Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et godt eksempel på fattigdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-18, 16:18   #121
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Haha, fantastik. Man har meninger om at andre ikke er fattige, men skal ha seg frabedt å bli kalt rik.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 16:23   #122
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Altså, JEG er sikkert rik, det har jeg ikke noe i mot å bli kalt. Uten at jeg har tenkt å si hvor mye over medianen vi ligger. Ikke at jeg kaller meg det til vanlig, ut over en og annen moralpreken til ungene.

Men er virkelig de eneste alternativene "fattig" og "rik"?

Igjen, å kalle det som er midtimellom for "rik" - jeg syns det er rart, rent statistisk sett. Med mindre konteksten er å sammenligne seg med andre land.

Ikke har jeg meninger om hvorvidt andre er fattige heller.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 16:27   #123
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Poenget var ikke definisjon men den økende avstanden mellom de med dårlig økonomi og majoriteten som blir stadig rikere.

Det er mindre problematisk når majoriteten ligger nærmere.

Jeg tror mange nordmenn har identitet som «vanlig» og ikke tenker på den veldig store avstanden det er økonomisk fra familieinntekt på 700 k til 1,2.
Jeg er veldig bekymret for utviklingen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 16:28   #124
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg vil si vi har normalt god råd. Nå. Om vi plutselig hadde 3-400.000 mer å rutte med i året (og hadde 1,2 mill), så hadde det vært helt greit for meg om vi ble regnet som rike. Jeg må innrømme at jeg ikke la merke til «veldig» i første omgang, så veldig rike er sikkkert å dra det langt. Men du all verden hva vi kunne gjort med 3-400.000 ekstra!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 16:33   #125
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg lever i en verden hvor de økonomiske spørsmålene utelukkende er spørsmål om prioriteringer. Det er ingenting som er veldig viktig for meg som jeg må prioritere bort på grunn av økonomi. Og derfor føler jeg meg rik nå. (Selv om det er ganske mange som er rikere enn meg.)

Jeg tenker at i norsk målestokk så er det å være fattig å måtte prioritere bort viktige ting, som f.eks. tannlege eller oppvaskmaskin.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 17:50   #126
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Alt er relativt. Med vår inntekt er vi helt middels her i middelklassen hvor vi bor. De fleste her rundt tjener omtrent det samme, har ganske like jobber og lik utdanning, har ganske like hus og det som skiller oss er antall barn, størrelse og timing på arv, hvor mange leiligheter vi har eid før og hvor mye vi har greid å realisere underveis. Hadde vi flyttet til der jeg kommer fra ville vi kanskje blitt oppfattet som "rike", siden vi ville vært gjeldfrie og den typen jobb vi har lønnes ganske likt uansett hvor man bor. Hadde vi bodd på Oslo Vest hadde vi vært litt fattigere enn mange andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 18:41   #127
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det ville vært veldig rart å eie en bygård uten å ha inntekt fra det? Og utgifter, for den del.

Ja, ikke sant? Men det viser seg at dersom man ikke vedlikeholder og oppgraderer etter dagens krav og i tillegg ikke følger opp leieforhold/leiekontrakter, så kan man brått gå i null.

Men dette er selvsagt helt på siden av diskusjonen.

Jeg reagerte også på veldig rik. Noe jeg ikke tenker at de med samlet inntekt på 1,2 er. God råd, ja, men ikke veldig rik.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 19:26   #128
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Vi er veldig rike. To lærere med godt under 1,2 mill i lønn, men veldig rike likevel. Selv om naboene våre stort sett har mellom 2 og 4 mill i husstandsinntekt. Vi er veldig rike fordi vi er rikere enn 95% av verdens befolkning og fordi økonomi aldri er noen bekymring.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 19:26   #129
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg tror at følelsen av fattigdom vil nok være påvirket av hvor stor grad det er selvvalgt. En som har lite cashflow men som eier et hus man kunne kapitalisert på har valgt det på en helt annen måte enn den som ikke har noe sånt i bakhånd.

Jeg tror det er alt for lett for oss med god råd å ikke helt ta inn over seg den utryggheten fattigdom gir, å gå og engste seg hver gang det sier dunk i vaskemaskinen, å få klump i halsen dersom man får en parkeringsbot etc.

Jeg leste en artikkel i avisen hvor en dame skrev bra om dette, at hun for å kunne unne seg en kinobillett skulle måtte være fornuftig og ta vare på hver krone i månedsvis før hun hadde spart opp pengene. Om at dersom de skulle telte i sommerferien så hadde hun ikke penger til telt heller.

