Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galskap å sette fire barn til verden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 01:17   #221
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det kommer lissom litt an på avstandene, det. Og bussforbindelsen. Og når det gjelder alt av kamper som foregår i helgene er det forutsatt at en del av foreldrene må være med. Husk på at idrettslagene drives på frivillig basis. Det kan holdes så billig som det er nettopp fordi foreldrene stiller opp både som sjåfører, pølseselgere, trenere, dommere og organisatorer. Selvsagt kan man velge snylte-taktikken og sende ungene sine med på alt mulig men selv aldri stille opp. Hvis alle tenkte sånn ville det ikke vært mulig å drive idrettslag, korps og kor for barna.

Selvfølgelig kommer det an på!!! Det kommer an om mor tør å sende gullungen sin alene på bussen, om far tør å stole på gromungen i trafikken, og det kommer an på ungen, om den i det hele tatt HAR en sykkel (! dårlig råd??), om barnet klarer å gjøre leksene i et passe raskt tempo så det kanskje er litt tid til overs for fritidsaktiviteter og en hel del andre ting.. Jeg hadde 1,5 mil til trening, og 1,5 mil fra trening. Måtte til og med krysse veien noen ganger. Buss tok 60-90 minutter, EN vei, avhengig av om det var helg eller ukedag.. Og det beste: jeg kunne bytta lag og trent mye nærmere!! Jeg spilte både håndball, fotball, gikk med avisen 5 dager i uka, gikk på ungdomsklubben samtidig. Jeg fikk også gjort ALLE leksene, aleine , fordi jeg alltid fikk fnatt hvis mamma eller pappa blanda seg!
Og på den tiden rullerte man hvem som skulle kjøre til hvilken kamp, man hadde faktisk ikke en oppgave for alle foreldre hver dag det skjedde noe..

Snyltetaktikk-argumentet ditt opplever jeg som usannsynlig barnslig og trassete! Mulig du mista litt fokus i iveren?? Eller at jeg misforstod??

Jeg følte faktisk at jeg fikk for mye oppmerksomhet i perioder, ja. Og vi var 5, jeg eldst, mamma student og aleneforsørger etterhvert og fulltidsjobb etter endte studier. Kvantitet og kvalitet er ikke det samme for meg når det gjelder tid med egne foreldre, egne barn eller søsken. Eller med alle, forresten.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 07:46   #222
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Men dere som har 4 barn. Er det merkbart på økonomien i fht til å bare ha tre barn? Økonomi er det tyngste argumentet til mannen, mot å få nr 4. Jeg har lyst på en attpåklatt om noen år. Tror jeg.

Nei, synes ikke det var spesielt merkbart fra å ha tre til å få fire, bortsett fra at vi måtte ha større bil, og da valgte vi en mye nyere enn den vi hadde, ergo dyrere. Ellers arver jo minsten av treer'n, og to'ern arver av en'ern... Så sånn sett er det ikke så mye utgifter til klær ol. Seff, alt kan ikke arves, men mye kan. Jeg tar godt vare på klærnemtp at de yngste kan ta over det som er helt og pent.

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:47   #223
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Snyltetaktikk-argumentet ditt opplever jeg som usannsynlig barnslig og trassete! Mulig du mista litt fokus i iveren?? Eller at jeg misforstod??

Er det så revolusjonerende å mene at noen foreldre ikke stiller opp? Det vil vel alltid være noen som ikke gjør det. Av ulike grunner. Noen sikkert gode, men noen fordi man ikke er interessert, ikke gidder, eller prioriterer å drikke øl med kompisene.

Ellers opplevde jeg innlegget ditt som engasjert og lett aggressivt, uten at jeg riktig skjønte hva du mente å si. Og jeg hang meg opp i at du dro 3 mil til trening, men kunne ha trent nærmere. Hvorfor gjorde du ikke det?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:27   #224
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Selvfølgelig kommer det an på!!! Det kommer an om mor tør å sende gullungen sin alene på bussen, om far tør å stole på gromungen i trafikken, og det kommer an på ungen, om den i det hele tatt HAR en sykkel (! dårlig råd??), om barnet klarer å gjøre leksene i et passe raskt tempo så det kanskje er litt tid til overs for fritidsaktiviteter og en hel del andre ting.. Jeg hadde 1,5 mil til trening, og 1,5 mil fra trening. Måtte til og med krysse veien noen ganger. Buss tok 60-90 minutter, EN vei, avhengig av om det var helg eller ukedag.. Og det beste: jeg kunne bytta lag og trent mye nærmere!! Jeg spilte både håndball, fotball, gikk med avisen 5 dager i uka, gikk på ungdomsklubben samtidig. Jeg fikk også gjort ALLE leksene, aleine , fordi jeg alltid fikk fnatt hvis mamma eller pappa blanda seg!
Og på den tiden rullerte man hvem som skulle kjøre til hvilken kamp, man hadde faktisk ikke en oppgave for alle foreldre hver dag det skjedde noe..

