Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp, støvet overtar!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 13:22   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Sånn du skriver høres det jo nesten ut som om kravene dine er det mest problematiske. Det er jo forskjell på litt støv på gulvet og et skittent gulv, altså. Å støvsuge hver dag er i mine øyne nokså overdrevet hvis du ikke har dyr som røyter eller noe.

Jeg vet at kravene mine er høyere enn de bør være, og jeg jobber faktisk litt med dette siden jeg jo bor sammen med en mann og to barn som IKKE er i nærheten så ryddige og renslige som meg, og jeg vil jo ikke være psyko-mamma.
Men gulvet er mørkt, og alt ALT vises på dette gulvet. Så om jeg går en dag eller to uten å støvsuge, ser det ikke ut. Det er fullt av støv og hår, ja menneskehår. Jeg mister endel hår, men alt kan umulig være mitt. Støvet er det verste, og nå på vinteren dras dritt inn utenfra også. Vi har dessverre en gang (med det samme gulvet som i stua) som ikke bare er gang, men der man må gå helt bort til ytterdøra for å komme seg opp trappa til andre etasje osv, og da får man dritt på beina. Når vi kjøper hus skal jeg ha yttergang som bare er gang og ikke noe annet!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg tror mannen din bør ta ut de filtrene Iset. Om de ikke har blitt støvsug på en stund, vil du antagelig får sjokk, hjertetrøbbel og fandens oldemor.

De filtrene bør støvsuges temmelig ofte nå som pumpa går, når de blir tette vil pumpa varme dårligere også.

Jeg kjenner at jeg er helt enig med deg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:23   #42
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den er nesten lik vår, men sikkert en nyere modell. Vår ser slik ut.
Jeg kan altså bare ta dem ut og spyle forsiktig i dusjen?

Støvsug de først Ise, det er ikke nødvendig å spyle de. Støv har en tendens til å klumpe seg sammen når det blir vått. Og det tetter igjen filtrene. BTDT. Og filtre til den pumpa koster flesk.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:23   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Oj, okei, takk for tipset!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:28   #44
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Ikke støvsuge, for da kan det gå hull på filteret fikk vi beskjed om.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:32   #45
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Vi fikk også beskjed fra varmepumpemannen om å støvsuge de filtrene. Jeg tror det var de som var innenfor der igjen, som bare skulle tas når lampa lyste som skulle vaskes. Men mulig jeg husker feil.

Tørrmopp høres lurere ut enn støvsuger. Jeg tørrmoppet i går fordi støvsugeren var nede i kjelleren (lat? ) og jeg gadd ikke ta hele gangen med den andre (lille) støvsugeren, og jaggu var det særdeles effektivt. Jeg brukte en sånn engangs-tørr-klut greie som fulgte med når jeg kjøpte moppen (Jif). Men jeg er sjuskete da så det er ikke sikkert det hadde vært bra nok for deg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:49   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Okei, så jeg skal spyle i dusjen eller støvsuge? Nå ble jeg veldig uskker altså.

Jeg ser vi har Super Alleru Filter på varmepumpa. Ved googling finner jeg ut at det skal lyse blått når den er i drift, det gjør den. Det er ingen lampe som indikerer at det bør renses. Men det står at dette filteret er supereffektivt for å rense lufta inne, så i og med at vi har fått så mye støv nå så er det nok fordi det er tett ja (i tillegg til at jeg støvsuger mye, ond sirkel).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:52   #47
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Vi støvsuger våre filter. Kan man skylle dem altså? Varmepumpemannen sa vi skulle støvsuge dem, hvertfall, en gang i mnd.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:56   #48
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Støvsug det du, men vær forsiktig. Du trenger jo ikke å ha støvsugeren på full guff.
Jeg støvsuger oppå varmepumpen en gang i blant, da får jeg tatt det verste (det er det samme filteret som synes der).
Det må uansett rengjøres regelmessig, og oftere i starten. Det blir ikke like fort fullt nå som det gjorde i begynnelsen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:26   #49
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Filtrene kan støvsuges ja. I hvertfall på Panasonic pumpene. Bare være forsiktig. Super Alleru osv osv..kan også støvsuges. Men være forsiktig. De er vel av papir tror jeg. Det er i allefall vårt.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:27   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Papir?? Grøss. Men hvorfor lager de dem så skjøre? Er det helst meningen at man skal kjøpe nye filtre ofte?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:35   #51
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Vårt er av plastikk, men det er jo tynt slik at luften skal gå gjennom. Det blir nok ikke så lett ødelagt tror jeg, men man må jo tenke seg litt om. Om jeg støvsuger på max rett på filteret, kan det nok revne.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:38   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Oki. Da har jeg på svak styrke og ser det an.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:44   #53
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.406
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Ser du har fått mange gode råd.

