Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har du en god suppe å anbefale?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 11:11   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en god suppe å anbefale?

Mamma kommer på besøk i kveld, og jeg har lyst til å servere henne en skikkelig god suppe, som er det beste hun vet. Jeg pleier å lage tomatsuppe, men i dag vil jeg finne på noe annet. Har du en skikkelig god oppskrift å dele?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:13   #2
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Laget fra bunn av selv eller halvferdig?

Skal jeg lage en suppe kjapt så kjøper jeg den ferdige fra Toro eller er det knorr, hmm, usikker. Men det er den ferdige Curry suppen, tar opp i stekte kyllingbiter og erter og serverer med grovt brød.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:13   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Denne henger jeg litt i. Jeg skal ha veldig mange gjester til min 40årsdag og vurderer en god suppe.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:16   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Laget fra bunn av selv eller halvferdig?

Jeg tenkte egentlig laget helt fra bunnen av denne gang. Men takk for tips!

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:17   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Svigermor lager en helt herlig tacosuppe.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:20   #6
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Jeg elsker grønnsaksuppe med og lager den med noen poser med betasuppe, også er jeg ikke glad i ordentlig kjøtt i supper/lapskaus, så jeg bruker kjøttpølser.. Og godt brød!!

Og putter oppi
gulrøtter
poteter
makaroni
kålrot
løk
purre
og hva som ellers måtte ligge i kjøleskapet.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:21   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Legger inn oppskriften som jeg bruker på kyllingsuppe Den er en slager hos store og små her i huset.

Indisk Kyllingsuppe
(Denne oppskriften har jeg funnet på en hjemmeside om adopsjon)

2 løk
3 hvitløksbåter
Skjæres i smått og freses i 2 SS smør
3 gulrøtter
3 stenger stangselleri
1 stor grønn paprika
3 epler
Alt skjæres i småbiter og has i stekepannen.
La det småsurre til det er mørt

Ha alt over i en gryte sammen med:
2 store ss hvetemel
1 ss karri
1/4 ts kanel
1/4 ts ingefær
Litt chilipepper
4 kylling/hønse buljong terninger
1 1/2 liter vann
Kok opp

Skjær 6 kylling fileter i små terninger og stek dem i 1 SS smør
Ha dette i gryten. Litt før servering, ha i 1 boksCreme Fraiche som røres godt i.

Det passer veldig godt å servere suppen med hvitløksbrød

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:22   #8
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Gulasjsuppe har gjort stor suksess her i huset.
Jeg har også forsøkt meg på Tom Kha Gai en gang, oppskriften sto Dagbladets Magasinet. Jeg fant ikke alle ingrediensene i oppskriften, men det smakte godt allikevel. Jeg finner ikke igjen oppskriften, men det ligger mye forskjellig på nett. Men skal du lage suppa i kveld, er det kanskje ikke nok tid til å skaffe ingrediensene.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:24   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Indisk currysuppe:

Hakk opp en løk, 3 fedd hvitløk, rasp et par cm med fersk ingefær og 2-3 vårløk. Stek blankt i smør, sammen med 1-2 ts sambal oelek (avhengig av hvor sterkt du ønsker den).

Ha så i 2 revede gulrøtter, og krydre med 1 ss malt koriander, og karri etter smak (jeg bruker ganske mye).

Ha i 1 l kyllingkraft (evt. hønsebuljong), og la småkoke i 10 min. Ha til slutt i en boks kokosmelk (IKKE fettfri!), og en dæsj kremfløte. Ha i kyllingkjøtt - salatkjøtt funker faktisk veldig bra. La trekke, og server. Nam!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:28   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Jeg er veldig glad i mexicansk tortillas-suppe med kylling. Jeg har ingen oppskrift, men lager den med god kyllingkraft, kyllingbryst, hvitløk, løk og grønn chili, også bruker jeg tortillachips, koriander og ost til garnityr.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:28   #11
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Denne er veeeldig god


Dette trenger du til: 4 porsjoner
Indisk kyllingsuppe
600 g kylling brystfilet
2 ss olje
1 løk
10 dl hønsebuljong
2 dl lettmelk
1/2 purre
2 gulrot
2 ts karri
2 ss mangochutney
2 ts Maizenamel
4 ss vann
2 appelsin
1 ts salt
1 ts pepper


Slik gjør du:
Skjær kyllingfileten i strimler og fres kjøttet et par minutter på middels sterk varme i olje.
Skjær gulrot i strimler og purre i ringer.
Kok opp buljong og H-melk. Rør inn mangochutney og karri og tilsett grønnsakene.
Rør maisennamel i kaldt vann og tilsett det i en tynn stråle mens du rører om. Kok suppen i ca 5 minutter.
Tilsett det ferdig stekte kyllingstrimlene og la alt trekke til det blir gjennomvarmt.
Smak til med saften av presset appelsin og salt og pepper.

