Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-15, 21:29   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, godteri i helgen er en lur og grei hverdagsregel som vi også har. Jeg tenkte ikke på det i grunnen - for selv om vi har det som regel, betyr det ikke at vi har inngått en ubrytelig avtale og barna får likevel lov til å ta i mot en is på en tirsdag, om det skulle være et tilbud som dukker opp.

Men da er det jo hvor hardt regelen håndheves du har problemer med og ikke at man har en regel. Hvis dere har "bare" godteri i helgene, så har dere faktisk sukkerfri uker.

Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne at "normale, fornuftige" regler kan bli så hardt håndhevet at de vil oppleves som problematiske i prakis, men det vil jo gjelde alt fra legging, bursdagsfeiring, lekser, høflighet, klær etc

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:31   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi oprerer med "saft til maten er for helg eller noe vi feirer" (ungene drikker ikke brus, de liker ikke boblene, så da er det saft) og lørdagsgodt, og jeg merker på eldstemann at det er sukkerfokus nok, for han har fått litt sukkerhangup "er det sukker i det og det?" og jeg vil ikke det skal bli for vesentlig i hodet hans.

Sukkerfrie måneder eller år er altså ikke aktuelt eller smart for mine unger. (eller gjennomførbart for meg) og jeg ser ikke poenget heller. Jeg er mer tilhenger av måtehold enn avhold.

Dette opplevde jeg med en liten husgjest for noen år siden, jeg hadde bakt grissin og hun hadde veldig lyst på men lurte på om det var sukker i. Når det blir på denne måten mener jeg man har gitt barnet en oppgave det ikke har forutsetninger for å forstå.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:36   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg har jo slett ikke MENT å gjøre ham slik, vi har bare snakket litt om at kroppen trenger alt, men ikke like mye av alt, som forklaring på hvorfor han ikke får oboy og sjokade hver dag, at kroppen ikke trenger så mye sukker. Så bare dro han det litt langt. Kombinert med at min mor har diabetes 2, og han har tolket det som at hun ikke tåler sukker, på samme måte som han ikke tåler egg... Så vi har derved måttet jobbe litt mer med ham, og fått ham over på et mer normalisert forhold til sukker igjen. Så nettopp derfor, slett ikke aktuelt å la ham ha sukkerfrie perioder, da blir det hans ansvar, og det skal det ikke være. Vi bare brukte det som forklaring på det ansvaret vi tok ved å ikke tilby sjokade på kveldsmaten hver dag hele uka.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:38   #24
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har jo slett ikke MENT å gjøre ham slik, vi har bare snakket litt om at kroppen trenger alt, men ikke like mye av alt, som forklaring på hvorfor han ikke får oboy og sjokade hver dag, at kroppen ikke trenger så mye sukker. Så bare dro han det litt langt. Kombinert med at min mor har diabetes 2, og han har tolket det som at hun ikke tåler sukker, på samme måte som han ikke tåler egg... Så vi har derved måttet jobbe litt mer med ham, og fått ham over på et mer normalisert forhold til sukker igjen. Så nettopp derfor, slett ikke aktuelt å la ham ha sukkerfrie perioder, da blir det hans ansvar, og det skal det ikke være. Vi bare brukte det som forklaring på det ansvaret vi tok ved å ikke tilby sjokade på kveldsmaten hver dag hele uka.

Jeg mente ikke å si det, beklager om jeg formulerte meg krøkkete. Jeg synes det er kjempeflott at dere har et slikt syn på det, og at dere vil gi et mer normalisert bilde på sukker.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:40   #25
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.442
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes det er tull med sukkerstopp/sukkerfri i lengre perioder. Dersom det skulle vært godtestopp i lengre perioder (i så fall på barnas/ungdommens initiativ) bør det kalles godtestopp og ikke sukkerstopp. Det gjør det også lettere å vite hva som er ok og ikke.

Synes forøvrig at sukkerhysteriet har tatt altfor mye av. Heller måtehold enn avhold.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:48   #26
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men da er det jo hvor hardt regelen håndheves du har problemer med og ikke at man har en regel. Hvis dere har "bare" godteri i helgene, så har dere faktisk sukkerfri uker.

Nei, vi har jo ikke det. Det settes ikke skåler med sjokolade på bordet på en vanlig dag, men om de spiser en kjeks eller får en is hos noen gjør ingenting. Og det er akkurat her det ligger for meg - avslappet ordning og det aller viktigste; ikke flinkhvis man klarer og skamme seghvis man ikke klarer. I all hovedsak noe helt annet enn sukkerfrie perioder. Våre barn går aldri berserk i godteriskåler og det tror jeg har sammenheng med at vi ikke har er anstrengt forhold og strenge regler til mat. Vi kunne sikkert vært strengere enn vi er, samtidig tar jeg som er godt tegn at barna er temmelig selvregulerte og godt kan la uspist godteri ligge i fred lenge.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:03   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nei, vi har jo ikke det. Det settes ikke skåler med sjokolade på bordet på en vanlig dag, men om de spiser en kjeks eller får en is hos noen gjør ingenting.

