Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 14:30   #221
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg er ikke uenig.
Men hvis du leser hva jeg svarte på om igjen; kanskje du får et klarere bilde.
"Men det er da viden kjent at neger har vært et skjellsord her til lands de siste 20-30 åra?"
Jeg er ikke 100 % sikker på at det er så viden kjent at neger er et skjellsord. Mange har nok fått med seg at bruken er omstridt; men sånn som spørsmålet er formulert så kan jeg ikke uten videre vite at det er helt sant. Da jeg kjenner flere som bruker neger som et beskrivende ord, og ikke et skjellsord.
Hva var det du trodde jeg svarte på??

Det var det jeg trodde du svarte på, ja. Og det er såpass alminnelig kjent at jeg ble litt overrasket. Å ikke ha fått med seg at "neger" ikke er en nøytral betegnelse på linje med "Asiat" eller "Europeer" får meg til å minnes svigerfars blikk da jeg avslørte at jeg trodde David Beckham spilte tennis...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:38   #222
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det var det jeg trodde du svarte på, ja. Og det er såpass alminnelig kjent at jeg ble litt overrasket. Å ikke ha fått med seg at "neger" ikke er en nøytral betegnelse på linje med "Asiat" eller "Europeer" får meg til å minnes svigerfars blikk da jeg avslørte at jeg trodde David Beckham spilte tennis...

Jada jada. Nå er jeg lei av å ta imot drit.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:44   #223
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

"Svarting" og "guling" er ubestridt rasistiske og nedsettende betegnelser – og har alltid vært det, i motsetning til "neger", som i utgangspunktet var mer en betegnelse og ikke et skjellsord.

Dette er det noen andre som har sagt i en annen tråd, uten å få pepper for det. Så det er flere som lever i den villfarelsen at neger opprinnelig ikke var et skjellsord. (måtte bare forsvare meg litt her, siden jeg har fått så masse pepper)

En betegnelse, ja. Men hva slags betegnelse? Jo, en betegnelse på rase. DET I SEG SELV er nedsettende - å dele mennesker inn i raser. Og SPESIELT når "vi" hvite ikke har tilsvarende rasebetegnelse. Det å bruke rasebegrepet i forhold til mennesker blir tilnærmet en oppdeling av typen "mennesker" og "negre" som to ulike typer. Siden "vi" andre definerer oss selv som mennesker ER det både rasistisk og nedsettende å kalle andre for noe annet enn mennesker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:45   #224
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Ja vel da Så har du overbevist meg om at det var reell uvitenhet, ikke et forsøk på å "provosere". Og i så fall fortjente den et vennlig sleivspark, særlig når jeg samtidig utleverer mitt kriminelt lave fotballkunnskapsnivå her inne på FP og således gir deg våpen å ta igjen med. Så ta det som en mann/dame.*

* Irriterende at det ikke finnes noe kjønnsnøytralt ord for "voksen person som kan stå for en trøkk" - får håpe det oppstår noe kjønnsnøytral terminologi nå når internett gjør det vanlig å ha lange samtaler med mange folk av ukjent kjønn.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:47   #225
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Under OL i 1988 var det en boksekamp mellom en ire og en afrikaner. De hadde begge tilfeldigvis grønn t-skjorte og hvit kortbukse. Iren hadde et ganske stereotypt utseende med kritthvit hud og rødt hår. Det burde ikke være vanskelig å skille dem, men den svenske TV-kommentatoren skulle være politisk korrekt og påpekte som riktig var at iren var han med ..........de røde boksehanskene.

  Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:47   #226
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

D... minnes svigerfars blikk da jeg avslørte at jeg trodde David Beckham spilte tennis...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:48   #227
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

En betegnelse, ja. Men hva slags betegnelse? Jo, en betegnelse på rase. DET I SEG SELV er nedsettende - å dele mennesker inn i raser. Og SPESIELT når "vi" hvite ikke har tilsvarende rasebetegnelse. Det å bruke rasebegrepet i forhold til mennesker blir tilnærmet en oppdeling av typen "mennesker" og "negre" som to ulike typer. Siden "vi" andre definerer oss selv som mennesker ER det både rasistisk og nedsettende å kalle andre for noe annet enn mennesker.

Godt sagt!
(Dæven, jeg er enig med bina! Det er håp for verden!)

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:50   #228
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Godt sagt!
(Dæven, jeg er enig med bina! Det er håp for verden!)

Tror snart jeg må gå under jorda. Litt for mange som var enig med meg nå.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:50   #229
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:55   #230
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

... da jeg avslørte at jeg trodde David Beckham spilte tennis...

Til ditt forsvar må det sies at Beckham er kjent for å ha gode innlegg som tidligere landslagstrener Nils Johan Semb ofte omtaler som serve.