Server med rundstykke til.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:29   #12
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Brokkolisuppe:

Skjær en-to poteter i tynne skiver i noe vann. Ha i hønsebuljong/grønnsaksbuljong. Del opp en-to brokkolier i biter.(evt pose med brokkolitopper) Ha i mer vann. Kok alt mørt. Kjør med stavmikser til jevnet suppe.
Krydre og ha i en skvett melk eller matfløte.

Tilbehør: Surr litt bacon eller skinkebiter, ha i mais.

Sever brokkolisuppen toppet med mais/bacon blanding og godt rugbrød.

Grønn ertersuppe
Samme som over. Jeg bruker en pose med frosne grønne erter.
Denne blir mye søtere pga sødmen i ertene.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:32   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Fantastisk, folkens!

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:39   #14
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

:Abonnerer:

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:56   #15
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Vi lager en gulasj som blir innmari god. Oppskriften er veldig lik den Maggypop linker til, bortsett fra at vi bruker timian i stedet for oregano, en dæsj hvitvin og minus purre. Og så må det være karve med.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:57   #16
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.918
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Å jeg vet om en god en! :googler:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:58   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.918
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Kyllingsuppe:

Ingredienser

  • 2 kyllingfileter
  • 1 eple
  • 1 løk
  • 2 ss TineSmør
  • 1 ss karri
  • 2 boks hakket tomat hermetisk
  • 1 dl vann
  • 3 dl TINE Matfløte
  • 2 grønnsakbuljongterninger
  • 1 ts sukker
  • ½ dl finhakket persille
  • Kald ostekrem:

    1 beger Snøfrisk Naturell , eller med dill
  • 3 ss TINE Lettrømme
  • Dryss:

    4 ss hakkede krydderurter
Slik gjør du
  • <LI class=instruks1 style="CLEAR: both">
    Del kyllingen i biter, skrell og del eplet i mindre biter, finhakk løken. Smelt smøret med karri i en kjele, fres kylling, eple og løk i smøret og tilsett vann, tomater, buljongterningene og matfløten. La alt få et oppkok og la det småkoke i 5 - 10 minutter. <LI class=instruks2 style="CLEAR: both">
    Smak til med salt, pepper og sukker. Dryss hakkede krydderurter over rett før servering og ha i noen små biter kyllingkjøtt. Server også eventuelt en kald ostekrem på. Se under!. Kald ostekrem:

  • Bland Snøfrisk og lettrømme til en jevn krem. Ha eventuelt kremen i sprøytepose og sprøyt litt i tallerkenen, eller bruk skje. Hell over rykende varm suppe og dryss på friske, hakkede urter.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 12:12   #18
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Vi lager en gulasj som blir innmari god. Oppskriften er veldig lik den Maggypop linker til, bortsett fra at vi bruker timian i stedet for oregano, en dæsj hvitvin og minus purre. Og så må det være karve med.


Unskyld men må le litt. Ja ja fint å kalle de ungarsk Gulyás . Den er veldig veldig langt fra originalen! HVis noen har lyst på ekte ungarsk gulyas bare rop ut.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:00   #19
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.906
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Denne er veldig god (og enkel):
http://dinmat.aftenposten.no/Finn-op...og-gulrotsuppe

Kan fint tilsette kyllingkjøtt om du vil ha en mer mettende suppe.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:06   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Nå er det kaldt og jeg synes det er godt med en skikkelig god kjøttsuppe.

Men da må du ha litt god tid altså.

Koker kraft på et stykke kjøtt med bein (høyrygg, bog e.l) samt gjerne noen oksehaler eller andre kraftbein. Det skal trekke et par timer gjerne.

Så siles kraften. Kjøttet deles i spisevennlige stykker. Man har i gulrot, potet, kålrot, purre for eksempel. Salt og pepper. Og så synes jeg det er godt med suppeboller i.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no