Snyltetaktikk-argumentet ditt opplever jeg som usannsynlig barnslig og trassete! Mulig du mista litt fokus i iveren?? Eller at jeg misforstod??

Jeg følte faktisk at jeg fikk for mye oppmerksomhet i perioder, ja. Og vi var 5, jeg eldst, mamma student og aleneforsørger etterhvert og fulltidsjobb etter endte studier. Kvantitet og kvalitet er ikke det samme for meg når det gjelder tid med egne foreldre, egne barn eller søsken. Eller med alle, forresten.

Snylting - jeg kaller det det, jeg. Når folk sender ungene sine på fotballtrening og aldri stiller opp. Trenerne får ikke lønn, de stiller frivillig. Kjøring foregår frivillig. Pølsesalg gir inntekter til bussturer - men noen må gjøre det. Når det er noen foreldre som ALDRI deltar, da kaller jeg det snylting. Det fremstilles ofte av snylterne nesten som en rettighet, det å delta i idrettslag eller foreninger.

Mange bytter på å kjøre, ja, men hvis noen ALDRI kjører.... så er det jo å snylte på de andre?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:35   #225
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, det er bare noe med den litt humørløse tonen din som får alt til å høre så negativt ut, regner jeg med. Du fremstiller det ikke som veldig staselig å ha mange søsken/barn og fikk det jo til å høres ut som jeg hadde hatt en eksepsjonelt bra oppvekst, mine mange søsken til tross.

Jeg strødde bare ikke ut med smilier, men jeg var da ikke verken humørløs eller negativ for det.

Og Mim, det merkelige er at på ett eller annet tidspunkt har du misforstått meg kraftig. Jeg syns ikke det er negativt å ha mange barn. Det jeg har sagt er at det er "galskap" å sette til verden 4 barn hvis man ikke er i stand til å ta seg av dem (grunnet sykdom, uførhet, osv), eller hvis man jobber 150 % - fordi jeg da mener at man ikke har TID til å ta seg av 4 barn. Hvordan i all verden kan du være uenig i det? Og hvordan kan du sammenligne det med hvordan du vokste opp?

Jeg har også i andre innlegg sagt at mitt INNTRYKK er at familier med mange barn jevnt over tilpasser livet sitt etter livssituasjonen, og at minst en av foreldrene ofte jobber mindre enn 100 %. De prioriterer tid og familien. Sannsynligvis slik dine foreldre gjorde. De jobbet, men var i nærheten, hadde ikke dere gård? Eller noe sånt? (Dårlig hukommelse, men mener å huske at du har sagt noe om at de jobbet, men var der likevel når dere trengte dem.)

Det er ikke galt å få 4 barn, eller 8 barn eller 12 barn. Men det ER galt å få mange barn dersom man ender med å måtte ha sosial-stønad eller kommunal avlastning. Det er også galt hvis man aldri har tid til barna sine, og at barna derfor ikke får anledning til f.eks. å delta i idrett.

Jevnt over er jeg overbevist om at store søskenflokker er positivt for barna, det gir dem mye. Men det finnes unntak, og det finnes noen "grenser" for når det ikke lengre er positivt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:54   #226
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Er det så revolusjonerende å mene at noen foreldre ikke stiller opp? Det vil vel alltid være noen som ikke gjør det. Av ulike grunner. Noen sikkert gode, men noen fordi man ikke er interessert, ikke gidder, eller prioriterer å drikke øl med kompisene.

Ellers opplevde jeg innlegget ditt som engasjert og lett aggressivt, uten at jeg riktig skjønte hva du mente å si. Og jeg hang meg opp i at du dro 3 mil til trening, men kunne ha trent nærmere. Hvorfor gjorde du ikke det?

Det finnes selvfølgelig "skrekkhistorier" om det meste, foreldre som ikke bryr seg, ikke følger opp hverken lekser eller aktiviteter, snylter og mye annet.. Men jeg følte vel at det lå en ganske generaliserende alle-over-kammen-påstånd mellom linjene, om familier som har mer enn to barn.
Jeg valgte å fortsette på det gamle laget mitt, (vi flytta to ganger i løpet av det året mine foreldre skilte seg,) og tok syklinga som oppvarming.