:Game - set - match:

  Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:57   #231
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Til ditt forsvar må det sies at Beckham er kjent for å ha gode innlegg som tidligere landslagstrener Nils Johan Semb ofte omtaler som serve.
:Game - set - match:

Takk, takk. (Jeg ante ikke det, ei heller hvem N.J. Semb var, men takker for forsvaret. Svigerfars teori var at Beckham hørtes ut som Backhand, og det kan være noe i det..)

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 15:20   #232
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

En betegnelse, ja. Men hva slags betegnelse? Jo, en betegnelse på rase. DET I SEG SELV er nedsettende - å dele mennesker inn i raser. Og SPESIELT når "vi" hvite ikke har tilsvarende rasebetegnelse. Det å bruke rasebegrepet i forhold til mennesker blir tilnærmet en oppdeling av typen "mennesker" og "negre" som to ulike typer. Siden "vi" andre definerer oss selv som mennesker ER det både rasistisk og nedsettende å kalle andre for noe annet enn mennesker.

Informativt innlegg. Skulle spurt deg med en gang. (det var noe du skrev, som starta at jeg skrev om det jeg tror (litt i utvikling det der) om ordet neger).
Jeg skjønner i alle fall hva som menes; selv om jeg synes det lyder dramatisk og jeg tror at mangeikke reflekterer at det faktisk kan oppfattes som om man fradømmer menneskeverdet til personen ved bruk av ordet neger. Men men. Verden går fremover, vi reflekterer og kommer til nye innsikter.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 15:41   #233
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Informativt innlegg. Skulle spurt deg med en gang. (det var noe du skrev, som starta at jeg skrev om det jeg tror (litt i utvikling det der) om ordet neger).
Jeg skjønner i alle fall hva som menes; selv om jeg synes det lyder dramatisk og jeg tror at mangeikke reflekterer at det faktisk kan oppfattes som om man fradømmer menneskeverdet til personen ved bruk av ordet neger. Men men. Verden går fremover, vi reflekterer og kommer til nye innsikter.

Altså - jeg er av den oppfatning at man ikke skal skrike "rasist" hver gang noen velger et uheldig ord - nettopp fordi at mange ikke mener noe vondt med verken neger eller svarting. Kanskje var det derfor du skrev som du gjorde - og hvis jeg trakk deg ut i trøbbel da så beklager jeg det! For det må gå an å skille på ting her. Det ene er jo at ord ikke nødvendigvis gjenspeiler holdninger. Og det andre er at det finnes ord som slett ikke er akseptable.

Men nå kjenner jeg at jeg er veldig ferdig med neger-diskusjonen for i dag.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 15:46   #234
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Altså - jeg er av den oppfatning at man ikke skal skrike "rasist" hver gang noen velger et uheldig ord - nettopp fordi at mange ikke mener noe vondt med verken neger eller svarting. Kanskje var det derfor du skrev som du gjorde - og hvis jeg trakk deg ut i trøbbel da så beklager jeg det! For det må gå an å skille på ting her. Det ene er jo at ord ikke nødvendigvis gjenspeiler holdninger. Og det andre er at det finnes ord som slett ikke er akseptable.

Men nå kjenner jeg at jeg er veldig ferdig med neger-diskusjonen for i dag.



(jeg har nok heller ikke vært god nok på formuleringer)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 19:06   #235
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror også vi er enige. Men bare for å flisespikke videre: Hvis man f. eks. skal beskrive en person i en gruppe med kanskje personer fra ulike verdensdeler, men alle er brune i huden. Man kan ofte se hvilken verdensdel de er i fra, og da kan det være lettest å beskrive det, i motsetning til andre fysiske trekk, klesdrakt osv. som blir litt på detaljnivå og kanskje vanskelig å huske.

Men i bunn og grunn, som regel irelevant å nevne hvor mennesker er i fra.

Du har selvfølgelig helt rett i at det kan være enklest i det tilfellet, men sånn på generell basis så mener jeg at når man klarer å holde en skogg med blekvite nordboere fra hverandre så bør man klare å holde en haug med brune mennesker også fra hverandre uten å begynne å blande inn hvor de muligens, kanskje har sin opprinnelse

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Under OL i 1988 var det en boksekamp mellom en ire og en afrikaner. De hadde begge tilfeldigvis grønn t-skjorte og hvit kortbukse. Iren hadde et ganske stereotypt utseende med kritthvit hud og rødt hår. Det burde ikke være vanskelig å skille dem, men den svenske TV-kommentatoren skulle være politisk korrekt og påpekte som riktig var at iren var han med ..........de røde boksehanskene.

Fine!!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 16:10   #236
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Godt sagt!
(Dæven, jeg er enig med bina! Det er håp for verden!)

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no