Er det ikke sånn hos de fleste? Vi har også en slags godtestopp i uka, men jeg har aldri kalt det det. De får bare ikke godteri i uka med mindre det er noe spesielt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:50   #28
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Men altså, hva menes med sukkerfrie uker. Mener man da kun snop, kaker og sukkerholdig drikke, eller alle matvarer med tilsatt sukker? For da blir det straks mer komplisert dersom man bruker hel/halvfabrikat. Er det krise om man balanserer tomatsausen med en liten skje sukker?

Jeg leste nylig om en familie som kuttet ut alt tilsatt sukker i mat. Dette gjaldt da også barna. Da måtte barna ha med alternativ mat når de skulle spise borte, noe som for meg er alt for ekstremt. Jeg serverer sjelden søtsaker på hverdagene, men det er ikke en stor greie dersom barna mine får en kjeks eller is når de er hos noen andre. Men det kommer vel an på hvilke mengder det er snakk om. Jeg vet om noen som har måttet ta en prat med foreldrene til vennene til barnet, fordi dette barnet må ha litt restriksjoner på mengde og da heller går til andre og maser om mat. Jeg ser at man i en sånn situasjon kanskje ikke synes det er ideelt at barnet får masse søtsaker hos andre eller spiser to middager i løpet av en dag.

Jeg prater mye med ungene om hva som er sunt og hva vi bare kan spise litt av. Ikke fokusert på vekt eller at noe ikke er lov, men fordi de faktisk skal vite hva mat inneholder og er når de en gang skal velge kosthold selv. Jeg har mang en gang blitt overrasket over hvilke feilforestillinger folk har i forhold til mat og hva det inneholder. Som når man spiser 100 grams ostepølser med hvitt brød og sukkerfri ketchup og tror den ketchupen bortimot gjør maten sunn.

Jeg har tro på et balansert kosthold som man kan opprettholde over tid. For meg har det ikke vært aktuelt å gå på dietter som ikke kan kombineres med et vanlig familieliv eller som kun kan fungere over kortere tidsperioder. Jeg er for moderasjon, men vil aldri kreve at barna mine skal takke nei til mat i bursdager, på SFO eller på besøk så lenge de ikke har en allergi eller andre medisinske grunner til det. Jeg har et barn som nok ville takket nei dersom jeg oppfordret til det, men de to andre tror jeg faktisk hadde spist og så løyet til meg om det etterpå. Da ser jeg ikke helt vitsen med det.

Det sagt, så ser jeg at endel spiser veldig mye godteri. Skolen til ungene ligger ved siden av en butikk og jeg parker utenfor den når jeg henter dem. Og da ser jeg en del unger som stadig vekk kommer ut av butikken med nokså store poser godteri. Jeg vet ikke om foreldrene vet noe om dette, for mange av ungene tar bussen etter skolen. Men for meg er det unaturlig at 2-3 klassinger skal ha tilgang til så mye penger at de kan kjøpe godteri flere ganger i uka.

I forhold til det med selvbegrensing, så tror jeg det også er basert på personlighet. Jeg har tre barn som er veldig ulike der. Mi eldste blir fort kvalm av søtt, så hun vil sjelden ha noe søtt utenom lørdagsgodter og begrenser seg ang. mengde. Han i midten elsker alt søtt og maser gjerne om sjokoladefrokostblanding, nugatti og kjeks på butikken, selv om han vet at jeg sjelden kjøper sånt. Han sluker lørdagsgodtet sitt. Minstemor er mest glad i søtt i teorien og leker mer med godteriet enn hun spiser det. Ofte kan jeg finne halvspist/uspist godteri på lekekjøkkenet hennes og kaster det når hun ikke ser det.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:54   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det var jo en enorm sum? Her tenker jeg at jeg i snitt bruker 15 kroner per lørdag per barn, ofte mindre fordi vi har diverse liggende. Det gir 60 kroner i måneden, 540 kroner på 9 måneder.


Jeg tror ungdom kan komme på slikt selv, men at yngre barn kommer på slikt selv tror jeg ikke på.

Enig med deg her.

