Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-21, 12:02   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Vi skal beise terrassen på hytta. Da vi gjorde det sist for noen år siden brukte vi bare klar terrassebeis, og er egentlig fornøyd. Da samboer skulle kjøpe ny nå mente de på butikken at det var best å bruke farge. Men akkurat hvorfor sa de ikke. Vi har vann på hytta, men ikke mulighet til spyling eller avansert vask, så det må være enkelt. Og ikke være mange omganger med diverse rens og slikt.
Så anbefalte de en ganske mørk farge i følge han, men det vil vi iallefall ikke ha... Hytta er mørkbrun (tjærebrun). Så hvorfor "må" man ha farge? Om vi angrer på fargen blir vi bare irriterte tror jeg. Kommer ikke til å gidde å fjerne fargen før ny beising...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 12:11   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Ikke gjør det, behold den klare. Det er noe herk å fjerne uten ordentlig vanntilgang hvis dere ikke blir fornøyd, og det vises bedre når beisen begynner å bli avflakket.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 12:12   #3
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Man må ingenting, så gjør som dere foretrekker.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 12:22   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

VI har oljet terassen og ble fristet av å velge "gylden" da vi oljet sist. Jeg kjenner på angeren - det er skikkelig stygt synes jeg. - Vi skal alltid velge blank videre.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 12:43   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Velg i alle fall ikke mørk farge, da blir terrassen veldig varm å gå på og treverket kan sprekke opp mer enn det ellers ville ha gjort.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 12:56   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Men hvorfor mener de at det blir mer holdbart med farge? Var visst det de mente. Jeg beiser heller bittelitt oftere enn å ha en farge jeg synes blir feil...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 13:22   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Det står ikke svaret på fargespørsmålet her, men artikkelen sier endel om de ulike kjemiske komponentene og hva de gjør - bl.a. beskyttelse mot nedbrytning av treverket, beskyttelse mot UV-stråling med mer. Det står bl.a.:


«Fargevalg: Innen terassebeis får du langt færre valg enn om du skal male. Noen farger gir bedre beskyttelse mot UV-stråling enn andre.
Behovet for UV-beskyttelse setter også krav til hvilke farger som er ønskelig å benytte i terrassebeiser. Ikke alle pigmentkombinasjoner gir like god beskyttelse, derfor tilbys ikke alle farger slik som i maling.«


https://www.tu.no/artikler/er-det-ba...eise-pa/397006

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-21, 17:04   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha farge på terrassebeis? Og hvorfor?

Nei. Og iallefall ikke om du ikke har god tilgang på vann å skylle med.
Vi har alltid beiset med klar/gylden olje. Så ble jeg vel fristet av en tråd herinne eller et nettforum så jeg kjøpte lysegrå farge.
Vi hadde altfor mye ungebesøk gjennom hele skoletiden så det ble raskt en slitt sti her. Skikkelig stygt. Jeg beiset over året etter men fortsatt stygt så året etter kjøpte jeg terrassefjerner og skrubbet vekk hele driten. Det er skikkelig etsene så jeg fikk brannsår på tommelen enda jeg hadde på både hagehanske og oppvaskhanske.
Nå går det i gylden olje. Beiser 2.hvert år.
Mulig jeg prøver med farge igjen når gutta har flyttet ut. Det er jo skikkelig lekkert.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no