Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pass i Danmark/Sverige

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 14:47   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Pass i Danmark/Sverige

Det trenger man vel ikke? Vi skal kjøre bil gjennom Sverige til Danmark i sommer nemlig.

Vi voksne har gyldige pass, men barna har ikke. Og jeg vil vente til utpå høsten med å skaffe nye siden vi skal til Gran Canaria i november. Da blir de nye passene gyldige neste sommer også, en stor fordel. Babypass er vel bare gyldige ett år?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:49   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.395
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Nei, det trenger du ikke.

Og pass til små barn er gyldige to år. (Herremannen fikk sitt tredje pass for noen måned siden).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:55   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Flott!

Sjekket snuppa sitt, det var ganske riktig gyldig i to år. Og ikke nå lenger. Mimrer tilbake og tenker på den gangen hun trengte passet sitt: Pinsen da hun var ti mnd og vi dro til Venezia. Det var en flott tur, tenker på den med glede.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 16:43   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Helsike, pass ja. Må ha pass til vesla snart!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 14:04   #5
Spirelli
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 3
Spirelli har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det trenger man vel ikke? Vi skal kjøre bil gjennom Sverige til Danmark i sommer nemlig.

Vi voksne har gyldige pass, men barna har ikke. Og jeg vil vente til utpå høsten med å skaffe nye siden vi skal til Gran Canaria i november. Da blir de nye passene gyldige neste sommer også, en stor fordel. Babypass er vel bare gyldige ett år?

Jeg tenkte bare jeg ville informere om at dem er blitt mye strengere i forhold til legitimasjon i Sverige.
Jeg bor i Sverige og skulle ta ut penger fra mitt norske Visa-kort for å kjøpe motorsykkel.
Ettersom man ikke får ut så stort beløp, så måtte jeg innom en bank.
Jeg hadde da kun norsk førerkort som legitimasjon, noe dem ikke godtok.
Så jeg måtte reise hjem for å hente passet mitt.
Damen i skranken fortalte at dem hadde fått nye retningslinjer, og kun godtok pass som id.

Spirelli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 14:18   #6
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nei, det trenger du ikke.

Og pass til små barn er gyldige to år. (Herremannen fikk sitt tredje pass for noen måned siden).

Søren! Jeg tok ikke sjansen Hadde egentlig tenkt å bestille tur til Legoland i helgen, men har ikke pass til minstemann. Vet jo at det er passfrihet i Norden, men man må jo som regel vise pass uansett, er min erfraring. Og tok ikke sjansen på at de skulle betvile at minstemann tilhører oss -familielikheten er jo ikke akkurat slående .

Men jeg bestilte tur til dyreparken i Kristiansand i stedet, så vi skal få kost oss likevel .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 14:23   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Vi tok bil/ferge til Danmark i helgen, og trengte ikke pass noe sted.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:43   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Vi har vært i Danmark og Sverige flere ganger, og har ikke hatt pass til ungene. Har heller aldri vært spurt om legitimasjon for ungene. Ikke på hotell, ferge eller noe annet.
Skal dere fly er det noe annet, da er pass eneste godkjente legitimasjon, hos mange flyselskaper.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:14   #9
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Vi var i København i helga med veslemor, ingen av oss hadde med pass.
Vi kjørte fly og trengte bare vanlig legitimasjon.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:31   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Vi har alltid med oss passene både til Danmark og Sverige. Ungenes pass har vi ikke blitt bedt om å vise noen gang, men våre egne har vært greit å ha med. Det er ingen annen legitimasjon som er gyldig og skulle noe uforutsett skje er det veldig greit å ha passet. Jeg har en slektning som ser "utenlandsk" ut og han blir avkrevd pass på de merkeligste steder.

Skal man en liten shoppingtur over til Tyskland kreves det gyldig legitimasjon om man vi ha pantefritak for flasker som tas over grensen.

Jeg hadde ikke avlyst en Legolandtur på grunn av manglende pass, men jeg hadde nok tatt med fødselsattesten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:15   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.395
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Jeg har vært i Sverige mange mange ganger uten pass (men med svensk førerkort). Jeg er svensk men Herremannen og mannen er norske. Det er ALDRI noen som har spurt etter passet til Herremannen i Sverige (men vi kjører bil dit). Jeg skulle ikke en gang ha tatt med pass til Danmark og absolutt ikke avlyst en tur (om jeg kjører bil). Mitt pass har jeg nå for tiden alltid i vesken da jeg reiser mye (mer eller mindre hver uke) utenfor Norden.

Skulle dette innebære at jeg alltid var nødt å gå rundt med passet i Norge bare for at jeg er svensk? Selvsagt ikke. Da gjelder det samme i Danmark og Sverige. Selvsagt alltid greit å ha med seg passet om man har et.

Tar man fly er det andre regler som gjelder og her er jeg usikker på om man må ha legitimasjon for barn innenfor Norden.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:26   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Pelen..Du hadde ikke alltid behøvd å gå med passet i Norge bare fordi du er svensk, men du kunne ikke forventet at annen svensk legitimasjon hadde blitt godkjent for eksempel i banker. Der er det kun norsk legitimasjon og utenlandske pass som holder.

Legitimasjonskravet gjelder strengt tatt også ferger nå for tiden. Jeg har ikke sett at det har vært praktisert, men på papiret står det at man må ha gyldig leg. Da vi reiste til Finland i fjor spurte jeg for sikkerhets skyld. Vi fikk beskjed fra Siljaline at vi kunne bli bedt om å legge fram pass, men at det holdt med fødselsattest på barna. Vi ble ikke bedt om å vise noe som helst.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:31   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.395
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass i Danmark/Sverige

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Pelen..Du hadde ikke alltid behøvd å gå med passet i Norge bare fordi du er svensk, men du kunne ikke forventet at annen svensk legitimasjon hadde blitt godkjent for eksempel i banker. Der er det kun norsk legitimasjon og utenlandske pass som holder.

Jeg skjønner hva du mener Hattifnatten, men her er det faktisk et annet problem. Jeg har aldri vært nødt å vise pass, svenskt førerkort har gått bra. Men det finnes tilfeller når hverken svenskt førerkort eller pass skulle være nok heller. F.eks. kan det skape problemer når man skal hente rekommendert post da de trenger et norsk personnummer. Jeg har legitimasjon fra posten som egentlig ikke er godt nok + et utgått bankkort med bilde på så det pleier å ordne seg, men de godtar faktisk ikke alltid et svenskt pass heller. Til andre ting bruker jeg alltid mitt svenske førerkort og det er aldri noen som har stoppet meg i Norge på grunn av det.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no