Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

[Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-21, 13:52   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

[Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Vi har et toalettrom som trenger oppussing. Ingen ting har vært gjort siden 1978, så det trengs virkelig 🤪

På veggene er det huntonitplater (?) med tapet (vinyl?), golvet har sånn «strø»belegg som jeg ikke vet hva heter.

Golvet er greit, vi har en rest med laminat »liksomflis» som er helt ok til den ca 1,5 kvm. Det er mørk grått med litt lysere sjatteringer.

Men så er det veggene da…
Jeg har dratt av det øverste laget av tapeten og skrapet av nesten alt at papir- og limrester. Noen steder er det veldig vanskelig å få av alt,men det må vel være helt slett før vi kan sette opp ny tapet.

Hva slags type tapet bør vi ha? Vinyl?

Fra før var det et stormønstret ganske mørkt tapet, og jeg tror ikke det er aktuelt med ensfarga lyse vegger i hvertfall.

På den ene kortveggen er det et lite vindu, toalettet står under. Døra dekker nesten hele bredden til motsatt kortvegg. En langvegg er «hel», på den andre henger vasken, helt mot døra.

Men skal vi gå for ferdig tapet med mønster og farger eller tapetsere og male?

Tips til fine tapeter eller fin malingsfarge til et lite toalettrom på 1,5 kvm?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 14:25   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Hvis det er endel vinkler, uregelmessigheter osv. krever det litt å tapetsere mønstre pent. For all del, det går sikkert bra med tålmodighet, men tapetsering blir ikke enklere av at det er et trangt, lite rom.

Om det ikke er helt slett, vil det kunne synes uansett hva man gjør, men man kan gjøre noen valg som tilgir lettere. Både ifht hva man setter opp av materiale, matthetsgrad/ glans og farge. Opplever å få gode råd i faghandel, og anbefaler det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 17:54   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Mal noe knæsjt, er mitt tips. Jeg malte mitt forrige bittelille bad i en rødrosa metallicfarge. Du trenger ikke bruke maling beregnet for våtrom når det er "bare" et toalettrom, så da er det fritt valg blant alle malingstyper.
Du kan knæsje opp med kule fliser i et lite felt over vasken, hvis det passer sånn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 18:05   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Mørkt og knæsjt. Vær tøff og våg å ta det helt ut. Vi pusset opp våre i forfjor. Tapetserte veggen bak do og malte de andre veggene. Det ene rommet har monsterabladtapet, mørkegrønn maling, grått skap over og under vask. Og en lysekrone vi hadde til overs i et hjørne. Det andre rommet har plassbygget benk med hylle under og bollevask oppå. Sort tapet med sølvtråder og lillaskjær bak do og mørk lilla veggfarge.

Har tapetrester igjen du kan få mot porto, men det blir sikkert like dyrt som en ny rull.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 18:15   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Takk for tips!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mørkt og knæsjt. Vær tøff og våg å ta det helt ut. Vi pusset opp våre i forfjor. Tapetserte veggen bak do og malte de andre veggene. Det ene rommet har monsterabladtapet, mørkegrønn maling, grått skap over og under vask. Og en lysekrone vi hadde til overs i et hjørne. Det andre rommet har plassbygget benk med hylle under og bollevask oppå. Sort tapet med sølvtråder og lillaskjær bak do og mørk lilla veggfarge.

Har tapetrester igjen du kan få mot porto, men det blir sikkert like dyrt som en ny rull.

Ja, det grønne høres ut som noe jeg kunne tenke meg! 😃
Bare litt usikker på hvilken vegg som skulle fått tapet. Det er jo ikke så mye vegg bak toalettet iom vinduet, men jeg føler at rommet ville fått litt «slagside» om vi tapetserte en av de lange veggene?

Har du navn/nummer/produsent på monsteratapeten?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 18:23   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

https://www.maxbo.no/tapet-hidden-ga...apet-p3258473/

Tror det er denne. Fikk en malingsbutikk til å scanne den mørkesre grønnfargen i tapeten slik at de skulle matche. Finnes mange forskjellige typer. Vi har bare tapetsert fra "vegghengt toalettkassen" og opp. Kassen la vi eikehylle oppå, så den funker som en bok/blomster/håndklehylle.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-21, 22:38   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Enig med de over her: på et slikt rom kan og bør en ta den helt ut. Velg det knæsjeste du tør. Vi har snirklete møbstrete tapet som ikke er oss i det hele tatt, og sær dokunst. Når vi skal pusse opp skal jeg ha en minst like kreisi (for oss) tapet.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-21, 17:31   #8
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Her er fasiten ��
Får ikke til å legge ved bilde, men det er den blå med fugler, til høyre. Fugletapet

Passe kreisi og hele rommet, ikke bare en vegg.

Jeg er så fornøyd, blir glad av i kikke inn på do ��

__________________
-99 -01 -05

Sist redigert av mina : 12-08-21 kl 19:26.
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-21, 17:35   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Tenker det ble veldig bra med den tapeten, ja. Bra å være glad på do!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-21, 17:52   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.863
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Fin tapet, og perfekt til et slikt rom.

Vi har også gått for crazy fugletapet og skal ha Pip 2016 (den blå) i trappen opp til soveromsetasjen. Det er ingen andre enn oss som får sett den om de ikke spesifikt går bort til trappen (litt synd egentlig, for den er så fin), men den kommer til å gjøre meg glad hver gang jeg skal opp og legge meg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-21, 19:24   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis det er endel vinkler, uregelmessigheter osv. krever det litt å tapetsere mønstre pent.

Det kan du si Vårt over 100 år gamle hus er ikke særlig beint i noen retninger, men det gikk faktisk ganske så bra med tapetseringa. Det ene hjørnet er nokså skeivt oppdaga vi, så der måtte vi til med en nødløsning, men det vises knapt pga mye mønster i tapeten.
Men hallo! Fire hjørner og korte vegger...hadde vær enklere om det var en fondvegg i stua, ja!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-21, 19:25   #12
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing av toalettrom] Hvilken type tapet og/eller maling?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Fin tapet, og perfekt til et slikt rom.

Vi har også gått for crazy fugletapet og skal ha Pip 2016 (den blå) i trappen opp til soveromsetasjen. Det er ingen andre enn oss som får sett den om de ikke spesifikt går bort til trappen (litt synd egentlig, for den er så fin), men den kommer til å gjøre meg glad hver gang jeg skal opp og legge meg.

Den var veldig fin og søt!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no