Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Riskrem uten melk

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-06, 09:56   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Riskrem uten melk

Ja det gikk.
Vi tok en 5 min ming grøtris kokte med vann og 1 stor spiseskje soft blå margarin uten melk og soya. Kjølte den ned.
Pisket så 1 dl odense erlet og blandet det med den fra før nedkjølte grøten. Det ble litt lite smak, så vi tok 1 pakke med vaniljesaus fra freia og rørte inn, da smakte det ikke ille. Det var meget mektig.
Jeg tror nok også at det hadde blitt bedre om vi hadde piska vaniljesausen inn fra begynnelsen av.

Da får vi ordentlig juledessert i år.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:02   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Takk for tipset! Men hva er egentlig Erlet?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:05   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: riskrem uten melk

Så flott! Svigerfaren min er laktoseintolerant, og de har alltid riskrem julaften, dette skal jeg bringe videre! Og riskrem skal være mektig

Et lite tips: Et par mandeldråper i riskremen gir en ekstra god smak!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:06   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Takk for tipset! Men hva er egentlig Erlet?

Palmekjerneolje, så det er vel ikke videre sunt, det er det samme som er i chipsen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:11   #5
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: riskrem uten melk

Takk for et flott tips! Da blir det gjerne riskrem på småen også i år.

Odense Erle, hvor får man kjøpt det?

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:12   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Vi kjøpte det på en naturlivis helsekost. Hvor bor du?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:18   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: riskrem uten melk

går det ikke ann å koke på rismelk/sojamelk og bruke en eller annen erstattningsfløte og? lenge siden jeg har laget melkefri kost så jeg husker ikke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:20   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Vi kokte på rismelk i fjor, men det ble en litt rar farge da, og så leste jeg inne på NM at en 5 min ris med vann ble anbefalt, så vi prøvde det.

Jeg trodde Odense erlet var en fløteerstatning. *lærer litt hele tiden*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:20   #9
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi kjøpte det på en naturlivis helsekost. Hvor bor du?

Jeg kjøpte på Meny idag.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:21   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg kjøpte på Meny idag.

De hadde det ikke på Meny her.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 10:29   #11
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: riskrem uten melk

Jeg har ikke sett den her heller, før idag. Det er sikkert noen som har bedt de om å bestille inn.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 12:10   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

går det ikke ann å koke på rismelk/sojamelk og bruke en eller annen erstattningsfløte og? lenge siden jeg har laget melkefri kost så jeg husker ikke.


Jeg prøvekjørte riskrem forrige helg, kokte en 15min-grøtvariant på sojamelk, og blandet med stivpisket Erlet (det var vel Annemede som tipset meg om Erlet første gangen tror jeg!) og litt vaniljesukker. Det smakte helt fortreffelig og hadde den rette konsistensen!

Jeg synes forresten grøt på 15min-pakke med sojamelk smaker omtrent som den skal, vanlig grøtris kokt med sojamelk blir som kokt ris med littebitt vannete grøtsmak, liksom.

Jeg bestilte Erlet i god tid hos helsekost for å være sikker på ha til jul.b

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 12:36   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: riskrem uten melk

I Sri Lanka har jeg fått noe de kaller kiribath (melkeris) som de lager av ris og kokosmelk. Det smaker også litt som risgrøt og er kjempegodt! Så jeg kan tenke meg at kokosmelk også er et mulig alternativ.

(det jeg fikk er ikke grøt altså, men mye tykkere slik at man kan skjære ruter av det, som man spiser med fingrene, men det smaker litt som grøt)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 14:38   #14
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi kjøpte det på en naturlivis helsekost. Hvor bor du?

Jeg bor i Bergen (Åsane).
Skal stikke innom helsekosten senere og se om de har.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 18:17   #15
steinjulius
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4
steinjulius har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: riskrem uten melk

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

I Sri Lanka har jeg fått noe de kaller kiribath (melkeris) som de lager av ris og kokosmelk. Det smaker også litt som risgrøt og er kjempegodt! Så jeg kan tenke meg at kokosmelk også er et mulig alternativ.

(det jeg fikk er ikke grøt altså, men mye tykkere slik at man kan skjære ruter av det, som man spiser med fingrene, men det smaker litt som grøt)

Jeg koker risgrøt med kokosmelk og vann(like deler), og det smaker godt.

steinjulius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 20:27   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riskrem uten melk

Takk for tips.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no