Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Info om sikring av barn i bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-09, 14:56   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Info om sikring av barn i bil

Dette er jo info som er vanvittig viktig og relevant for folk i min situasjon som venter barn.
Selv føler jeg meg godt informert, både pga dere her inne, men også pga at jeg har så mange rundt meg med barn som er optatt av sikring i bil.

MEN!
Burde det ikke være slik at info om dette var så lett tilgjengelig at vi alle datt over det tilfeldig på vår vei gjennom månedene man venter på barnet i magen? Det jeg detter over sånn tilfeldig går mest på reklame for bilstoler. Jeg savner informasjon fra feks NAF eller trygg trafikk, som popper opp her og der uten at man nødvendigvis må oppsøke det aktivt.

__________________
Mjau maler videre...

Sist redigert av Mjau : 13-05-13 kl 16:19.
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 15:00   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.961
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Info om sikring av barn i bil

Jeg fikk en del brosjyrer og slikt fra trygg trafikk av jordmor på hjemmebesøket rett etter fødsel. Men det er kanskje litt seint?

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 15:15   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Info om sikring av barn i bil

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Jeg fikk en del brosjyrer og slikt fra trygg trafikk av jordmor på hjemmebesøket rett etter fødsel. Men det er kanskje litt seint?

Ja, det er det jeg også tenker.

Jeg ville ønsket meg "reklamer" på sidene til forskjellige forum man som regel er inne på når man selv er gravid, eller har en gravid partner. På samme måte som man har reklamer for bilstoler, nettbutikker for barnetøy, fotografer, osv osv.
Men også på tv, og der når man jo alle, både foreldre og besteforeldre som også kanskje burde lært litt. Og visning av testvideoer av barnedukker som sitter forovervendt versus bakovervendt. Disse videoene har gitt meg mange ahaopplevelser i alle fall...
Syns det er rart at det ikke sendes ut i posten som brosjyrer eller i avisene også.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 15:28   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Info om sikring av barn i bil

For å si det slik; man kan i en del sammenhenger godt reklamere for det, men det er en forsvinnende liten andel av folk egentlig som er på forumer som dette, og jeg må vel faktisk også tro at de som har en sånn interesse at de er på slike forum, gjerne er litt mer opptatt av å gjøre ting riktig.

Det at man ikke klarer å montere ting riktig på dette måten er basert på folks idioti. Ikke f... om de skal se i bruksanvisningen (undersøkelser viser jo at det er særdeles mange som monterer ellers godt sikkerhetsutstyr feil). Oppfølgingen i henhold til informasjon om barnestoler og sikring av barn i bil bør komme under svangerskapet.

Om det i praksis vil bety så mye vet jeg ikke. En ser ser ut til å ha en temmelig avslappet holdning til det hele, og tenker vel "sjansen for at det skjer noe med oss....".

Jeg skulle gjerne ha tenkt meg at det i forbindelse med skolestart, samt i område rundt noen barnehager ble gjort kontroller - dette med media tilstede. Dårlig sikring av barn i bil kan man miste lappen for. Her har jeg imidlertid inntrykk av at det praktiseres litt forskjellig rundt hos politiet. Jeg har sett det har vært saker i Drammen der foreldre har blitt fratatt førerkortet. Det var vel faktisk også en sak her for noen år siden der politiet et sted ville frata begge foreldrene førerkortet siden de begge var i bilen, selv om bare en av dem kjørte. Helt klart at begge hadde ansvaret og at begge er uskikket i trafikken med bakgrunn fra dette.

Spørsmål også er jo om det burde vært noe i kjøreopplæringen rundt dette. Riktignok er dette informasjon som over tid endrer seg og evt. glemmes, men det er gjerne ikke så mange år fra man kjører opp til man får barn i mange tilfeller.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 15:32   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Info om sikring av barn i bil

Helt enig med deg i at det burde vært gjort mer kontroller med dette ja.

Og politiet kunne jo også gjort mye mer. Jeg tenker at lokalaviser feks som alltid er på jakt etter ting å skrive om vile vært en fin plass for politiet å gått ut med informasjon om bilsikring. Det er jo mange som leser lokalavisa mye grundigere og oftere enn andre aviser.

Men fra mitt ståsted er dette noe som burde blitt fokusert på hele året, og på en måte som gjør at det når flest mulig i den alderen man får barn. Og da tror jeg nettet, tv og aviser er tingen.

Jeg ser jo nå at det er altfor lite fokus på dette.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:20   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Info om sikring av barn i bil

Det kunne jo ha vært et tema ift helsestasjonen også? De fleste er jo innom der i svangerskapet. Jeg ser skremmende mye dårlig barnesikring, og holdningene til det er også på bærtur hos mange synes jeg. Det er mye "sånn gjorde vi det før" holdning i min bygd iallefall, og folk arver gamle seter.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no