Du er velkommen på besøk hjem til oss, da kan det være du blir vaksinert.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:49   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Pft. Jeg er ikke sånn hos andre, men hjemme hos meg selv vil jeg ha det rent og ryddig rundt meg. Jeg blir gal i hodet av å ha det rotet og skittent rundt meg. Jeg opplever jo i tråder her inne at folk føler seg "støtt" over at andre er mer opptatt av sånt enn dem selv, men det er virkelig ikke meningen fra min side? Jeg snakker om hvordan jeg vil ha det hjemme hos meg selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:54   #55
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Jeg blir langt fra "støtt", men du må gjerne ta med deg vaskefilla di og ta en svingom her også altså.

Har forresten en venninne med ryddemani, det hender det plutselig blir ryddig her i løpet av 5 minutter når hun er på besøk, uten at jeg legger merke til at hun rydder engang. Skjønner ikke hvordan det er mulig, jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 15:04   #56
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Du Iset, om du begir deg ut på tørrmoppesystemet, så anbefaler jeg at du kjøper deg en slik pakke med engangsmopper på clas ohlson (orange på farge). De er innsatt med en slags olje og holder mye bedre på støv og drit enn jif sine. Jeg har erfart at de tynne "papir"engangsmoppene er mye mer effektive å tørrmoppe med enn å bruke en tørr eller lett fuktet vanlig mopp.

Så kan du gjøre et lite eksperiment. Støvsug først og så tar du en runde med tørrmoppen etterpå ... det er ganske sjokkerende i grunn.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 15:09   #57
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Vi skaffet oss nytt, laaanghåret og deilig teppe under sofa for noe tid tilbake. Kjempefint, og veldig deilig å trå på. Forholdsvis dyrt var det også, og kjøpt på Bohus, så skulle være ok kvalitet.
Det kom veldig fort ut igjen, for å støvsuge flere ganger hver dag gidder i hvert fall ikke jeg. Jeg gidder ikke støvsuge hver dag en gang, og du kan tro det så ut her. Jeg har a l d r i sett så svære hybelkaniner noen gang.
Makan til støvhelvete. Det gamle teppet er lagt på igjen, og det ble bedre nesten med en gang.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 15:09   #58
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.906
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Med vår Miele støvsuger (ikke sentral) med hepafilter får vi med mye mer støv enn mår vi tørrmopper, når jeg tenker meg om.

Dessuten, Jif moppsystem er noe dritt, den slarker og blir løs i skaftet, ihvertfall når vi bruker den til våtvasking, moppen blir for tung for den.

Det de har på Nille, proff, synes jeg er bedre.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 16:25   #59
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Støvsuger du hver dag? Da legger du terskelen høyt. Begynn med å støvsuge 1-2 ganger i uka. Da virker det renere mye lenger når du først har gjort det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:29   #60
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, støvet overtar!

Sentralstøvsuger koster 2000kr ca. Kansje du kan klare deg med 1 eller 2 utganger utenom den som er ved støvsugeren.

Har dere peis? Du kan sette en gryte med vann oppå den når den er i gang så får du fuktigere luft.

Vannstøvsuger tar også mye mer støv. Men de er jo dyre. Vi hadde Rainbow når jeg var liten og den var jo helt fantastisk. Til å støvsuge med, til å blåse opp badebasseng osv. Vaske tepper, sofa osv. Genial.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no