Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barselsbesøk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Tar du med mat når du drar på barselsvisitt?
Ja, selvsagt! Både middag og/eller kake. 10 20,00%
Tja, hender jeg rasker med meg en pakke kjeks fra butikken. 20 40,00%
Nei, det pleier jeg å glemme. 7 14,00%
Kunne ikke falle meg inn, har jo kjøpt leker og klær til ungen. 13 26,00%
Deltakere: 50. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-07, 00:38   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Barselsbesøk

Nå som barselstiden nærmer seg kom jeg til å tenke på en sak. Før var det vanlig skikk og bruk å ha med mat når man dro på barselsbesøk. Men nå driver mange gravide selv og baker og fryser ned i massevis. Jeg syns også å huske at de fleste unge som kom på besøk sist bare hadde med gave til barnet. Er denne skikken i ferd med å dø ut?

Jeg satte ihvertfall stor pris på barselsgrøten ene tanta mi kom med

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 01:18   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barselsbesøk

Nei, det har vi ingen tradisjon for i vår krets.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 01:26   #3
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barselsbesøk

Jeg pleier ofte spørre om det er noe jeg skal ta med meg, og foreslår da gjerne en kake eller noe. Jeg sier også klart i fra når jeg ringer og hører om jeg kan komme på visitt at jeg ikke kommer for serveringen sin del, men for å beundre den nye verdensborgeren.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 06:36   #4
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barselsbesøk

Min datter får det hun ber om, eventuelt spør jeg henne om jeg skal ta med noe.
Andre pleier jeg ikke å kjøpe mat til, nei.
Ikke har jeg hørt om en sånn skikk heller.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 06:38   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barselsbesøk

Nei, de gangene jeg har vært på barselbesøk så har jeg vært der max en halv time.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 07:22   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barselsbesøk

Jeg er der ikke for å trakteres, jeg er der for å se på den nye verdensborgeren. Barselsbesøkene er ikke lengre enn max en time. Jeg har forøvrig glimtet til å hatt med gjærbakst som de kan pakke i fryseren til andre besøkende - men det er sjelden jeg kommer på det.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 07:50   #7
bloma
Aktiv
 
bloma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 129
bloma er litt kul
Standard

Sv: Barselsbesøk

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nei, de gangene jeg har vært på barselbesøk så har jeg vært der max en halv time.

Jeg også.

Jeg forventer ikke servering på barselbesøk, takker ikke ja til kaffe med mindre den allerede er laget.
Jeg er der for å gi en god klem til mammaen og pappaen, og for å se på den nye lille vennen min.

Men, jeg har alltid med gave til den nybakte mammaen, det er jo hun som fortjener gave!

__________________
storebloma2004 og lillebloma 2009
bloma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:08   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barselsbesøk

Dette var en vanskelig poll å svare på. Jeg pleier alltid å ta med noe, om det er frisk frukt, en pakke kjeks eller hjemmebakst. Og så pleier jeg å sette på kaffe/te selv. Barselvisitten skal jo uansett ikke vare spesielt lenge, så middag tar jeg nok ikke med.

Monsoon og mann dekket opp med lunsj til oss da Snupp var nyfødt. Det var veldig koselig!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:16   #9
Moria
Aktiv
 
Moria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 240
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Sv: Barselsbesøk

Jeg pleier å ta med et eller annet ja. En pakke kjeks, boller, frukt el. Av og til har jeg tatt med en flaske brus eller juice også.

Det har ingenting med at jeg vanligvis forventer oppvartning når jeg kommer, men jeg synes det er en hyggelig gest, også kan den nybakte mor slappe helt av.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:21   #10
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barselsbesøk

Drar jeg på barselbesøk har jeg enten med vaffler eller boller og farris eller en kanne kaffe. Kommer vi ved middagstider tar jeg med middag. Drar sjelden på besøk før mor og far er klar for det og visittene er korte hos noen og lenger hos andre. Jeg husker jeg satt så pris på de som hadde med seg noe så jeg slapp å styre så fælt.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:24   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barselsbesøk

Jeg pleier å spørre om jeg skal ta med noe, men som regel er svaret nei, så da gjør jeg ikke det. Jeg tok alltid med noe da jeg besøkte en venninne som hadde kolikkbarn forresten, det tror jeg hun satte pris på. Da kunne vi ses og spise noe, uten at det ble altfor strevsomt for henne.

