reagerer på en del ting:

- de blander begrepsbruken for å få oss til å reagere på tallene - f.eks. fire av ti foreldre drikker ikke når de er sammen med barn, mens 41 % oppgir at de drikker 1-2 glass per dag, på ferie i syden med barn. Det er faktisk hele 80% foreldre det, som drikker mindre enn 1-2 glass per dag på ferie. Jeg synes ikke det er alarmerende om jeg i ferien tar en øl til lunsj og så en øl til kvelds, selv om barna er tilstede.
- de antar at tallet 1-2 enheter per dag er høyere egentlig, fordi foreldrene ikke tar hensyn til toppene. Vel, slikt kan man ikke forholde seg til et datamateriell. Enten får man ha tillit til tallene og bruke de, eller så lar man være å bruke de. Det kan jo godt være slik at foreldre ikke drikker hver dag i ferien, men at de selv jevner det ut til 1-2 pga at de tar tre glass til en god middag en kveld. Selv har det hendt meg flere ganger at jeg har tatt to øl etter at ungene har lagt seg.
- jeg synes mange av kommentarene er veldig ledende og siden alkokutts eneste mål er at folk skal slutte å drikke, så tror jeg ikke de klarer å være helt troverdig...

Men - bare så jeg har sagt det - jeg anerkjenner de trendene man ser om at alkohol blir en stadig større grad av hverdagslivet og at jeg som forelder må ha et mer bevisst forhold til hvordan ungene mine opplever min/vår omgang med alkohol. Jeg er ganske sikker på at det ikke betyr å skjerme de, men at man skal ha et bevisst forhold til hva som gir oss "glede" - og like gjerne kunne drikke brus med ungene...


Sist redigert av TBM : 09-04-07 kl 22:33.
  Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 18:18   #228
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.


Jeg synes det er ganske ille. Og jeg tror mange undervurderer seg selv når de drikker alkohol. Mange foreldre tror kanskje at det ikke merkes på de at de drikker 3 glass, og at de oppfører seg som edru. Men jeg vil tro at barn merker forskjell.

Og dette er nok ikke de foreldrene som har fyllefester hjemme hver helg, men som drikker en del til høytider, fordi det da er legitimt å feire. Jeg tror mange barn lider under dette også jeg.

Dette er jeg helt enig i.

Det er et vanskelig spørsmål dette her. Jeg mener at barn burde kunne se at god vin er naturlig til god mat i visse tilfeller, MEN det er også viktig å vise at det faktisk går ann UTEN.

Selv er jeg oppvokst med at det måtte drikkes i alle selskaper, noe som preger meg.

Jeg tror at jeg godt kunne servert vin - HVIS man serverer f.eks ett glass til hver, og stopper der. Jeg har mer noia for at noen drikker for mye, og at man derfor også må ha cognac til kaffen, baileys osv.

Jeg husker det som slitsomt at man MÅTTE ha øl og vin hver gang man skulle kose seg. Tro det eller ei, men alkoholen kommer fort i sentrum.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 19:37   #229
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes det er litt naivt å tro at problemer med en opprørsk tenåring som vil feste og drikke løses ved å være veldig streng og nekte all utegang. Jeg var opprørsk selv, prøvde ut alkohol fra 7 kl, vi stjal diverse drikkevarer fra barskapene hjemme og følte selv at vi var veldig store og modne. Jeg hadde strenge foreldre, innetider, pappa kjørte og hentet oss overalt, jeg fikk innestraff flere ganger og ble nektet å gå ut på diverse arrangement. Men man kan liksom ikke gi noen innestraff og totalt nekt på sosial omgang fra de er 13 år til de er 18 år. Jeg tror man må innse at tenåringer vil gjøre en del ting vi ikke liker, selv om vi nekter og misliker det på det sterkeste. Jeg har stor tro på nær kontakt, oppfølging og regler, men det blir ikke det samme som å si til en femåring at; nei, dette får du ikke lov til. Dermed basta.
Man kan si det og i en del situasjoner er det riktig, men reaksjonene og viljen er nok kanskje mye sterkere.



Så enig med deg!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:00   #230
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Eg har ikkje lest alt i denne diskusjonen, men tillet meg å svare likevel. Eg trur ikkje nokon tek skade av å ha ein konfirmasjon er det vert servert eit glas vin, men eg synes slettes ikkje det er nødvendig. Dåp og konfirmsjon er barna sin dagar, dei synes eg skal vere alkoholfrie.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:30   #231
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ville ikke hatt alkohol i konfirmasjon, like lite som jeg ville hatt det i dåp eller andre tilstelninger for barn.

Enig!

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:34   #232
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:50   #233
Marian
29 år
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 218
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Mothårskameler er vonde å svelge vet du.

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 05:58   #234
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Mothårskameler er vonde å svelge vet du.

