Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-21, 09:47   #361
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Så koselig at det blir poteter rundt omkring!

Vi spiser nypoteter flere ganger i uka her nå, og det går fint an å snike til deg noen poteter uten å trekke opp riset.

Ellers er det mangold, salat og sukkererter som er spiselig, men den første squashen er rett rundt hjørnet. Jeg har også grønne tomater og en hel masse blomster.

Jeg sår en del nå i drivhuset for å sette ut i bedene når tidligpotetene skal opp. Vintergulrot i melkekartong, mer mangold og rødbeter.

Jeg lykkes veldig dårlig med krydderurtene i år. Har sådd tredje forsøk med persille, bladpersille, bladdill og koriander nå, de andre har strøket med. For varmt, kanskje?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 10:10   #362
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Altså, jeg har prøvd meg på gressløk og dill ferdig fra butikken å plante ut. Selv de har dødd her....Vet ikke om det er været eller om jeg kløner ekstremt mye i år.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 10:51   #363
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

De fra butikken er ment å dø.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 19:09   #364
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Gulrøttene i kartong blir det ikke noe greie på.

Squashen ser fin ut, tyter ut squash på alle sammen. Potetene står i bøtter og har ihvertfall fint ris. , kan nok snike noen ut, etterhvert. Masse småtomater, foreløpig stort sett grønne. Løken står fint, og såklart jordskokkene.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 19:22   #365
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

De fra butikken er ment å dø.

Takk. Da er det ikke bare jeg som kløner.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 21:08   #366
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

De fra butikken er ment å dø.

Jeg har timian, rosmarin og oregano fra butikk, og de vokser og trives de. Men bruker jeg de... Nope.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 21:09   #367
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Kanskje jeg burde sjekke om det er noen poteter i pottene mine. Plantene er ihvertfall store og i blomst.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-21, 08:43   #368
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg sådde gulrøtter i melkekartonger i februar. Nå kan jeg høste søte små knaskerøtter Det er trangt om plassen i melkekartongene, så jeg tynner ut litt. Regner med at de blir større etter hvert som det blir bedre plass. Jeg skal helt klart gjøre dette til vinteren igjen.

Når på vinteren sådde du dem?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-21, 12:54   #369
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi spiste første middagen med potet i går

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-21, 08:39   #370
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hvor store bør mangold være før man høster dem? Mine er nå på størrelse med salatblader. Venter man til de blir typ grønnkål?

Tok en test, og den var god, men klart, volumet blir vel mer om jeg venter. Kan man plukke flere ganger av en plante på sesong, eller er de gått når de er plukket?

Plukker blader av salaten min, da blir det bare en lenger stilk, og så kommer det flere (tar ikke alle hver gang, lar det sitte igjen et par bladsett av de minste). Ser kjempesnodig ut med den lange salatstilken og salat på toppen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-21, 10:51   #371
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Tomatplanten min blomstrer. Den er ikke stor, kanskje 30 cm høy, så det blir ikke akkurat mange tomater. Men det er gøy uansett. Ikke minst fordi jeg tok frø fra perletomat fra butikken. Håper ikke at det er forbud mot det sånn som med potet.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-21, 10:54   #372
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvor store bør mangold være før man høster dem? Mine er nå på størrelse med salatblader. Venter man til de blir typ grønnkål?

Tok en test, og den var god, men klart, volumet blir vel mer om jeg venter. Kan man plukke flere ganger av en plante på sesong, eller er de gått når de er plukket?

Plukker blader av salaten min, da blir det bare en lenger stilk, og så kommer det flere (tar ikke alle hver gang, lar det sitte igjen et par bladsett av de minste). Ser kjempesnodig ut med den lange salatstilken og salat på toppen.

Mangold kan du ta når som helst, liten til salat og stor til varmebehandling. Jeg bare plukker av de ytterste bladene.

Salaten din har gått i stokk og du bør så ny.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-21, 11:44   #373
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.


Plukker blader av salaten min, da blir det bare en lenger stilk, og så kommer det flere (tar ikke alle hver gang, lar det sitte igjen et par bladsett av de minste). Ser kjempesnodig ut med den lange salatstilken og salat på toppen.