Fattigdom går ofte i familier og da har man ikke andre generasjoner å få ting fra heller. Jeg har mye kunstnere i slekten som har dårlig råd. Men siden de kommer fra den slekten de gjør så har de jo hytter på fjell og sjø og hus i utlandet å låne så får de skikkelig bortereiseferie likevel.

Det er jo ikke sammenlignbart med de som ikke har noen buffer i det hele tatt. Og jeg synes ordentlig synd på barn som blir isolert sosialt på grunn av penger og skulle gjerne kunne betale kontigent til ting for flere. På bursdagene til barna mine har vi alltid skrevet at gave er helt frivillig, det viktigste er at man kan komme. Men jeg skulle gjerne gjort mer, men de barna er ikke lett synlige heller, de skjuler jo det også. Men jeg har ordentlig vondt av dem altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 03-09-18 kl 19:27. Årsak: Guriland det var usammenhengende. Er midt i legging.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 20:22   #130
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg har organisert et kulturtilbud som holder høy kvalitet, men er aldeles gratis i begynnelsen og etterhvert koster 500 kr. halvåret. Her finner vi noen fattige. Det er ikke krav til utstyr eller drakter, det ordner vi, og alt rundt opplegget skal være gratis. Jeg jobber også nå med å få inn noen som skal være ressurser, følge, hente, fikse og hjelpe der vi ser det trengs. Utfordringen er å gjøre dette så "tralala"-casual at ingen merker noe som helst.

Det er dessuten sjukt viktig at de som KAN betale kontingenten gjør det uten å klage, ettersom vi da kan ha mulighet for å "glemme" å purre på kontigenten til dem vi vet ikke kan. Jeg kjenner folk i idretten her og jeg vet de gjør det samme. Skaffer noen sko, ordner noen leggskinner, passer på at den skjeve kjøreordningen ikke går ut over ungen. Det krever årvåkne og kloke voksne, man må være på, men på en forsiktig måte som ivaretar folks verdighet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 20:30   #131
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg er lagleder i fotballen, og når vi får nye spillere så sender jeg alltid ut skjemaet om fritak for/halvering av medlemskontigent og så skriver jeg nettopp det: «Dette skjemaet sender jeg ut til alle, og hvis du mener at du er i den kategorien, så søker du. Det vil ikke bli stilt spørsmål. Vi ønsker bare at økonomi ikke skal være en begrensning for deltakelse.»

Det er svært godt å se at de færreste søker, for da er det så lett å innvilge for de som faktisk gjør det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 20:52   #132
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Når jeg hører «veldig rik» ser jeg for meg Røkke, Stordalen, Reitan etc. Vi her på FP passer i en eller annen middelklassekategori. Rike i verdensmålestokk og midt på treet i Norge. Sånn omtrent det som medianinntekt skulle tilsi.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 22:00   #133
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Vi er også der at det handler om prioriteringer. Vi er langt ifra å ikke måtte tenke på penger, men vi kan også prioritere å få til ganske mye om vi vil. Vi har vel en inntekt på ca 1.2 brutto tenker jeg tilsammen.

Det er stor forskjell på å ha dårlig råd i en periode når man vet at det mest sannsynlig vil endre seg enn de som ikke ser noe ende på det. Jeg jobber en del med økonomisk råd og veiledning av folk som mottar sosialhjelp. Det er utrolig tøft å leve på veldig lite over tid og mange gir på et vis litt opp. Mange har lite ressurser og vi ser tendenser til at en del familier går igjen i generasjoner. Og de tar haugevis med dårlige valg som går utover dem selv og barna. Bruker penger på gambling, alkohol, tar opp forbruksgjeld og generelt lever langt over evne. Selv når namnsmann er inne og det ligger an til tvangssalg så er de ikke i stand til å endre handlingsmønster. Det er stor forskjell på å ha dårlig råd, men ellers ha en del ressurser og det å være ressurssvak på andre ting enn bare kapital. Litt flåsete så tror jeg "ressursterke fattige" i stor grad kan kompensere for lite penger gjennom å ta lure valg og være knallgode på prioriteringer. Jeg kjenner flere som er utrolig gode på å klare seg på lite og de klarer å gi barna masse gode opplevelser som ikke koster så mye.

Jeg tror at mange som virkelig har dårlig råd legger sammen det de ser og tror at alle har råd til veldig mye mer enn det som er realiteten. Det er en stor psykisk påkjenning å være fattig over tid.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:10   #134
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Poenget var ikke definisjon men den økende avstanden mellom de med dårlig økonomi og majoriteten som blir stadig rikere.

