Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Fedon på God Morgen Norge nå snart

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 11:14   #21
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er nettopp det å bytte ut potetene, pastaen og risen som er mitt problem med Fedon. Ikke fordi jeg personlig er så avhengig av det, men fordi man må leve på helt spesielle matvarer hvis man skal følge filosofien hans til punkt og prikke. Jeg er skeptisk til å forandre kostholdet så drastisk og føler det griper inn i hverdagen til den som følger dietten på en veldig dramatisk måte.

Med Grete Roede-filosofien kan jeg handle vanlig mat i vanlige butikker, spise uten å vekke oppsikt (viktig for meg som har en niåring i hus) og være sunn uten at jeg trenger å tenke spesielt mye over det. Det er fem år siden jeg gikk på kurset, men jeg bruker fremdeles filosofien i hverdagen.

Du trenger ikke kaste ut poteter, ris og pasta eller synes at Fedon er en idiot. Reduserer du litt på bruken av nevnte varer er du jo langt på vei. Du kan til og med handle mat i vanlige butikker uten å vekke oppsikt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:25   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Man kan jo til og med handle vanlig mat i vanlige butikker når man lever på ekstreme lavkarbo-filosofier. Det er jo helt vanlig, normal mat.
Dessuten, hva menes med at man vekker oppsikt? Når jeg legger en pose røde linser eller en boks kikerter på handlebåndet, står folk bak meg og tenker "jøss, se på det der 'a, hun er sikkert en sånn Fedon-dispippel, se - hun har ikkje kjøpt poteter engang"?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:30   #23
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Jeg tenkte på å vekke oppsikt ved vårt eget middagsbord (som jeg presiserte). Jeg er opptatt av å spise vanlig mat for at niåringen ikke skal synes det er normalt å slanke seg til stadighet. Hvis linser er vanlig mat hos dere, så vil jo ikke ungene tenke på samme måte. Her er det ikke hverdagskost, så her ville det vakt oppsikt. Hva andre spiser eller har i handlevogna går meg hus forbi.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:35   #24
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Maten trenger ikke være så veldig alternativ eller komplisert akkurat. Potetmos kan for eksempel erstattes med blomkålmos, som er nydelig, og dessuten raskere å lage.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:43   #25
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Men Blondie, du trenger vel ikke si til niåringen at du slanker deg? Hos oss snakker vi ikke om slanking, men om hva som er sunt og usunt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:48   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Så da kan dere aldri prøve ut ny mat fordi det vekker sånn oppsikt? Min datter elsker å prøve noe nytt, vi gjør det stadig vekk. Vi snakker heller aldri om slanking og hun får generelt spise det hun vil av normal mat. Både poteter, ris og pasta, samt brød. Men jeg serverer som regel heller grønnsaker og belgfrukter i stedet for poteter eller ris, og ingen av oss tenker over at det har med slanking å gjøre. Fullkornpasta spiser vi, men da mer saus og kjøtt enn pasta, feks. Det er ikke så vanskelig, jeg synes mange gjør dette til mye mer drastisk og vanskelig enn det faktisk er.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:03   #27
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Det er for mye hvetemel, sukker/ stivelse i det norske kostholdet. Å skjære ned på de raske karbohydratene er da virkelig ikke så vanskelig. Vi har i flere år spist linser og bønner og barna elsker det. Joda vi serverer både pasta(Fullkorn) og poteter men spiser mindre av det.
Fedon sier mye klokt og jeg merker at min kropp har godt av å følge hans prinsipper.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:04   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Alle burde prøve belgfrukter, også barn. Det er jo såå snadder! Femåringen min spiser faktisk kikerter som snop. Hun kan få en skål med krydrede kokte kikerter til barne-tv.
Jeg har ikke tall på hvor mange "jeg liker ikke bønner"-folk jeg har snakket med, som har blitt helt FRELST etter å ha prøvd det. Nå snakker jeg ikke om tomatbønner på boks, men om alle slags gode bønner, linser og kikerter i forskjellige gryter osv. Jeg lager noen fantastiske vegetarburgere/falafel med kikerter og røde linser i. De forsvant fortest fra dåps-koldtbordet, selv om flere av gjestene var av "jeg liker ikke sånt"-typen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:06   #29
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Alle burde prøve belgfrukter, også barn. Det er jo såå snadder! Femåringen min spiser faktisk kikerter som snop. Hun kan få en skål med krydrede kokte kikerter til barne-tv.

