Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

De og dem

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-07, 15:58   #61
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.015
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De og dem

Det er jo dialekt jo... og det må man tåle!!

Jeg sier feks de og aldri dem, og jeg sier også feks: Jeg skal hjem til du istedet til deg.

NETTOP FORDI: Dialekta mi er slik

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 18:57   #62
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.509
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: De og dem

Veldig greit med nynorsk synes eg, der har vi berre ei form: dei.

Trur elles at eg stor sett bruker de/dem rett når eg skriv bokmål, til dømes på jobb, og det bør eg jo helst, ettersom eg er lærar.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 19:04   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Jøss, irriterer folk seg over at man snakker sin egen dialekt? Hvordan får ei Stavangerjente "lov" til å snakke da?

Selvsagt kommer det fra Osloberter, de tror jo de snakker "bokmål" (noen få gjør det nok også).

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 20:08   #64
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss, irriterer folk seg over at man snakker sin egen dialekt? Hvordan får ei Stavangerjente "lov" til å snakke da?

Selvsagt kommer det fra Osloberter, de tror jo de snakker "bokmål" (noen få gjør det nok også).

Det faktisk ingen som er irriterte over dialektiske talemåter. Det som irriterer er når folk ikke kan forskjellen og dermed bruker bare den ene eller den andre formen selv om deres dialekt faktisk er korrekt når man bruker både de og dem.

Det er, kanskje særlig i Oslo, veldig typisk at folk på vestkanten bare bruker de, fordi de tror det er mer fornemt enn å bruke dem. På øskanten er det nesten motsatt.

Les hele tråden.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 19:52   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Okei, så du mener bare folk fra Østlandet da, folk som snakker "bokmål"? Eller misforstår jeg helt nå? For du skrev dette:

Sitat:

Jeg kjenner jeg får vanskeligheter med å lytte til mennesker som utelukkende bruker de. Det forringer språket i mine ører, og jeg blir sittende og rette opp setningene deres inne i mitt hode.

Og siden det så ut som du mente folk generelt, så himlet jeg litt siden vi faktisk aldri sier "dem" på vår dialekt, vi bruker utelukkende "de". Alltid. Men om du kun mente folk som snakker "bokmål" eller som har "dem" i dialekten sin, så blir det jo noe annet.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 22:07   #66
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: De og dem

Kan skjønne at det kan misforståes (innelgget ble skrevet i affekt), men det er er jo aldri irriterende å høre folk prate dialekten sin. Verre er det med de som prøver å høres ut som noe annet enn det de er.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 30-03-07 kl 13:18.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 23:46   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Kan skjønne at det kan misforståes (innelgget ble skrevet i affekt), men det er er jo aldri irriterende å høre folk prate dialekten sin. Værre er det med de som prøver å høres ut som noe annet enn det de er.

Ja det er helt sant. Forresten så skrives det "verre".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 17:34   #68
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: De og dem

Jeg ble plutselig i tvil om hva jeg sier jeg nå.
Skal vi se ...
Tror jeg bruker mye dem, eller dom i min dialekt. Og så tror jeg at jeg bruker dems/ doms i stedet for deres.
- Dom hører på en sang som gjør dom glade. = De hører på en sang som gjør dem glade. (?)
- Huset doms/demmes er stort. = Huset deres er stort. (?)

Herregud, hvor teit det ser ut, ja.

Hun og henne sier og skriver jeg riktig.
Ham sier jeg ikke, men jeg prøver å bruke det riktig når jeg skriver da.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 21:16   #69
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: De og dem

Jeg irriterer meg grønn over overforbruk av "de" der det ikke er dialektisk forankring for det. Spesielt gjelder det personer jeg vet har lagt om fra en bredere dialekt - for da er det så tydelig at det er fordi de synes "de" høres finere ut... En språkprofessor jeg snakket med en gang var klokkeklar på at overforbruket av "de" hadde bakgrunn i en slags språksnobberi. Er man litt usikker, bruker man "de", og tilslutt tør man ikke bruke "dem" i det hele tatt. Overkompensering, kalte han det.

Det er naturligvis noe helt annet når det er dialektbruk. Jeg, for eksempel, bruker sjelden formen "de" i det hele tatt. Men jeg vet veldig godt hva som er korrekt i skriftspråk, altså.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no