Vi har så mye liggende etter jul (noe kjøpt, godteposer fått av nissen osv) at jeg tror vi har nok lørdagsgodt til sommeren omtrent! Blir lenge til vi trenger å kjøpe noe.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:57   #30
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Hvis dette kommer fra ungene er det vel helt fint? Alle har vel godt av å teste egne grenser og lyster litt innimellom. Grei øvelse tenker jeg. Men ikke noe man presser nedover ungene. Jeg tror de fint kan komme på sånt selv. Det gjorde vi da vi var barn, ganske ofte også egentlig. Hadde intern konkurranse i venneflokken. Sparte opp alt godteriet og så hvem som fikk mest i løpet av noen måneder. Og orket selvfølgelig ikke den orgien vi så for oss når vi var ferdige.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:59   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis dette kommer fra ungene er det vel helt fint? Alle har vel godt av å teste egne grenser og lyster litt innimellom. Grei øvelse tenker jeg. Men ikke noe man presser nedover ungene. Jeg tror de fint kan komme på sånt selv. Det gjorde vi da vi var barn, ganske ofte også egentlig. Hadde intern konkurranse i venneflokken. Sparte opp alt godteriet og så hvem som fikk mest i løpet av noen måneder. Og orket selvfølgelig ikke den orgien vi så for oss når vi var ferdige.

Minner meg på da jeg var barn. Var nok ikke noe mer enn 7 år, kanskje yngre. En venninne og jeg gikk ærend for avisgutten, for han gadd ikke gå ned en bakke med avisen hver dag så vi gikk der og la avisene i postkassen. Han lovet oss en stor pose karameller fra danskebåten. Husker vi ble ganske så kvalme av den store posen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:06   #32
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det var jo en enorm sum? Her tenker jeg at jeg i snitt bruker 15 kroner per lørdag per barn, ofte mindre fordi vi har diverse liggende. Det gir 60 kroner i måneden, 540 kroner på 9 måneder.

Mine får 10 smågodt-ting hver. Jeg tviler på det koster 2000 kr.

I den ene bursdagen til eldstemann hadde vi en som hadde en sånn godteriavtale. Det visste ikke vi, og han lå på gulvet og ulte og stønnet fordi det fristet sånn med godteposene. Fri og bevares.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:10   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Som barn hadde vi alltid et visst antall dager med "fri" fra avtalen for å dekke for sånne festligheter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:13   #34
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Er det ikke sånn hos de fleste? Vi har også en slags godtestopp i uka, men jeg har aldri kalt det det. De får bare ikke godteri i uka med mindre det er noe spesielt.

Nettopp. Sånne sukkerfri-avtaler med belønning ser jeg på som noe annet - derfor tråden.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:18   #35
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mine får 10 smågodt-ting hver. Jeg tviler på det koster 2000 kr.

I den ene bursdagen til eldstemann hadde vi en som hadde en sånn godteriavtale. Det visste ikke vi, og han lå på gulvet og ulte og stønnet fordi det fristet sånn med godteposene. Fri og bevares.

Det er sånt jeg tenker på. Det blir vanskelig og ubehagelig for barn i situasjoner hvor det er fellesskapsopplevelse knyttet til kaker og godteri.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:20   #36
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Men får ikke ungene deres brus i helgene? Det koster jo det også?
Vi spiser lite snop her i familien, men da vi regnet ut lørdagsgodtbudskjett (uten å ta med skuffefyll etter jul), kom vi frem til at 50 kr var en helt grei sum. Men da tok vi altså med annet lørdagsgodt som ikke er sukker, som chips, ostepop o.l

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:21   #37
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Mine drikker ikke brus, nei. Det hender de får saft, men det er heller sjelden. De drikker stort sett vann. Det er også sjelden de spiser chips og sånt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:23   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Mine har drukket brus etter skolealder, så det er en del av lørdagskosen her. Alle (bortsett fra meg) liker også salt digg, så vi kjøper en pose chips e.l til helgen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:24   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men får ikke ungene deres brus i helgene? Det koster jo det også?
Vi spiser lite snop her i familien, men da vi regnet ut lørdagsgodtbudskjett (uten å ta med skuffefyll etter jul), kom vi frem til at 50 kr var en helt grei sum. Men da tok vi altså med annet lørdagsgodt som ikke er sukker, som chips, ostepop o.l

Barna mine får ikke brus fast i helgene. Lillesøster liker ikke brus. Storebror får av og til ett glass når han er lengre oppe med oss, men det er nytt siste året.

Vi har sjelden brus i hus utenom bursdager, så det virker ikke naturlig for oss. Jeg drikker nesten aldri brus selv.

De spiser sjelden chips, da blir det istedenfor litt av det vanlige godteriet. De velger selv blant det vi har. Vi er enormt langt unna 50 kr, men jeg ser jo at eldre barn spiser mer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 23:27   #40
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men får ikke ungene deres brus i helgene? Det koster jo det også?
Vi spiser lite snop her i familien, men da vi regnet ut lørdagsgodtbudskjett (uten å ta med skuffefyll etter jul), kom vi frem til at 50 kr var en helt grei sum. Men da tok vi altså med annet lørdagsgodt som ikke er sukker, som chips, ostepop o.l

Nei, det er sjelden de får brus til lørdagssnopet. Da blir det evt. at vi kjøper en stor flaske som vi deler på alle sammen, men det er langt fra hver helg. Og det er heller ikke hver helg de får ostepop eller chips, faktisk har vi en ostepop i kjøkkenskapet som har ligget der i et par måneder.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no