Her også Kikerter er jo bare kjempegodt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:08   #30
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men Blondie, du trenger vel ikke si til niåringen at du slanker deg? Hos oss snakker vi ikke om slanking, men om hva som er sunt og usunt.

Vi nevner selvsagt aldri slanking her i huset. Vi har også fokus på hva som er sunt og usunt, selv om vi velger poteter til middag en gang iblant. Poenget mitt er at jeg synes at poteter, ris og pasta er greit å bruke - noe som strider mot Fedons filosofi.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:08   #31
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Jeg er enig med Blondie. Hva ER kikerter og linser egentlig? *aldri spist*

Er konservativ og kjedelig i matveien jeg, liker karbo bedre enn fett og passer bedre til Grete Roedes filosofi.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:14   #32
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg lager noen fantastiske vegetarburgere/falafel med kikerter og røde linser i. De forsvant fortest fra dåps-koldtbordet, selv om flere av gjestene var av "jeg liker ikke sånt"-typen.

Avsporing: Oppskriften?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:15   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Poenget mitt er at jeg synes at poteter, ris og pasta er greit å bruke - noe som strider mot Fedons filosofi.

Neida, han spiser poteter selv han. Pasta og ris også. Det er MENGDENE det kommer an på. Han mener feks. det holder med 1 potet og heller mer av det andre, evt. er det bra å sløyfe hele poteten om man kan det. Og velge fullkorn av pasta og ris. Det er faktisk ikke så voldsomt forskjellig fra GR, det er bare mengden det er snakk om.

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg er enig med Blondie. Hva ER kikerter og linser egentlig? *aldri spist*

Hvis du aldri har spist det, så smak. Jeg lover deg at du ikke vil bli skuffet. Linsepure er hundre ganger bedre enn potetmos, og kikerter er tusen ganger bedre enn poteter. Jeg elsker kikerter, det er så fantaaastisk godt! Blomkålmos er jo også snadder, smakfullt og nydelig. Man må jo PRØVE.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:17   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Avsporing: Oppskriften?

http://foreldreportalen.no/forum/sho...light=tandoori

Jeg laget dem grovere sist gang, og da de falt litt fra hverandre som burgere, valgte jeg å heller lage dem som boller. Det ble skikkelig gode falafler, mye bedre enn noen andre jeg har smakt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:32   #35
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi nevner selvsagt aldri slanking her i huset. Vi har også fokus på hva som er sunt og usunt, selv om vi velger poteter til middag en gang iblant. Poenget mitt er at jeg synes at poteter, ris og pasta er greit å bruke - noe som strider mot Fedons filosofi.

Det er vel det som også er poenget til Fedon, at vi må ha et bevisst forhold til poteter, pasta og ris, fordi det for mange kropper ikke er greit å spise for mye av det.

En annen ting som er viktig, syns jeg, er å ikke snakke om "slankemat" men heller sammensetningen av måltidene, det er den som har betydning når en slanker seg.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:33   #36
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fedon på God Morgen Norge nå snart

Jeg har en unge som er vanskelig å få i nye ting. De eneste belgfruktene hun spiser er vanlige erter og sukkererter. Selv har jeg vært flink, men bare periodevis.

Nå spiser jeg ofte lunsj i en kantine som ofte har kikerter, linser osv, alt utmerket tilberedt og jeg begynner å ha lyst til å lage mere hjemme og er glad for alle spark i baken.

Mazungen liker ikke poteter, untatt pommes frites, som hun ikke får så ofte, og hun er ikke glad i brødmat.

Om hun foretrekker røkt laks, gulerøtter og sukkererter i matpakken så er det helt greit for meg. Men kjøttboller som hun elsker kan kanskje erstattes av Isets oppskrift. :graver linser og kikerter frem fra bakerst i skapet:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no