Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pai med få og enkle ingredienser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-21, 08:55   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pai med få og enkle ingredienser

I går kveld kom datteren min hjem med en paideig på rull (Eldorado?) som hun hadde fått i en bærepose fra Too good to go i en matbutikk. Den går ut på dato i dag.

Jeg lager uhyre sjelden pai. Jeg får det ikke til, den blir soggy og bløt i bunnen samme hvordan jeg steker paiskallet. Og fyllet/eggestanden blir ofte smakløs.

Jeg har dessuten uvanlig lite å fylle en pai med. Jeg har poteter, gulrøtter, søtpoteter og løk (gul og rød), og så har jeg paprika og purre. (I tillegg har jeg hvitløk, chili, ingefær, sitron, lime og salat. Samt agurk og tomat). Jeg har en halv pakke fetaost, vanlig norvegia og nokså mange egg. Bittelitt spekeskinke, men ikke mye.

Forslag til hva jeg skal gjøre med paideigen? Har tilgang til søndagsåpen butikk, men hadde vært greit å slippe.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 09:04   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Vi liker enkel pai, så vi fyller den normalt bare med poteter, løk og purre. I tillegg til eggestanden da. Også har vi salat ved siden av.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 09:10   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi liker enkel pai, så vi fyller den normalt bare med poteter, løk og purre. I tillegg til eggestanden da. Også har vi salat ved siden av.

Jeg har aldri tenkt på å ha poteter i pai. Men jeg er veldig glad i potet og spansk tortilla. Så det er en god ide! Kan du fortelle hvordan du gjør det?


Sist redigert av Hyacinth : 27-06-21 kl 09:32.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 09:13   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Du kan lage noe sånt med de ingrediensene du har.
https://www.matprat.no/oppskrifter/g...og-mozzarella/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 09:18   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Det er mannen min som lager nesten all middag, så jeg er litt usikker. Men vi bruker oftest potetrester fra middag dagen før, så de er ferdig kokte. Løken og purreløken er rå. Jeg tipper det blir godt om du ha litt chilli i også. Mindre eggestand enn man tror man trenger, for å unngå at alt bare blir flytende.

Pai er jo sånn man bare kan ha oppi alt man har egentlig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 09:33   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Takk, begge to!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 10:05   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Du har ikkje oliven? Soltørka tomater? Det e nydelig sammen med Løken.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 10:11   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Du har ikkje oliven? Soltørka tomater? Det e nydelig sammen med Løken.

Jo, soltørkede tomater.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 10:19   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Godt med skinke også, om du har.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 11:29   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Godt med skinke også, om du har.

Nei, dessverre. Eller jo, Idsøe-skinke har vi alltid, men det er pålegg for hun som knapt får i seg ei brødskive.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 11:39   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Denne paien er veldig god. Den er laget med butterdeig, men det burde kunne fungere med vanlig paideig vil jeg tro. Jeg laget min egen variant av ostesausen, den må ikke være vegansk.

http://www.veganmisjonen.com/2015/10...-ostesaus.html

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 11:55   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Tips til å unngå soggy paibunn er å sørge for at sidene på paideigen brettes over kantene på paiformen, slik at ingenting havner bak paibunnen. Og forsteke godt. Jeg syns de mest usunne paideigene er de som gir mest sprø og god bunn, dessverre. Kun smør, mel og litt vann. Bruker ofte en variant med cottage cheese fordi den er sunnere, den blir dessverre litt seig.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 12:36   #13
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

For å unngå soggy bunn, må du prøve å la være at paien blir høy, dvs Max 3 cm høy form. Hvis du bruker en form som er høyere bør du ikke fylle den opp. Lag også en eggestand med mindre væske, dvs mere egg og lite melk eller fløte.

Forslag til fyll
-purre, løk, poteter, soltørkede tomater, sorte oliven og feta
-spinat, feta, sopp, sorte oliven
-pekan nøtter, paprika, mango, og mangochutney i eggestanden

Unngå å bruke tomater, agurk etc ifyllet fordi det avgir fukt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 13:31   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Jeg steiker paien noen minutter i ovnen uten fyll for å unngå at den blir blaut.

Lager fyll av egg og fløte/melk, paprikapulver, salt, pepper. Har i ost og skinke og soltørka tomat (den som ligger i lake). Synes det gir en ren og god paismak. Hvis jeg fyller for mye artig oppi blir den tungstekt.

Serverer tzatziki og en grønn salat til.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 14:18   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Tusen takk!

Hvis jeg bruker løk og purre, trenger jeg steke det først da?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-21, 15:14   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pai med få og enkle ingredienser

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tusen takk!

Hvis jeg bruker løk og purre, trenger jeg steke det først da?

Neida.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no