Det er mindre problematisk når majoriteten ligger nærmere.

Jeg tror mange nordmenn har identitet som «vanlig» og ikke tenker på den veldig store avstanden det er økonomisk fra familieinntekt på 700 k til 1,2.
Jeg er veldig bekymret for utviklingen.

Hvis vi fortsatt diskuterer det samme, så var forskjellen her mellom 700 netto (medianinntekt) og 1,2 brutto. Den er liten.

Dette er ellers et eksempel på hvordan slike diskusjoner blir litt rare.
- De med 1,2 mill er veldig rike
- Nei, de er på medianen, det kan da ikke være «veldig rik»
- Jeg hadde følt meg veldig rik med 1,2 mill
- Jeg tror ikke to lærere i Oslo vil kalle seg «veldig rike»
- Nei, ingen vil kalle seg rike
- Så det er ikke lov å kalle noen rike en gang lenger nå?

(Neste diskusjon om 5 mnd

- Det er jo opplest og vedtatt at ingen kan kalles rike her på FP, og ingen har forståelse for hvordan det er å leve på en vanlig medianinntekt. Jeg er veldig bekymret for holdningene her.



Jeg vil bare nok en gang poengtere at jeg snakker semantikk; per definisjon synes jeg det er rart å kalle folk som ligger rundt medianen som «veldig rike». Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at det er veldig stor avstand mellom median og fattig, og at jeg ikke har stor omsorg for barn som opplever utenforskapet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:43   #135
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.247
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Definisjonen av fattig I hodet mitt, ligger jo ganske langt fra den offisielle statistikk definisjonen. Fattige har utfordringer med å skaffe mat og et sted å bo imitt hode, mens statistikken sier x% undermedian inntekt ( 25%?). Det er ikke mange som offisielt er registert I norge som faller inn under min magefølelse definisjon. Kanskje de svarte uoffisielle bær plukkere og tiggere osv ?

I den andre enden av skalaen, syns jeg ikke man kan defineres som rik så lenge man har gjeld som er en betydlig andel av assettene man besitter, dvs de fleste lønnsmottagere er dermed ikke rike. I statistikk verden regner jeg med at alle over enn viss x% over median inntekten regnes som rike, eller hva den offisielle betegnelsen er.

Og selv med en bruttoinntekt langt over medianen syns jeg ikke man er rik, dersom man fortsatt må ta opp gjeld for å kjøpe hus eller hytter. Dersom man har tilgang til kapitalinntekter av betydelig størrelse vil jeg kunne mene at man er rik, ikke ellers.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:46   #136
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Du har nok ikke tatt poenget mitt.
Avstanden opp fra 700-1,2 er på 500k er i dine øyne liten. Det er greit, men for dem som er i en situasjon hvor primærbehov dekkes og det er bittelitt igjen så fremstår faktisk 500k ekstra i året (som det flertallet rundt del har å velge med og betale klær, ferie og skoleturer med) som veldig mye penger.

Jeg har aldri sagt at jeg tenker at offisiell definisjon på veldig rik bør ligge der.
Poenget handlet om avstanden opp til majoriteten og den avstanden er økende, noe som gjør situasjonen for dem som ligger nederst verre.

Når denne avstanden øker skulle man tro at forståelsen økte blant de velbemidlede, men det ser ikke sånn ut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:48   #137
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Så om man må ta opp lån for å kjøpe seg HYTTE er man ikke rik?
Jøss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:48   #138
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det hjelper heller ikke med bruttoinntekt over medianen hvis du er avhengig av neste lønning for å betjene gjelda di og ha til livsopphold. Lønnsmottakere er ikke veldig rike, men mange lønnsmottakere har det veldig bra.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:55   #139
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det hjelper ikke med aldri så høy lønn om man tar opp lån man så vidt klarer å betjene.

Man kan tjene 3-4 mill i året og ha problemer med boliglån. Jeg vil likevel mene at man er rik sett i perspektivet til en som har problemer med å betjene husleie på 6-7000.

Har man derimot drept noen eller tatt opp store forbrukslån eller tapt masse på bolig kan man være fattig om man har aldri så høy inntekt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 07:56   #140
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.247
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det er forskjell I mine øyne på velbemidlede og rik. Mange her inne kan nok falle inn under velbemidlet, men har man dårlig råd med en netto inntekt på 700 000 kr altså ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror

Sist redigert av meisje : 04-09-18 kl 08:04.
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no