Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av velour

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-10, 21:32   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vask av velour

Gutta (da spesielt lillebror) har endel bukser i velour. IdaT's vide bukser er jeg kjempeglad i, men vi har både fra Lindex, Pop, Molo og småfolk.

Jeg synes at velour holder seg pen - men ser andre har velourbukser på barna sine som er skikkelig stive og ser veldig "utvasket" ut.

Hva gjør jeg rett og de galt? - eller har jeg bare veldig mange klær og de nok vil ende opp slik med tid og stunder?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:33   #2
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av velour.

Tørketrommel gjør susen hos oss. Tørker man dem vanlig, og vasker uten skyllemiddel spesielt, blir det hardt og stivt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:39   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Jeg bruker sjelden tørketrommel. Vasker på lav temp - skyllemiddel ganske ofte.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:02   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Ikke greit å si, i grunnen. Her i huset finnes det både bukser og gensre i velour, noe går i tørketrommelen, annet ikke og skyllemiddel bruker jeg sjelden. Sliter ikke med at det blir stivt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:09   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Jeg er ganske sikker på at det er tørkeprosessen som gjør susen. Du har kanskje en god sentrifuge og et sted hvor det tørker ganske kjapt?

Å langtidstørke våt velour gjør den stiv og stygg.

Vi bruker alltid tørketrommel på sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:12   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av velour.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tørketrommel gjør susen hos oss. Tørker man dem vanlig, og vasker uten skyllemiddel spesielt, blir det hardt og stivt.

Denne erfaringen har jeg også.
Mann og svigermor jobber på vaskeri, så svært ofte blir klesvasken tatt der og tørket i tørketrommel.
De gangene jeg vasker hjemme og henger dem opp, blir de stive og ikke så fluffy og myke.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:15   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er ganske sikker på at det er tørkeprosessen som gjør susen. Du har kanskje en god sentrifuge og et sted hvor det tørker ganske kjapt?

Å langtidstørke våt velour gjør den stiv og stygg.

Vi bruker alltid tørketrommel på sånt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:18   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av velour

Vi har fin, myk velur og bruker verken tørketrommel eller skyllemiddel. :ødelegger statistiskken:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:23   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er ganske sikker på at det er tørkeprosessen som gjør susen. Du har kanskje en god sentrifuge og et sted hvor det tørker ganske kjapt?

Å langtidstørke våt velour gjør den stiv og stygg.

Vi bruker alltid tørketrommel på sånt.

Det høres fornuftig ut ja - vi har god sentrifuge og klærne tørker fort, for det er varme i rommet. ser man det. Der er sikkert linken.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:24   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi har fin, myk velur og bruker verken tørketrommel eller skyllemiddel. :ødelegger statistiskken:

Tror det Hattifnatten sier om rask tørking tror jeg er riktig. Om jeg tenker meg om, så blir jo også håndduker stive og ekle om de blir vasket i maskin med få omdreinger.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:40   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Jeg bruker alltid tørketrommel på håndklær, kluter og velour - jeg vil ha pene og myke tekstiler. Uten trommel blir disse stive, harde og stygge.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:44   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Uten trommel blir disse stive, harde og stygge.


Ikke hjemme hos meg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:49   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ikke hjemme hos meg.

Ikke hos meg heller. Jeg bruker knapt nok trommelen jeg! - og vet ikke om jeg noen ganger har brukt de på velourbuksene. Fine er de uansett. Sikkert derfor jeg er så glad i velour også, for at de holder seg så godt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:50   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Bruker dere masse skyllemiddel, da?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:54   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Nei - ikke så veldig - men påpeker nok en gang det fnatten sa. God sentrifuge (1800 omdr) og hurtig tørk. (varme i rommet)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:55   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av velour

Ikke skyllemiddel, ikke tørketrommel - de blir myke og fine likevel.

(Enda finere blir de når jeg glatter litt over med dampstrykejern.)

Rug er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:58   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av velour

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

eller har jeg bare veldig mange klær og de nok vil ende opp slik med tid og stunder?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 23:02   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av velour

Skyllemiddel har vi ikke brukt på mange, mange år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 23:19   #19
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av velour

Det har nok også litt å si om kvaliteten på stoffet som er brukt. Noen velourstoffer er stivere, mens andre er relativt myke selv om de ikke tørkes i trommel. Forøvrig blir vel klær generelt mykere om de hurtigtørkes i stedet for å drypptørke på vanlig klessnor.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 10:03   #20
linne@
har gullhår
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 273
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Sv: Vask av velour

Jeg tror også det har endel å si hvilken kvalitet velouren har. Jeg vasker alltid velourbuksene på vrangen, bruker aldri skyllemiddel og tørketrommel.
Minsten har mange velourbukser fra Småfolk. De blir kjempemyke og fine til tross for mye vasking. Til sammenligning har vi en fra exit som ble ubrukelig etter få vask.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no