Det kan bli mye spytting, ja.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 08:01   #235
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Jeg har ei på 16 år så jeg er der allerede.
Hun har smakt det og drukket litt,må presisere at hun ikke har fått en dråpe av meg!
De hun har smakt har hun fått av venner,så de drikker uansett om vi tilater det eller ikke jo værre vi stritter i mot jo mer drikker de.
Det vet jeg, har selv sett det.
Min datter har aldri sett meg full,selv om jeg har hatt meg ei øl eller to i hennes nervær.Jeg tror hun lærer av at det går ann å et glass eller to og stoppe der uten å bli full.
Hun er veldig åpen mot meg og forteller meg mye.
(mye av det hun sier til meg ville ikke jeg sagt til min mamma da jeg var 16)

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 08:22   #236
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Ting forandrer seg fra generasjon til generasjon. Når alle har fått erfare tenåringstiden, har vi like mange erfaringer som vi er brukere. Alt etter hvilken opdragelse vi gir barna våre, hvilken holdning vi har og hvilke grenser vi har i hjemmet.
Akkurat som småbarnstiden; noen lærer barna at de ikke skal røre ved å daske eller knipse på hånden, andre lærer barna at de ikke skal røre ved å ta bort hånden eller avlede eller gjenta at de ikke har lov.

Man har ikke fasiten selv om man har erfart.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 08:44   #237
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ville ikke hatt alkohol i konfirmasjon, like lite som jeg ville hatt det i dåp eller andre tilstelninger for barn.

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg hadde ikke servert alkohol på en dag som er til for et barn.

Dagen er da ikke utelukkende til for barnet. Barnet er hedersgjesten, ja, den det feires konfirmasjon for, men festen er for gjestene som ønsker å ære barnet. Det er forskjell på barneselskap og en fest for alle aldersgrupper.

Jeg ville ikke kommet på tanken å ikke servere vin i en konfirmasjon. Her serveres det god vin til god mat uansett, med unntak av når en spesiell person med alkoholproblemer er til stede. Vi hadde vin i barnedåpene til barna våre og kommer til å ha det til konfirmasjonene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 11:02   #238
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Det hadde vært noe ja.
Men selv vi tenårings foreldre har ulike erfaringer og så langt har jeg ikke følt at denne tiden har vært noe problem av noe slag tvert om.
Mulig det kommer en tøff tid men jeg har tro på en god dialog og åpenhet og kommer det problemer så får vi ta tak i det etterhvert.

Ser at endel som er skeptisk til akohol også har egne negative erfaringer både som tenåring og fra andre i familien. Men husk her er vi også ulike som personer og har ulik erfaring.
Selv hadde jeg foreldre som nøyde seg med et lite glass til god mat og fyll opplevde jeg aldri. Det har ikke mine barn opplevd heller. Et glass rødvin er ikke fyll for meg.
Og vi har ofte sammenkomster hvor alkohol slett ikke er med.

Her var det ikke snakk om servering men at de "få" gjestene som har kommet langveis fra og noen utenlands fra og som vi ikke har sett på mange år kunne forsyne seg selv litt ute ved koldtbordet. Utrolig at noen har tenkt å ta den lange veien hit.
Tviler sterkt på at andre ville legge så mye merke til det. Men som sagt så er det mulig vi dropper det. Vi andre skal jo ikke ha noe alikevel den dagen men unner at de få som vil kan kose seg med noe godt til maten.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 20:27   #239
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Følgende tillstellninger er i hovedregel alkoholfrie i min familie:
Barne og "voksenbursdager" der barnet har bursdag.
Dåp
Konfirmasjoner
De fleste bryllup. (Vi serverte vin til maten, men hadde ingen alkoholservering utover det.)

Det blir servert alkohol til julematen (annet hvert år), og på nyttårsaften (etter at jeg fikk barn drikker jeg max en øl, hvis jeg drikker i det hele tatt).

Jeg syns personlig det er en uting med alkohol når det er små barn tilstedet. Min erfaring er at i store tilstellninger er det alltid en eller fler som drikker for mye.

Men...
Det hender det blir servert et glass vin til middag eller en øl til grillkvelden.
Jeg er for vin til god mat, men det er unødvendig i en konfirmasjon.
____________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 06:24   #240
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Ting forandrer seg fra generasjon til generasjon. Når alle har fått erfare tenåringstiden, har vi like mange erfaringer som vi er brukere. Alt etter hvilken opdragelse vi gir barna våre, hvilken holdning vi har og hvilke grenser vi har i hjemmet.
Akkurat som småbarnstiden; noen lærer barna at de ikke skal røre ved å daske eller knipse på hånden, andre lærer barna at de ikke skal røre ved å ta bort hånden eller avlede eller gjenta at de ikke har lov.

Man har ikke fasiten selv om man har erfart.

Dette var fryktelig selvfølgelig, med en liten dæsj insinuasjon. Jeg har ikke sagt noe mer enn at det hadde vært moro å diskutere tenåringer når alle hadde litt erfaring med det å ha dem. Det er ikke dermed sagt at vi blir enige av den grunn. Like lite som man er det når de er små, som du selv sier.
Men erfaringer, både med egne og andres gjennom egne kan nok åpne noen øyne.
Ikke alle tenåringer opponerer. Men mange. Det er fryktelig normalt. Og det er maaaaaaange måter å opponere på.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no