Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 12:58   #21
elaine
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5
elaine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønske om Montessoripedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det blir litt rart å prate om østkanten som et lite område, behovet vil da bli mange Montessoribarnehager-og skoler. Det er like langt for en fra Stovner å frakte en unge til Tveita, som det blir å frakte en fra Ammerud til Ellingsrud når man tenker nærmiljø og reisevei.
Men man må jo selvfølgelig begynne et sted.

Hei, helt enig! Det er et stort område!! Men tanken er den, at man må starte et sted, og blir det stor søkning, så vil det også være behov for å starte flere skoler på sikt. Hovedsaken med plassering i starten, er at det er på denne siden av byen, og at det er lett å komme seg dit kollektivt.
Dersom noen på Stovner ønsker en skole der, så kan de jo ta initiativ og gjøre det :-).

Jeg ønsker så mange innspill og ønsker og synspunkter som mulig!

Elaine

elaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 22:15   #22
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

kom dere noen vei med dette?

Jeg ser nemlig ikke fram til å sende jenta vår til den vanlige skolen. Hun leser 'flytende' og er utrolig kunnskapstørst, og enda er det et helt år til skolestart. Redd hun blir skuffet over at det blir lite nytt og lære, og kan få problemer på skolen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 09:31   #23
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

kom dere noen vei med dette?

Jeg ser nemlig ikke fram til å sende jenta vår til den vanlige skolen. Hun leser 'flytende' og er utrolig kunnskapstørst, og enda er det et helt år til skolestart. Redd hun blir skuffet over at det blir lite nytt og lære, og kan få problemer på skolen.

Anbefaler deg å ta en samtale med skolen før hun begynner. Kanskje de kan tilrettelegge etter hennes nivå?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 09:49   #24
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Hvor det er best skoletilbud for barna mine, vil være det avgjørende for hvor vi bosetter oss etter at jeg er ferdig på skolen. Jobb kan jeg få nært sagt hvor som helst, og det er bedre at jeg har lang vei enn at barna har det.
Skulle også ønske at det var Montessori-tilbud på østkanten, da det er et av områdene vi vurderer.


Sist redigert av Left : 24-07-08 kl 10:58.
  Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 10:41   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Vi kommer nok til å ta en snakk med skolen. Har hørt at det er en bra skole også, men det er jo grenser for hva en lærer skal greie dersom det er lagt opp til at alle skal følge mer eller mindre samme løp - særlig med tanke på at det sansynligvis kommer et par elever som nesten ikke kan norsk i det hele tatt.

Har lest x antall historier om barn som er tidlig ute som blir skoleleie bare fordi de må gjøre ting de allerede kan, og gjør de det fortere enn de andre så må de bare gjøre enda mer.

Selv husker jeg ikke så mye at jeg kjedet meg grusomt på skolen, men bortsett fra en 'frøken' som satte litt krav til oss så gikk jeg så og si gjennom hele grunnskolen uten å gjøre en eneste lekse. Og ikke ble det noe av meg heller, og jeg kjenner mange slike som meg. For nasjonen er det jo utrolig tragisk at man skusler bort så mange dyktige barn på denne måten, mens for det enkelte barn kan det være veldig trasig, og bli en trist opplevelse å gå på skolen.

Nå vet jo ikke jeg om hun er et såkalt høyintelligent barn, men oppvakt er hun i hvertfall ingen tvil om det. Gleder seg til å begynne på skolen for da skal hun lære alle landene i verden, men det har hun nok rukket forlengst innen hun starter der. (Geografi er det helt store for henne, kart, flagg osv - en liten Drillo in spe..)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 12:15   #26
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

mkj: Skolen SKAL tilrettelegge for alle barna, uansett nivå. Ved mange skoler (stadig flere) tilrettelegger de blant annet gjennom å undervise i delvis aldersblandede grupper, eller dele ungene inn etter nivå i ulike fag. Dette står i ett eller annet... var det Læringsplakaten, tro?

Det er nok lurt at dere informerer skolen på forhånd, men uansett tipper jeg at de gjerne vil danne seg sitt eget inntrykk av jenta, for å se hvilket nivå de mener hun ligger på. Så må dere bare følge med, og kreve at hun får de utfordringene hun har bruk for! Hvor enkelt dette blir kommer an på de personene dere kommer borti. Men "Tilpasset opplæring" eller hva det heter er en rettighet, selv om mange skoler fnyser av det og sier det er ugjennomførbart. Så det kan jo hende dere virkelig må stå på krava.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 12:46   #27
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg kunne lese, skrive og regne da jeg begynte i første klasse på begynnelsen av 90-tallet, jeg ble "gulleleven" i klassen, hadde aldri feil på diktater eller noe egentlig. Var kjempekjedelig og jeg ergret meg over de som ikke klarte å stave ord skikkelig o.l. var bare kjedelig.
Surfet meg gjennom 1-4 klasse egentlig (da havnet jeg på nivå med jevnaldrende). Alt var så lett...Alt unntatt å sosialisere seg med de som var på min alder. Heldigvis er det ikke slik det skal være idag. Barna skal følges opp og det skal tilrettelegges.

