Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Jordbær i pallekarmer

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-21, 17:44   #21
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

Drar oppe denne!
Har fått tak i en pallekarm og vurderer å ha jordbærplanter i den. Jeg har en palle med hjul på siden jeg ikke blir enig med meg selv hvor den skal stå.

Holder det med 1 karm i høyden?
Fungerer det med 15 planter i en karm? Det blir ikke for tett?
Får vi bær første året?
Hva annet må jeg huske på?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 18:13   #22
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

15 planter høres mye ut, men ellers er det bare å kjøre på. Jeg ville nok gått for ca. 9, tror jeg. Legg over bærnett hvis du har mye fugler i nærheten, og ikke gjødsle før den skal få bær, for da får du mye blader.

Om du får bær i år eller ikke, kommer an på plantas alder. Sannsynligvis får du.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 19:43   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

De formerer seg som rakkern, så neste år har du mer. Vi har karmer som står helt inntil hverandre, flere på rekke (ikke pallekarmer, men innebygget i kanten av plattingen, med omtrent samme størrelse). Ungene fikk hver sin, og fikk bestemme selv hva de ville plante. Yngstejenta ville ha jordbær, og satte ned seks planter (brukte halve karmen, i den andre halvdelen satte hun noen blomster). Året etter hadde de spredt seg til resten av karmen, og etter hvert som årene har gått har de også spredt seg over i neste karm, som opprinnelig var brorens, hvor han hadde plantet noe helt annet. Nå er "hans" karm stappfull av jordbærplanter, mens det har blitt mye tynnere i den karmen hvor de opprinnelig var plantet.

Uansett, basert på hvor tett vi satte plantene den gangen tenker jeg kanskje at 12 er nok.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 20:10   #24
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

Ja, de formerer seg og setter stiklinger selv. En opprinnelig plante varer ikke mange sesonger, men med stiklingene så blir det hele tiden nye planter.

Mine jordbær står i plantekasse på balkongen og jeg gjør ikke noe spesielt om vinteren.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 20:17   #25
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

12 holder, de ble veldig svære utover sommeren.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 20:40   #26
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jordbær i pallekarmer

Jeg har bare 6 planter pr karm, plantene blir gedigne.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no