Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-15, 12:17   #1
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Trenger oppskrift på gode glutenfrie rundstykker, gjerne både fine og grove.


Sist redigert av Christa : 17-02-15 kl 12:34.
Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 12:32   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Jeg har en oppskrift hjemme som jeg kan gi deg seinere i dag. Svarer her nå for å huske det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 12:33   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Skal finne min. Supergode, fine rundstykker. :ubeskjeden:

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 12:39   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Til ca 24 stk:

7 dl melk
150 g smør
1,5 ss fiberhusk
2 ts salt
1 ss sukker
1 ts bakepulver
1 pk tørrgjær
250 gram Jyttemel, blå
250 g Lailas melmix, blå (Evt Semper Mix)
250 g Schär mix B (Evt Semper Mix)

Sett stekeovnen på 220 grader. Bland det tørre (fiberhusken også, det går helt fint!). Varm smør og melk til ca 40 grader. Tilsett væsken og elt til en smidig deig, minst fem minutter i maskin. La deigen hvile i 10-15 minutter. Trill rundstykker, horn el.l. Etterheves 30 min.

Stekes midt i ovnen i ca 12 min.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 12:58   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Disse er visst veldig gode og lette å få vellykket, i følge bloggen jeg har dem fra. Bruk renset havre, den som det står glutenfri på:

Til 8 rundstykker trenger du:

1,5 dl. vann

1,5 dl. laktosefri yoghurt naturell

2 ss. olje

1/2 pose tørrgjær

1 ts. sukker

60 g. havremel (jeg brukte store havregryn og kjørte de i “hakkeren” til stavmikseren)

200-220 g. TORO glutenfri lys melblanding (du kan bruke 50/50 med grov melblanding om du vil ha en grovere variant)

1/3 ts. hjortetakksalt

Fremgangsmåte: Kok vannet og la det avkjøle seg i 5 min. og tilsett youghurten. Blandingen skal nå ha en temperatur på ca. 40 grader. Om væsken er for varm må du vente litt før du tilsetter gjær, olje og sukker. Rør godt slik at gjæren løser seg opp. Tilsett havremelet og rør godt. La blandingen stå i 1-2 min. Bland litt av den glutenfrie blandingen med hjortetakksaltet og bland det inn i deigen. Rør så resten av melet, litt og litt inn. Det er mulig du må justere litt med melet, men husk at blandingen skal være veldig bløt, men ikke rennende.

Dekk bollen med plast og la deigen heve i 1 time.

Sett rundstykkene med skje på bakepapirkledd stekeplate og la heve i 45 min. Til 1 time.

Stekes på 225 grader, i 12-14 min. på midterste rille i ovnen.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 20:48   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Til ca 24 stk:

7 dl melk
150 g smør
1,5 ss fiberhusk
2 ts salt
1 ss sukker
1 ts bakepulver
1 pk tørrgjær
250 gram Jyttemel, blå
250 g Lailas melmix, blå (Evt Semper Mix)
250 g Schär mix B (Evt Semper Mix)

Sett stekeovnen på 220 grader. Bland det tørre (fiberhusken også, det går helt fint!). Varm smør og melk til ca 40 grader. Tilsett væsken og elt til en smidig deig, minst fem minutter i maskin. La deigen hvile i 10-15 minutter. Trill rundstykker, horn el.l. Etterheves 30 min.

Stekes midt i ovnen i ca 12 min.

Går disse an å lage melkefrie også? Bytte ut melk med havremelk for eksempel?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 20:55   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Går disse an å lage melkefrie også? Bytte ut melk med havremelk for eksempel?

Jeg har aldri bakt helt melkefritt, bare laktosefritt, så det vet jeg ikke. Men det bør jo gå å bytte ut smøret med Blå Soft, og melka med vann eller melk som tåles. Havremelk er vel kke glutenfritt, så jeg ville funnet et annet alternativ.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:41   #8
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

De der er jo melkefrie, ikke glutenfrie, Nenne.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:44   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Jeg hadde alt slette. Jeg kopla feil.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 10:48   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Ah, oppskrifter! Jeg suger til meg alt jeg kan her.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 11:38   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg har aldri bakt helt melkefritt, bare laktosefritt, så det vet jeg ikke. Men det bør jo gå å bytte ut smøret med Blå Soft, og melka med vann eller melk som tåles. Havremelk er vel kke glutenfritt, så jeg ville funnet et annet alternativ.

Havremelk er glutenfritt jo, så det går nok an å bruke.
Har laget risgrøt på havremelk på anbefaling fra min gluten- og melkeallergiske venninne, og det fungerte bra.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 12:42   #12
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Havremelk er glutenfritt jo, så det går nok an å bruke.

Så bra. Jeg trodde ikke det var laget på ren (dvs glutenfri) havre.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:55   #13
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Så bra. Jeg trodde ikke det var laget på ren (dvs glutenfri) havre.

Jeg kan det jo ikke ut og inn, men venninnen min som reagerer veldig på gluten, kan drikke havremelk. Så da regner jeg med at det er ok.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:58   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg kan det jo ikke ut og inn, men venninnen min som reagerer veldig på gluten, kan drikke havremelk. Så da regner jeg med at det er ok.

Jeg måtte søke, og ser at ikke all havremelk er glutenfri. Men den jeg har brukt er det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 19:20   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Hvilken havremelk er det Taien?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 19:23   #16
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Hvilken havremelk er det Taien?

Det husker jeg ikke sånn på stående fot (har bare brukt det et par ganger) men jeg kan finne ut av det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 15:02   #17
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift glutenfrie rundstykker?

Tusen takk for oppskrifter!
Skal prøve å bake noen av dem i morgen.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no