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 18:23   #28
anela
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
anela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Klart vi vil ha Montessori i Oslo øst!
Selv har jeg ikke barn enda, men både jeg og samboeren har erfaringer med offentlig skole som tilsier at kommende slekt ikke bør utsettes for noe lignende. Ble det noe møte på Hellerud?

Det fins Montessori-skoler på de utroligste steder i Norge, så det er rart det ikke er noen på østkanten i Oslo. Da kunne man jo hatt råd til en familiebolig i nærheten.


Sist redigert av anela : 06-12-10 kl 19:30.
anela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 18:37   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Montessori er supert det, Anela, men jeg syns ikke du bør legge egne erfaringer til grunn for hva som er bra skole i dag. de aller fleste barn går på offentlig skole og går det helt flotters. Også på østkanten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 18:52   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg vil tro at utfordringen ligger i å finne en foreldregruppe og en gruppe pedagoger som er tilstrekkelig ildsjeler til å trosse et regime som virkelig IKKE ønsker at det opprettes private skoler. Det stikkes både økonomiske, praktiske og ikke minst pedagogiske pinner i hjulene, så det krever virkelig engasjement. Og så er det stor mangel på gode pedagoger, og å finne en rektor som skal drive en skole under de gjeldende rammebetingelsene, og få det til bra attpåtil, er vanskelig.

Og så går det ikke rundt økonomisk, så man er avhengige av donasjoner. Dessverre.

Hvis noen vil det nok, så går det vel, men lett er det ikke. Skolens som finnes nå ble opprettet under et helt annet regime.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 19:26   #31
anela
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
anela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Oi, det var raskt svar Jeg føler at offentlig skole er litt gambling, man kan selvfølgelig være heldig. Jeg har flere informasjonskilder enn min egen erfaring, kjenner mange som har jobbet som lærere. Facebookgruppen oppførte seg litt rart, så jeg har laget en Page isteden:

http://www.facebook.com/pages/Vi-som...23156907748557

Det opprettes tydeligvis Montessori-skoler i ett kjør andre steder i landet.

anela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 19:35   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av anela, her.

Oi, det var raskt svar Jeg føler at offentlig skole er litt gambling, man kan selvfølgelig være heldig. Jeg har flere informasjonskilder enn min egen erfaring, kjenner mange som har jobbet som lærere.

Jeg ville vel heller sagt at man kan være uheldig. Normen er faktisk at barn har det fint i offentlig skole. Jeg har heller ikke god erfaring fra egen barndom, og kjenner også lærere som er oppgitt over skolen de jobber på. Alle skoler er ikke gode, og det gjelder nok oftere skoler på østkanten. Men å si at det er gambling med offentlig skole generelt, syns jeg i beste fall er unyansert og naivt. Vi har blitt positivt overrasket. Hva vet du egentlig om offentlige skoler i dag?

Opprinnelig lagt inn av anela, her.

Det opprettes tydeligvis Montessori-skoler i ett kjør andre steder i landet.

Det virker som du tror skolene oppretter seg selv? Hva tenker du å gjøre utover å opprette en facebook-page? Som Polyanna sier, det krever stort privat engasjement og en mengde ressurser. Men jeg ønsker deg all mulig lykke til, det hadde vært fint med ulike pedagogiske alternativ spredd rundt i byen.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 06-12-10 kl 19:41.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 19:46   #33
anela
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
anela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Hjelpe meg, jeg skriver her fordi jeg vil ha en Montessori-skole på østkanten. Trodde folk var her for å støtte den ideen, ikke for å slakte hverandres innlegg. Det er det nok av andre steder på nettet. Jeg har aldri sagt at skoler oppretter seg selv, men dette er det siste jeg sier her inne hvis tonen ikke bedrer seg. Facebookgruppen er jo for å se an interessen. Ellers er det fullt mulig å opprette en egen tråd til støtte for den offentlige skolen.

anela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 19:52   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av anela, her.

Hjelpe meg, jeg skriver her fordi jeg vil ha en Montessori-skole på østkanten. Trodde folk var her for å støtte den ideen, ikke for å slakte hverandres innlegg. Det er det nok av andre steder på nettet. Jeg har aldri sagt at skoler oppretter seg selv, men dette er det siste jeg sier her inne hvis tonen ikke bedrer seg. Facebookgruppen er jo for å se an interessen. Ellers er det fullt mulig å opprette en egen tråd til støtte for den offentlige skolen.

Du er på et diskusjonsforum, hvis du ikke tåler å høre drøftinger rundt et tema så er nok ikke dette stedet for deg. Hvis du ønsker klappsalver og heiarop uten veloverveide svar som kan gi deg kunnskap og nyansert syn på et tema så er det heller ikke stedet for deg, nei.
Å slakte offentlig skole uten å ha større begrunnelse enn det du har kommet med her og ikke tåle spørsmålstegn ved om du har en gjennomtenkt strategi for det du ønsker å oppnå er ikke spesielt smart.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 06-12-10 kl 20:16.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:14   #35
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av anela, her.