Min mor var faktisk "fritatt" (hun avtalte andre oppgaver, og bytta med andre foreldre!!) kjøring til og fra fotballkamper et par år, men jeg tenkte aldri på henne som snylter bare fordi hun byttet oppgaver, som f eks å bake kaker og heller la noen av de overentusiastiske forballinteresserte foreldrene bli med på kamper istedenfor henne... Men da mine søsken ble litt eldre, hun var ferdig med studier og fikk kjøpt seg minibuss bidro hun også med kjøring, som alle foreldre bør gjøre.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 11:03   #227
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Jeg har også vært en snylter. Det var et par år jeg stilte lite opp på svømmestevner og dugnader for svømminga, av den enkle grunn at jeg var alene med tre barn. Det var ikke bare enkelt å ta med seg unger på 2 og 5 år til en svømmehall og slippe de løs mens jeg tok tiden på svømmerne. Dette skjønte de som arrangerte det veldig godt. Jeg stilte opp før jeg ble alene og var en av de få som gadd å ta frokostskiftet på svømmestevnene (oppmøte kl 05.00 i helgene). Noen ganger kan man ikke være så engasjert forelder som man kanskje ønsker og jeg opplever at de fleste har forståelse for dette.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 11:23   #228
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Det finnes selvfølgelig "skrekkhistorier" om det meste, foreldre som ikke bryr seg, ikke følger opp hverken lekser eller aktiviteter, snylter og mye annet.. Men jeg følte vel at det lå en ganske generaliserende alle-over-kammen-påstånd mellom linjene, om familier som har mer enn to barn.

Jeg syns det er et ganske utbredt problem faktisk, at foreldre ikke gidder å stille opp på vaffelsalg og loppemarkedsdugnader, aktiviteter som faktisk er viktige for driften av fritidsaktiviteter. Men det har sjelden sammenheng med antall barn. Noen mennesker bare er sånn.

Jeg har selvfølgelig forståelse for folk som ikke kan, fordi de er alenemødre, syke, har vanskelig reisevei, lite barnevakt osv. Det er jo slett ikke snylting! Men kanskje det går an å tilby seg å gjøre noe annet? Typ: jeg har ikke mulighet til å delta på dugnaden til helgen/vaffelsalget, men jeg baker gjerne en kake dere kan ha med å kose dere med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:25   #229
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Jeg synes det fort blir negativt når man bruker ord som "snylting" i denne sammenhengen. Selv har jeg mer erfaring med at ting går i bølger og at noen kan yte ekstra en gang, og neste gang er det noen annen. I tillegg har man kanskje kapasitet for forskjellige ting på forskjellige tidspunkt.

En periode er det kanskje umulig for en å komme seg avgårde på loppemarked, kjøring etc. men kanskje mer kurant å ha åpent hus for nabobarna etter skoletid før de andre foreldrene kommer hjem. En annen periode er det kanskje omvendt eller noe annet. Jeg har i grunnen sjelden møtt noen som ikke bidrar i det hele tatt. Selv om mange er raske til å bruke ord som "snylting" etc. kun i forhold til den aktiviteten man selv er på der og da, fremfor å tenke litt helhetlig.

Det jeg synes er trist på, er når f.eks. en mor kan sitte i en setting som f.eks. 17. mai-komité og trashe en annen mor for å ikke bidra, når denne andre moren kanskje har hatt førstnevntes barn på besøk og felles lekselesing både en og to ganger per uke i det siste. Jeg skjønner ikke helt dette behovet for at alle skal måtte bidra med det samme samtidig. Faktisk synes jeg ting fungerer bedre når folk bidrar på hver sin måte og de som eventuelt føler behov for å dømme tenker litt mer helhetlig enn akkurat det ene svømmestevnet, det ene loppemarkedet eller den ene arenaen der man selv bidrar mest.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:36   #230
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Ja, og så vil jeg bare si noe om de som kanskje har barn som er inne i en krevende periode. For de får etter hva jeg ser ofte ufortjent pes for å ikke "bidra".

Når moren til jentungen som plager mitt barn daglig dropper ut av møter, frivillig arbeid og andre aktiviteter for å ta seg av sitt eget barn og være mer tilstede, så synes jeg at hun i aller høyeste grad bidrar. Og det på riktig måte. At man tar konsekvensen av at barnet trenger en mer hjemme enn ute på mer synlige arenaer, synes jeg er et godt bidrag til at andre barn skal få en bedre skolehverdag.

Jeg synes det heller er verre å få til endring i situasjoner der foreldrene kanskje nekter å trappe ned på den synlige "se som jeg bidrar"-aktiviteten. Det er både viktig og riktig at man i perioder fokuserer mer på hjemmebane enn de mer synlige arenaene, og selv om jeg ikke nødvendigvis har full innsikt (og heller ikke skal ha det) i andres hverdag og prioriteringer, så prøver jeg å ha dette i bakhodet før jeg fordømmer andre.