Jeg har gjort motsatt, klipper av på toppen, komme masse nye blader opp fra bunnen av planten, har en blomsterkasse på verandaen hvor jeg har gjort dette siden mai, det bare fortsetter å komme nytt - praktisk

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-21, 11:47   #374
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Tomatplanten min blomstrer. Den er ikke stor, kanskje 30 cm høy, så det blir ikke akkurat mange tomater. Men det er gøy uansett. Ikke minst fordi jeg tok frø fra perletomat fra butikken. Håper ikke at det er forbud mot det sånn som med potet.

Det er vel ikke forbud, akkurat, men ikke nødvendigvis så lurt heller. Det er spredning av resistent tomatbrunflekkvirus i omløp, så som med alt mulig annet er det vel best å bruke frø som er kvalitetssjekka for dyrking.

Her er det litt sånn halvhjerta kjøkkenhaging i år, jeg driver med et nytt staudebedprosjekt, men både tomat og agurk er godt i gang, så der er vi sjølvforsynt pr nå. Vårløk har vi også, men salat har jeg ikke fått sådd i år, og jungelagurken står og trykker i pottene de blei sådd i ennå, så der blir det ingen avling.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-21, 23:41   #375
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jungelagurken min har blitt så sykt jungel!! Masse armer i hytt og pine som vokser som ugras og klatrer over alt og bitte små agurker. Jeg hadde de noe ubrukelige sønnene mine som vannehjelp i drivhuset og det var sånn passe suksess. De hadde funnet 2 av 18 agurker liksom, og de resterende 16 driver jeg og spiser nå, noen var megastore. Ellers har jeg masse tomat, og tomatblomster, men også modne tomater. Chili har kommet langt og paprika også.

Ellers er det masse greier som er modent nå. Jeg ler av de lilla sukkerertene, de ser helt syko ut. Det er mørkelilla, jeg trodde bare det var lilla blomster jeg, ikke lilla belger.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-21, 09:58   #376
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Salaten min har også gått i stå så jeg skal så ny runde nå. Grønnkål har jeg høstet mye av, men ser ut til at det fortsetter å komme, om enn litt mindre enn første runde. Sukkererter har kommet, agurker har vi hatt en god stund, og noen av tomatplantene har små, grønne tomatbabyer nå. Dette er veldig gøy. Jeg har potet og gulrøtter som jeg nok venter litt til med.

Jeg har et epletre og et pæretre som i år bærer veldig få frukt, og det ser ut som om mye av det som blomstret skrumper inn. Blader har rullet seg og ser svidd ut. Hva slags ulumskheter har kommet der?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-21, 00:16   #377
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi er hjemme fra knappe to ukers ferie, og høstet poteter i går! Ble 20 poteter fra totalt tre settepoteter, så det er en bra første avling. Gulrøtter og agurker høstet vi også, mange flere agurker på vei. Noen modne tomater, mange flere på gang. Squash og mais slåss om plassen i drivhuset, og jeg tror søtpotet nærmer seg høsteklar. De første sukkerertene er også på vei, og salaten jeg sådde før ferien er plukkeklar. Så gøy altså! Litt rips og bringebær var også modent, blåbærene kommer litt seinere.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-21, 11:31   #378
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg plukket en liten aubergine før vi reiste på ferie, og et par små paprika og squash da vi kom hjem. Ripsbusken har gitt et par liter, og sukkerertene har kommet med et par belger til tross for at rådyrene klippet dem godt ned tidligere i måneden. Et par poteter har vi også tatt, tenker det blir noen fler senere i uka.

I går var jeg innom andelsåkeren jeg er med i, der plukket jeg med meg en squash på en drøy kilo!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-21, 16:08   #379
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Pilla forsiktig i jorda rundt en av (antatt) solist - potetene og fant en bitte liten minipotet i alle fall. Det står alt for tett i tett så 1)jeg forventet begrenset avling og 2)det er vanskelig å grave da noen av plantene har lagt seg, trolig pga meget bra vær sist uke og litt tørt? Tørr jod så jeg skal vanne litt også er det meldt regn fra i morgen.

Ripsa er moden og som vanlig har vi langt, langt mer enn vi klarer å plukke

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-21, 22:38   #380
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi har spist nypoteter i dag, jeg gravde frem noen. Mange fremdeles litt små så resten skal få stå. Jeg har masse brokkoli, så i dag var det luksusmiddag med nypotet, brokkolisalat og agurksalat, alt fra Hagen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no