Trodde folk var her for å støtte den ideen, ikke for å slakte hverandres innlegg.

Vi er her for å diskutere, om alle hadde ment det samme hadde det jo vært kjedelig her! Dette er ikke som kommentarfeltene i Dagbla' og dets like.
På Foreldreportalen har vi ikke for vane å ente tilbe eller slakte andres innlegg, vi diskuterer og deler av vår kunnskap og erfaring som jo er veldig forskjellig.
Og det at noen svarer deg at skolene ikke oppstår av seg selv og at det krever litt, kaller jeg mer en realitetsorientering enn slakt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:20   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Anela, jeg foreslår at du leser innleggene mine en gang til, men med blid stemme. Jeg slakter deg absolutt ikke, jeg er oppriktig interessert. Men som du ser er denne tråden gammel, og man er ikke nærmere montessoriskole på østkanten. Det betyr at det er mye jobb for å få det til, og jeg lurer på hva du har tenkt på. Vi vurderte, og søkte, privatskole til barnet vårt, men valgte å trekke oss fra ventelisten og satse alt på nærskolen. Vi er superfornøyd. Pedagogikken er god, og lærerne er gode. Foreldrene er interessert, og miljøet er godt. Dette er en typisk indre øst-skole som jeg var kjempeskeptisk til. Kanskje vi igjen vurderer andre alternativer etterhvert, og jeg er helt for at noen tar tak og jobber for et ikke-religiøst privatskolealternativ på østkanten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:49   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en skole med montessori-skole på østkanten i Oslo. Men jeg har ikke overskudd til å gjøre noe med saken. Jeg har skolestarter til neste år, og tror ærlig talt ikke at de offentlige skolene rundt oss er så verst (selv om jeg godt kunne tenkt meg å vite hvor vi får plass, for alle skolene er jo fulle).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:59   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg syns det er UTROLIG synd at det ikke er lettere å starte Montessoriskoler og andre skoler med et alternativt pedagogisk innhold. Jeg tror det gjør alle bedre, også skolene rundt. Og så er familier og barn forskjellige, og det som passer for en passer ikke nødvendigvis en annen. Vi har barn som kommer til oss fra offentlig skole og endelig finner ut av ting, og andre som slutter og begynner på nærskolen, med stor suksess.

Men det er som sagt tøft å få til.

En ting som gjør det lettere på østkanten kan være husleie. Det er en av de tingene som kveler økonomien her aldeles. Og pedagogikken stiller ganske strenge krav til lokaler.

(Jeg så en sjekkliste skrevet til lærerne "if you find that the class room is not working as it should" (elns. De mente om det var uro og elevene ikke fant roen). Det første punktet var: "Is your classroom beautiful?" Godt lys, harmonisk innredning, høyt under taket, skikkelige møbler, gulv det er godt å ligge på (ikke gulvkaldt...), plass til at alt materiellet kan stå synlig og lett tilgjengelig, osv. Det skal være plass til at pultene skal stå riktig ihht. aldersgruppen (mer adskilt for de yngre, mer sammen for de eldre, etc.)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 21:05   #39
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Noe av årsaken til at det startes Montessori i gris-grendte strøk er vel det at lokalpolitikerne vil legge ned små grendaskoler, og så får foreldrene med seg lærerne og får overtatt skolebygningen og starter Montessori i stedet for å busse ungene langt vekk. Det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 21:43   #40
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Noe av årsaken til at det startes Montessori i gris-grendte strøk er vel det at lokalpolitikerne vil legge ned små grendaskoler, og så får foreldrene med seg lærerne og får overtatt skolebygningen og starter Montessori i stedet for å busse ungene langt vekk. Det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Ja, dette har skjedd i den lille grisgrendte bygda jeg kommer fra og flere andre steder. Men det jeg ikke klarer å fatte er hvordan disse skolene får Montessori godkjenning? Det må da gis dispensasjon fra en rekke krav både til lokale og ikke minst tetthet av pedagogisk ansatte? På mange av disse skolene så bryter de jo allerede regler mht antall kvalifiserte lærere. Hjemmeværende mødre blir brukt i STOR skala i klasserommet, det er faktisk nesten ikke til å tro i mange tilfeller. (Som påpekt av Petter Skarheim flere ganger).

Men ja, jeg lar meg forundre over at det dukker opp Montessori skoler rundt omkring i Norge mens her i Oslo Øst vet jeg om flere "ildsjeler" som har undersøkt muligheter men som fort har skrinlagt planene etter å ha satt seg inn i hvor vanskelig (motarbeidet?) de ble. Jeg tror ikke regelverket følges på samme måte, situasjonen eller behovet tilsier hvor stor sjangs det er for om det politisk støttes opp om etablering av privatskole.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 06-12-10 kl 21:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no