Tanten min bakte yndlingsjulekakene mine (strull) da jeg lå på sykehuset med førstemann, det ble jeg utrolig glad for, og det var det jeg fikk i meg den første dagene. Den vonde sykehusmaten frister ikke akkurat medtatte bareselkvinner.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:25   #12
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barselsbesøk

Jeg har alltid med et eller annet til kaffen, det er sjelden vi drar på barselbesøk i middagstid.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 09:02   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barselsbesøk

Nei, det har jeg aldri hatt. Har heller aldri forventet noe å spise.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 09:11   #14
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barselsbesøk

Dagen etter jeg kom hjem fra sykehuset med Ing, kom et skjönt vennepar på besök med medbrakt middag. Ziti fra Sopranoskokeboka. Jeg slår gjerne et slag for den tradisjonen. Det var herlig mat, godt å slippe å lage den selv, hyggelig å ha besök som kunne bli en stund og ikke bare haste avsted etter en kaffekopp.

Når jeg tenker meg om, synes jeg ikke noe om tradisjonelle barselbesök. Jeg blir bare stressa av folk som bare er her en liten halvtime. Hvis de er så utålelige at jeg ikke orker väre sammen med dem lengre enn det, kan de egentlig heller bare vente med å komme på besök til de er litt mer spiselige.

Jeg har nesten aldri värt på barselbesök, men synes prinsipielt det er riktig å ha med noe. Men jeg skal ikke ta med middag og meg selv på helaften uten at den nybakte moren har bedt spesifikt om det..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 09:16   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barselsbesøk

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ikke så lett å svare på den pollen. Jeg bruker av og til å ta med kake i tillegg til gave til babyen, men det er slettes ikke alltid.

Samme her.

Svigerforeldrene mine fulgte for øvrig denne tradisjonen første gang de besøkte oss hjemme etter at Liv ble født. De hadde med en kurv som inneholdt både lunsj og kake, og kalte det sendingskurv.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 09:32   #16
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barselsbesøk

Før jeg fikk barn selv hadde jeg som regel med gave og tenkte ikke over at det var jeg som ble oppvartet av barselkvinnen. Men etter at jeg fikk barn selv har tingene snudd og jeg prøver å ha med meg mat når jeg kommer på besøk. Lunsj eller kake. Og så ordner jeg meg selv og serverer til den jeg besøker. Synes det er en god tradisjon med fødegrøt.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 10:00   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barselsbesøk

Nei, her er det ingen tradisjon for å ta med mat på barselbesøk. Det var nok gjerne noe man gjorde i 'gamle dager', før mannen begynte å ta del i matlaging og barnestell.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 10:00   #18
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barselsbesøk

Ikke pakke kjeks, men kake tar jeg med meg, hvis det er familien eller gode venniner.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 10:07   #19
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barselsbesøk

Er veldig flink til å glemme å ta med noe, desverre. Men prøver å være flink til å ta med noe. Om jeg ikke baker selv, så kjøper jeg gjerne noen boller, skoleboller eller noe på et bakeri. Evt. litt forsjellig frukt.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 10:13   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barselsbesøk

Det spørs hvem jeg skal til. Jeg har alltid med gave til barnet, men skal jeg til ei nær venninne kan jeg godt ta med både mat og/eller kake. Jeg stemte på det andre alternativet, men det stemmer ikke helt, for jeg baker som regel noe selv og tar med, eller kjøper noe godt, rasker ikke bare med meg ei tørr kjekspakke fra butikkhylla.

Nå er det vel mer vanlig at man disker opp med noe SELV når man får barselbesøk. Jeg skal bake endel før fødselen og fylle fryseren, men så er det jo noe jeg elsker å gjøre også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no