Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kreta og Karpathos, erfaringer?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-07, 20:04   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Kreta og Karpathos, erfaringer?

Vi drar på en ukes syden tur.
Valget står mellom Kreta, og da Platanias og Agia Marina.
Eller en annen øy, Karpathos.

Noen erfaringer????

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 00:26   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Jeg har ikke vært på Kreta, men jeg har vært flere ganger på Karpathos.

Siden jeg ikke har noe konkret sammenligningsgrunnlag kan jeg bare uttale meg ut ifra hva jeg tror. Kreta er jo en meget stor øy med m y e turisme. Karpathos er en relativt liten øy og hvorvidt du bør velge det ene fram for det andre kommer jo an på hva du ønsker deg.

Det er dårlig med party-party på Karpathos. Det er en relativt rolig stemning, selv i Pigadia (som er den største byen på øya). ... men det er til gjengjeld veldig koselig. Mange fine strender er det også.

Jeg har noen lenker et sted, men orker ikke lete de frem nå. Om du googler Karpathos får du en god del treff vil jeg tro. Ellers er det bare å spørre.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 00:53   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Karpathos og Kreta er to vidt forskjellige reisemål egentlig. Det kommer an på hva du vil egentlig. Kreta er stor og har ALT! Man kan ha rolig ferie og man kan ha party-party-ferie. Kreta er en grei øy å reise til første gang man reiser til Hellas nettopp fordi det er mye å se og mye å gjøre. Den er langt mer kommersiell enn Karpathos, men samtidig ikke så "ødelagt" som f.eks. Rhodos er. Fine strender, bra hoteller og god gresk mat finner du begge steder

Karpathos ville jeg valgt om det sto mellom disse to.... men mine egne greske favoritter inkluderer nok dessverre ingen av disse to øyene.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 01:02   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Rhodos er grusomt... I hvert fall Rhodos by. Resten av øya kan jeg strengt tatt ikke uttale meg om.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 08:46   #5
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Platanias er veldig koselig, relativt rolig sted med små restauranter og butikker. Jeg har bodd med minstemann på et mindre hotell, mens mine foreldre og eldstemann bodde på Minoa Palace. Det var helt fantastisk flott

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 10:23   #6
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Jeg synes Kreta er litt mer barnevennlig enn Karpathos. Ofte mye vind på sistnevnte, samt at øya er veldig liten i forhold til Kreta. Er det kun voksne som skal dra ville jeg reist til Karpathos.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:10   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Jeg synes Kreta er litt mer barnevennlig enn Karpathos. Ofte mye vind på sistnevnte, samt at øya er veldig liten i forhold til Kreta. Er det kun voksne som skal dra ville jeg reist til Karpathos.

Nå har jeg altså ikke vært på Kreta, men jeg jeg har reist med barn til Karpathos. Poden var ca året da han var der for første gang og har siden vært der flere ganger. Han liker seg meget godt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:02   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Har bare vært på Kreta og skal dit igjen i sommer. Liker meg veldig godt der, men som Elin er ikke dette min favorittøy.
Vi skal til Agia Marina som er i nærheten av Platanias og Chania. Vi har aldri vært der så det blir spennende.

Hadde jeg kunnet velge hadde jeg valgt Karpathos, men det er kun fordi jeg aldri har vært der.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:21   #9
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Jeg hadde med minstejenta mi og var på Aqua Marina i 2004. Hvis du har barn i barnevogn så vet jeg ikke. Det var veldig smale fortau der og trafikken var livsfarlig. Hovedveien gikk tvers gjennom Platanias og Aqua Marinas handlegate. Masse busser og biler i stor hastighet. Vi ble advart om trafikken når vi kom til Kreta. Nå bodde jeg inntil denne veien. Noe bedre for de som bor litt opp i dalsiden der. Der er det smale trange smug. Likevel så er handlegaten langs den ene gaten der det er vanskelig å komme seg fram. Jeg ville ikke dratt dit om jeg skulle være så heldig å få reise. Rhethymnon likte jeg bedre. Det var mye roligere der, samtidig veldig trivelig og masse koselige spisesteder.


Sist redigert av Jessica : 15-05-07 kl 20:44.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:09   #10
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Vil ikke anbefale Platanias på Kreta om dere reiser med barn. På stranda var det brådypt og fortauene var så smale at det var et mareritt å gå med vogn.
Hovedgaten var heller ikke noe koselig. En lang trafikkert gate med masse restauranter rundt.

Inbiller meg å ha hørt at det ikke var så brådypt i Agia Marina.

Vi leide bil og fikk sett litt andre plasser og, det var det så absolutt verdt.

Flyplassen på Kreta var også et sant mareritt. Så fullt at det ikke gikk an å lene seg intill en vegg engang og langt mindre sitte.

Karpathos har jeg ingen erfaringer med.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 21:20   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Agia Marina!
Vi var der i fjor, og stranden der (på Chania-siden) var utrolig fin!
I år blir det Platanias på oss, har aldri vært der, men hører at det skal
være veldig bra der også og mange bra resturanter.
Etter det jeg har blitt fortalt er stranden i/v Platanias sentrum ikke så barnevennlig,
men at den blir finere i utkanten.....

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 21:28   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Selve bystranden i Pigadia er ikke all verden for små barn, men rett på andre siden av halvøya ligger Amoopi og der er det meget barnevennlig: lang-grunt, flott sand, som regel lite vind om det blåser mye i sentrum m.m. Vi tar som regel bussen dit. Det tar kun kort tid.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 09:47   #13
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Da ble valget Kreta, Platanias.
Vi reiser uten barn, kjæresteferie, ungene får være med senere i år.
Hotellet vi valgte er dette: http://www.ving.no/hotel/hotelMaster...OnCategoryId=2

Håper det blir bra. Kose oss skal vi nok gjøre uansett.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:31   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Jeg har vært i Platanias, det var fint der. Jeg vil anbefale en dagstur til Falasserna / den enden av Kreta. Jeg anbefaler også å gå Samariaravinen dersom dere har tid og anledning. En flott tur.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 12:29   #15
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Uten barn så blir det helt sikkert bra. (ikke for det vi hadde det bra med barn og, men det var ikke ideelt)

Må bare få anbefale ei strand; Elafonissi. Det er ganske langt dit, men jeg synes så absolutt det var verdt det. Stranden var nydelig.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:53   #16
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Da ble valget Kreta, Platanias.
Vi reiser uten barn, kjæresteferie, ungene får være med senere i år.
Hotellet vi valgte er dette: http://www.ving.no/hotel/hotelMaster...OnCategoryId=2

Håper det blir bra. Kose oss skal vi nok gjøre uansett.

Det blir sikkert kjempebra! God ferie!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:49   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kreta og Karpathos, erfaringer?

Ser deilig ut. Dere kommer sikkert til å få det kjempefint der. Jeg liker heller ikke Platanias som reisemål med barn, men uten er det fint.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no