Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-07, 20:26   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Og jeg elsker den! Både denne og Bienes hemmelige liv. Jeg synes absolutt ikke denne var noe dårligere.

Sue Monk Kidd skriver på en måte som fenger meg veldig. Hun beksriver følelser med en pressisjon og begreper som gjør at jeg kjenner meg veldig igjen i det som blir beskrevet, og også på den måten lever meg veldig inn i historien. Historien i seg selv var også lekende og overraskende. Jeg hadde ingen aning om hva hemmeligheten var, og forutså egentlig ingenting av det som kom.

Jeg tror grunnen til at jeg liker forfatteren, er at hun både skriver spennende historier, men også noe som for meg oppleves som almennmenneskelige følelser. Kraftige følelser, kroppslige reaksjoner på følelser, en alminneliggjøring av følelser som mange av oss helst skyver under teppet, og også forløsning av følelser. Det er som om jeg går gjennom hele prossessen selv også gjennom å følge karakterene. Hun beskriver også natur og mellommenneskelige relasjoner og filosoferer rundt dette på en helt super måte. Det er som å være der. Særlig så jeg for meg hvordan det måtte være inni sumpene der de var å såg på fuglene, i den "hemmelige hytten", med sølen som egentlig var bunnen på det gyllenbrune vannet men som var bakke pga fjæren, lukten av våt jord, lyden av fugler og brunstige alligatorer, og sølen på beina, og hvordan det måtte kjennes å gå barfot der den varme solen osv.

Jeg håper det kommer flere bøker fra den kanten.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 20:43   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Så interessant.
Jeg opplevde det jo litt anderledes., altså ble ikke fenget. Men jeg fikk lånt den av en som var helt forelsket i boken, så jeg hadde kanskje skrudd forventningene unormalt høyt opp. Men jeg har ikke lest "bienes hemmelige liv".. Kanskje jeg skal ta fatt på den når det nærmer seg sommeren.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 23:12   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Jeg har akkurat lest denne (mens jeg venta på HP ), og jeg må si at til tross for at jeg likte "The Secret Life of Bees" veldig godt, falt jeg ikke for denne. Det ble til at jeg tvang meg gjennom den. Synes føleriet ble for voldsomt, pluss at jeg som ateist nok ble litt forstyrra av de tunge religiøse aspektene ved boka. Jeg klarer bare ikke å identifisere meg med dypt religiøse mennesker i skjønnlitteratur når det religiøse blir så sentralt som her. I tillegg kjente jeg at jeg bare ble irritert over alle de beleilige tilfeldighetene som gjorde at Jessie og Whit/Brother Thomas kunne treffes hver eneste dag uforstyrra. Selvfølgelig var det akkurat han som som eneste monk tilbrakte dagene sine uttafor klosteret. Selvfølgelig hadde han funnet et perfekt sted der de kunne møtes.

Jaja. Can't win them all.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 23:25   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Jeg synes også hun skriver godt, og jeg likte mye i bøkene, men noe glapp litt for meg.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I tillegg kjente jeg at jeg bare ble irritert over alle de beleilige tilfeldighetene som gjorde at Jessie og Whit/Brother Thomas kunne treffes hver eneste dag uforstyrra. Selvfølgelig var det akkurat han som som eneste monk tilbrakte dagene sine uttafor klosteret. Selvfølgelig hadde han funnet et perfekt sted der de kunne møtes.

Det tenkte jeg også. Har lest både Havfruestolen og Bienes hemmelige liv, og synes det blir litt for happy ending i de begge. At Jessie også kunne returnere hjem, uten annet enn en kvelds bitterhet fra mannens side ble litt for lettvint. Det samme i den andre boka, at en far som er så gjennomsyret fæl og ondskapsfull hele veien plutselig på slutten gir seg og lar datteren flytte sammen med en gjeng fremmede kvinner klarte jeg nesten ikke tro på Skal se det blir film hvert øyeblikk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 10:19   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

(mens jeg venta på HP ),

Da skal du få vente lenge.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 11:59   #6
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Er jeg den eneste som ikke likte Bienes hemmelige liv noe særlig? Den biten som omhandlet diskriminering av svarte var interessant. Resten var litt kjedelig. Og lite interessant. Havfrue-stolen har jeg ikke lest, burde jeg det til tross for at Bienes hemmelige liv ikke slo an?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 22:05   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er jeg den eneste som ikke likte Bienes hemmelige liv noe særlig? Den biten som omhandlet diskriminering av svarte var interessant. Resten var litt kjedelig. Og lite interessant. Havfrue-stolen har jeg ikke lest, burde jeg det til tross for at Bienes hemmelige liv ikke slo an?

Tja, de har jo ingen sammenheng. Hvis du ikke liker Sue Monk Kidds måte å skrive på, så styr unna, men hvis du liker det burde du lese begge.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 22:15   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er jeg den eneste som ikke likte Bienes hemmelige liv noe særlig? Den biten som omhandlet diskriminering av svarte var interessant. Resten var litt kjedelig. Og lite interessant. Havfrue-stolen har jeg ikke lest, burde jeg det til tross for at Bienes hemmelige liv ikke slo an?

Hvis du ikke ble grepet av de mellommenneskelige beskrivelsene og følelsesbeskrivelsene i boken, så synes ikke jeg at du trenger gi den en sjanse.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 00:00   #9
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Jeg likte begge bøkene veldig godt!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:49   #10
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest ferdig Havfrue-stolen

Jeg har også lest Havfrue-stolen i sommer, uten å bli grepet av boken. Den kjedet meg rett og slett litt, og jeg synes den kvalitetsmessig var milevis unna Bienes hemmelige liv.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no