Jeg har jo også litt erfaring fra da barna gikk på Steinerskolen (der er det MYE på fritiden!) og hvor det nok kunne hende at foreldre og barn ikke hadde særlig ettermiddagskontakt annet enn i helgene. Og da var det gjerne også noe på lørdag eller søndag.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:42   #231
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Min erfaring er at det meste løser seg så sant man sier i fra og forklarer. Med det mener jeg ikke at man skal gå i detalj, men det er frustrerende å være "på den andre siden", og være den som alltid holder aktiviteter i gang, den som alltid stiller opp på dugnader, alltid steker valfer og alltid sier i fra. Når det blir en veldig liten gruppe er det vanskelig å si nei de gangene man faktisk kunne tenke seg å gjøre noe helt annet. Da føler jeg at de som ikke stiller opp tar fra meg valget, og jeg blir tvunget til å gjøre det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:50   #232
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Den skjønner jeg veldig godt, glitter.
For oss har det alltid vært viktig å bidra med noe. Så vi er rimelig synlige sånn sett, selv om man kanskje må melde pass på noen områder og heller bidra mer på andre. Spesielt når jeg jobber turnus og det er arrangementer der søsken ikke er velkomne kan det da bli vanskelig å stille. Noen ganger får man barnevakt, andre ganger stiller kanskje barnas bestemor og noen ganger må vi bare melde avbud. Det hadde vært et problem om vi bare hadde hatt to barn også.

En ting som har vært viktige for oss som har et barn med særskilte behov og dermed også er mye på skolen og andre steder i forbindelse med dette, er å få slått sammen noen av de møtene for å kunne få delta på de mer vanlige tingene og ikke bli helt isolert fra foreldrefellesskapet ellers.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:52   #233
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Noen ganger kan man ikke være så engasjert forelder som man kanskje ønsker og jeg opplever at de fleste har forståelse for dette.

Ja, det vil jeg da tro. Selv om ønsket om engasjement er der, så går livet i faser. Det skjønner de fleste. Og du kan da ikke tro det er noen i denne diskusjonen som mener at du i din situasjon var en snylter? Da vrangleser du.

Likevel er det noen som aldri stiller opp og aldri gidder. Uten noen god grunn. Annet enn å være noen dumminger.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:18   #234
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Da, så, bina. Nå skjønte jeg bedre hva du mente.

Det er alltid noen som "snylter" på fellesskapet og som vil ha, men ikke yte. Min mor drev barneteatergruppe, nesten uten kommunal støtte, uten særlig kontingent og med masse egeninnsats. Hun fikk lite skryt og støtte, men mass eklage da barneteateret ble nedlagt. Eller sånn som i hjembygda, det er 5 familie som gjør alt i fht ulike arrangementer i påske, jul og 17. mai. Og hvis de ikke kan eller vil, da blir det ikke, og alle de andre klager.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:35   #235
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Ja, det vil jeg da tro. Selv om ønsket om engasjement er der, så går livet i faser. Det skjønner de fleste. Og du kan da ikke tro det er noen i denne diskusjonen som mener at du i din situasjon var en snylter? Da vrangleser du.

Likevel er det noen som aldri stiller opp og aldri gidder. Uten noen god grunn. Annet enn å være noen dumminger.

Problemet er jo at de andre foreldrene vet ikke dette, det er kun de som arrangerer som vet og da er man like langt. De jeg får forklart det til forstår, men de fleste vet ikke annet enn at jeg nesten ikke stilte opp i to år.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:19   #236
Strilajento
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 30
Strilajento har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Hei!

Vi har 4 barn tilsammen og alle bor sammen med oss. (3 sammen og min mann har en fra før). Folk synes veldig synd på oss virker det som, å det må være så travelt osv osv.

Det er travelt, men vi har det fint. Vi er veldig mye foreldre, og har ikke tid og mulighet til å være med på så veldig mye annet, men det tar vi igjen siden. Jeg kjenner også at jeg blir litt lei av at alle skal reagere så voldsomt. Jeg ønsker liksom ikke noe tema rundt at vi har 4 barn.

Om dere har lyst på 3-4 barn så er det egentlig bare dere som kan ta avgjørelsen. Og bil har vi byttet og kjører nå rundt i en lang Toyota Hiace 6 seter

Strilajento er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:09   #237
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Ville bare kommentere det med "snylting"
Ja, det er alltid noen som ikke bidrar, det være seg på skoleting, fridtidsaktiviteter eller annet. Slik var det da jeg var liten, og slik er det nå.
Imidlertid så har jeg ikke intrykk av at dette er noe som oftest forekommer blandt folk med mange barn. Like ofte kan det være folk som har et eller to barn .
Har man barn, så må man følge de opp.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 08:39   #238
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Jeg snakket med en pappa en gang, han hadde (har) 4 barn, fulltidsjobb med nattevakter, og stilte opp på tilstelninger av alle mulige slag da de andre foreldrene i klassen ikke hadde kapasitet, og han orket ikke se på alle de skuffa tenåringene som hadde fått avlyst arrangementet om han ikke stilte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no