Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 00:11   #21
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg har ikke problemer med hverken negergutt eller kineser, og synes egentlig ikke at noen trenger å ta seg nær av det heller. Men ser for meg at noen kan bli det.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:13   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av Margrete Munthe.

Litt provosert?

Jeg begriper ikke hvordan mora mi kunne synge dette for meg med overbevisning da jeg var lita.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:14   #23
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Her er et par klassikere som jeg husker godt fra min barndom:

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)



(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:19   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

"Jeg syn's men'sker skulle males blå, for da blir de veldig morsomme å titte på,
og da kunne alle sammen le, og det ville ikke bli no'n krig av det."

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:21   #25
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

"Jeg syn's men'sker skulle males blå, for da blir de veldig morsomme å titte på,
og da kunne alle sammen le, og det ville ikke bli no'n krig av det."

Fine sangen. Jeg kunne den utenat.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:23   #26
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

"jeg har sett en liten negermann
tenk han var så sort i hodet som et tjærespann
og han sa så mange rare ting og i nesa hadde han en kjempering..."

Sang fra 50, tallet, men hele sangen er rett og slett på grensa til kvalmende, men litt komisk på samme tid...

Det var den som ble sunget i filmen "Festen"? Jeg må innrømme at jeg ble en smule sjokkert over ett vers i vår studentsangbok som gikk som sånn:

Han var neger, han var neger, han var negerhottentott, når han tisset ble mageskinnet vått.

Jeg ikke tenkt til å synge hottentottsanger for mine barn.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:25   #27
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg synger de fleste sanger til ungene mine, men har ikke kommet på den negersangen enda. Jeg synger kristne godnatt sanger, men da sier de alltid jeg skal synge noe annet.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:26   #28
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg fikser ikke Lille Kattepus. Fæle sangen og slemme mamman.

Lille kattepus, hvor har du vært?
- Jeg har vært hos mamma’n min
Lille kattepus, hva gjorde du der?
- Jeg stjal melk av mamma’n min
Lille kattepus, hva fikk du da?
- Jeg fikk ris på halen min
Lille kattepus, hva sa du da?
- Mjau, mjau, halen min

Enig! De pleier å synge den i åpen barnehage, og jeg er på grensa til å si fra hver gang, men føler det faller i kategorien "hysterisk flisespikker".

[quote=Inagh;1544297]

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Ellers som jeg har hørt i det siste:
"Lille kattepus, hva sa du da?
Jeg vil bo hos pappa'n min!"

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:31   #29
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Som Ole Paus sier om Margrethe Munthe: " Den dama har gjort mer enn noe annet menneske jeg vet om for å formørke mange barns oppvekst her i landet."

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:34   #30
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

For øvrig:

Margrethe Munthes Revival (O.Paus):

Vær hensynsfull, vær lydig, veloppdragen, ren og dydig
Vær oppmerksom. Sitt i ro! Vær snill!
Vær sporty, gløgg og kvikk og flink og gå hvis noen byr en drink
og slå hvis de byr en gang til.

Glade, gode nordmenn, det vil Norge ha
Så hedre ditt fe og hedre din mø
Og fjell og fjord og hipp hurra.

(osv.)

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:35   #31
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Ser ikke problemer med ordet lite kineser eller negergutt. Vet at flere(hørt på tv og lest i aviser, men kjenner ingen personlig som jeg har hørt at dette er et negativt ladet ord) mener at ordet neger er diskriminerende. Så jeg prøver å la vær å bruke det.Men jeg må ærlig talt si at jeg aldri har tenkt på det som diskriminerende, og heller ikke brukt det på en måte som er ment å være nedsettende! Ordet nigger derimot, liker jeg ikke.
@ Inagh Ja det er skremmende hvor "normalt" det var å rise barna før hvis de ikke adlød. Tragisk! Heldigvis er det ikke akseptert lenger. Og de sangene ville jeg ikke sunget for min datter

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:40   #32
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg har ikke problemer med hverken negergutt eller kineser, og synes egentlig ikke at noen trenger å ta seg nær av det heller. Men ser for meg at noen kan bli det.

