Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hel- og halvfabrikata ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-07, 13:44   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Hel- og halvfabrikata ...

Er det så ille?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 13:46   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Det kommer vel an på men hvis du leser den lange listen etter "Inneholder" på hel og halvfabrikata så er i alle fall det nok til jeg synes mye av er ille.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 13:46   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Hermetiske tomater og tomatpuré er innenfor akseptansgrensen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 13:47   #4
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det kommer vel an på men hvis du leser den lange listen etter "Inneholder" på hel og halvfabrikata så er i alle fall det nok til jeg synes mye av er ille.

Å for oss som ikke vet hva den listen betyr...

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 13:48   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Morsomt. Denne tråden må jeg følge med i.

Mitt synspunkt: det er ikke akkurat Djevelens verk, men jeg prøver å unngå det. Liker å vite hva som er i maten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:01   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

For Lillebror, som ikke tåler hverken melk eller gluten, og for Bonus som ikke tåler melk, er det veldig ille. Så vi bruker det minst mulig.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:10   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Jeg vil ha full kontroll med hva familien min og jeg putter i oss, så vi lager alt fra bunnen. Men bønner og tomater og mais på boks er innenfor, altså. Men jeg styrer unna posemat og en del ferdig-bare-varm-opp-mat. Det er dessuten mye billigere og kjappere og lage maten selv, og man kan satse på mer kvalitet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:11   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Hva med frosne grønnsaksblandinger?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:18   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hva med frosne grønnsaksblandinger?

Frosne frukt- og grønnsaksblandinger inneholder vel ofte MER vitaminer og mineraler enn såkalt "frisk" frukt og grønnsaker i grønnsaksdisken, fordi det fryses ned ferskt mens frukt og grønnsaker kan ligge i evigheter i grønnsaksdisken på Rema og miste mer og mer næringsinnhold ettersom tiden går. Ferske varer handlet på torget eller tilsendt hjem i kasser blir jo noe annet.

Vi bruker endel hermetikk her i huset (mais, ananas, bønner, kikerter), men så lite som mulig av posemat, rett og slett fordi det inneholder en god del dritt. Hvor mye av det som står på innholdsfortegnelsen på en Toro-gryterett høres naturlig og sunt ut? Huff. Bruker jeg slikt en sjelden gang, tilsetter jeg en drøss med grønnsaker og kryddere selv. Posesauser er vel det som blir mest brukt (en gang i uka eller noe sånt, feks. Bearnaisesaus), men jeg har bedre samvittighet når jeg lager det selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:28   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Supert. Da kjøper jeg fortsatt frosne grønnsaker med god samvittighet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:39   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Djevelens verk




Kanskje ikke fullt så ille, men vi bruker det ikke.
Jo, mais og bønner på boks bruker vi vel litt av.
Men ellers lager jeg alt fra bunnen, jeg vil ikke putte i verken meg eller ungene alle de tilsetningsstoffene.
Og dessuten bruker vi økomat, Toro er liksom ikke økologisk da.
På helsekosten har de forresten speltburgere som vi bruker, og det er vel halvfabrikata, men det er ikke noe "møkk" i de, kunn naturlige økogreier, så slikt er unntaket.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:57   #12
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

For å fortsette på djevelens verk-stien så kan jeg fortelle at disse trekantsandwichene man får kjøpt på 7-11 etc faktisk har en holdbarhet på ett år! Og disse inneholder egg, ost, bacon osv. Yaiks! Jeg antar dette året er i frossen tilstand, men allikevel. Det blir jo solgt som ferskmat.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 18:49   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Hva med brødmiksposer? Jeg syns brødene blir bedre når jeg blander melsortene selv, men hvorfor er det slik egentlig?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 18:56   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Morsomt. Denne tråden må jeg følge med i.

Mitt synspunkt: det er ikke akkurat Djevelens verk, men jeg prøver å unngå det. Liker å vite hva som er i maten.

For meg ligger det der oppe med svartedauden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 20:44   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata..

Nei, det er ikke så forferdelig ille.

Selvsagt er det fint hvis man har tid og ork til å lage alt fra bunnen av hjemme på kjøkkenet. Men man er da vitterlig ikke hverken dum eller kriminell hvis man spiser en Grandiosa eller gryterett fra Toro.

Jeg synes det er helt ekstremt hvor "flinke" alle/mange/de fleste/noen? er her inne til å lage mat selv. Men jeg innrømmer gladelig at både hel og halvfabrikata fortsatt er en del av vår hverdag selv om jeg har blitt inspirert til å lage mer selv, etter at jeg ble aktiv her inne. Så all honnør til foregangskvinnene

Det som er enkelt lager jeg selv; som feks. hvit og brun saus, pizzabunner,kakebunner, vafler, pannekaker, lasagna, tomatsuppe etc. Ferdiglagete kjøttboller, hamburgere etc. synes jeg ikke er godt, og lager selv.

Bruker noen posesupper, av og til frossenpizza, gryteretter, men mest av alt bearbeidede fiskeprodukter som fiskepinner, fiskekaker og fiskegrateng er stort sett halvfabrikata hos oss.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:27   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Ja, jeg syns det er veldig ille.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:33   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

For å fortsette på djevelens verk-stien så kan jeg fortelle at disse trekantsandwichene man får kjøpt på 7-11 etc faktisk har en holdbarhet på ett år!

Så ekkelt!

Jeg er helt amøbe på sauser og bruker bare ferdigposer der. Jeg trenger et sausekurs. Men lite posemat ellers. Kanskje annenhver måned? Og betydelig mindre de ukene vi greier å forholde oss til ukesmenyen og middagsboksen. Jeg er ikke så begeistret for alt som er oppi der og liker å kontrollere innholdet selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:43   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hel- og halvfabrikata ...

For oss er det veldig ille, siden en av oss blir syk av mye av halvfabrikata. Tomatpuré og hermetiske tomater, mais, bønner etc. bruker vi. Mat som er halveis tilberedt, pulverform eller frosne grønnsaker bruker vi så godt som aldri. Til nød en frossen dr. Oetker-pizza. Heldigvis er jeg veldig glad i å lage mat og koser meg med det. Har ikke savnet Toro eller andre poser en eneste dag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no