Så neger er greit, men ikke herregud?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 01:12   #33
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Så neger er greit, men ikke herregud?

Jeg sier ikke neger selv, men har vendt meg til å si personer med utenlandsk opprinnelse. Jeg er hvit selv, så jeg kan ikke si hvordan det er å få en merkelapp på seg, eller få noe man ser på som en diskrimminerende tittel på meg. Men jeg synes alle er likeverdige, uansett hudfarge, religion og seksuell legning og jeg legger ikke noe negativt eller diskrimminerende i ordet neger selv. Derimot avstår jeg fra å si det i tilfelle noen tar seg nær av det.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 01:28   #34
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Hehe...

Jeg husker at jeg elsket sangen "Lykkeliten" da jeg var liten, men jeg var så skuffet over at han var gutt og ikke jente...

Disse sangene... Det er jo ikke så lenge siden, men det er en del av historien. Tidene forandrer seg, men jeg vil ikke sensurere teksten for min femåring av den grunn -heller forklare hvorfor det var slik da, i forhold til nå.

Når det gjelder ordet "kineser". Er det verre å si det enn "nordmann"? Det forklarer vel bare hvor vedkommende kommer fra? Mulig det hadde en annen betydning på 50-tallet, men nå er det vel ikke et "skjellsord"?

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 01:34   #35
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Den skumleste er og blir den sangen om den veldig happy familien med alle barna som spiller forskjellige instrumenter.



Men ellers - Haba haba er jo storveies! Hva er galt med kineser-verset?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 01:41   #36
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.



Men ellers - Haba haba er jo storveies! Hva er galt med kineser-verset?

Vet ikke om noen blir fornærmet av det, men kanskje noen kan synes en kineser som sitter og leser, puster og peser, leser så det freser kan bli litt stereotypisk?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 03:04   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Vær forsiktig lille øye hva du ser er den verste jeg noensinne har hørt.
Den slutter med at et lite barn skal være forsiktig med hva det tillater hjertet sitt å føle - det er en kristen grisevise.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 07:26   #38
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Vi har både "Haba haba"-sangen og "Vesle Hoa" på cd. "Vesle Hoa" er jo en helt fantastisk sang, og veldig spennende. Jeg har litt problemer med ord som "neger" og "negerkrål" (antakelig landsby?). Men ellers ser jeg ingen store problemer. Ville det vært bedre om den omhandlet et ekte folk i Afrika, og beskrev deres autentiske klesdrakt?

Mei: god ide med "liten liten gutt"! Og lille kattepus har jeg sensurert, helt til barnehagen vant og jeg ga opp.

"-jeg fikk melk av mamman min
-lille kattepus hva fikk du så?
-jeg fikk kos på halen min"

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 08:02   #39
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Ser ikke problemer med ordet lite kineser eller negergutt. Vet at flere(hørt på tv og lest i aviser, men kjenner ingen personlig som jeg har hørt at dette er et negativt ladet ord) mener at ordet neger er diskriminerende.

Allerede for nærmere 20 år siden var ordet neger definert som nedsettende i leksika.

Uttrykket "hottentott" er verre. Khoikhoi er den korrekte betegnelsen på denne folkegruppa, det er et så morsomt ord at det burde være mulig å snike det inn i en barnesang?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 08:36   #40
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

[quote=Inagh;1544297]

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.


Ellers som jeg har hørt i det siste:

"Lille kattepus, hva sa du da?
Jeg vil bo hos pappa'n min!"



Jeg synger ikke "negersangene", det har aldri vrt et tema siden jeg ikke har noe forhold til dem selv. Tror ikke småen har blitt eksponert andre steder heller. Skulle tatt seg ut i den Oslo øst-barnehagen han går.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no