Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Press om valpekull fra hundeoppdretter

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 15:29   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dere burde laget en skriftlig avtale, men jeg ser ingen grunn til at du skulle ha reduksjon i pris. I dette tilfellet tenker jeg oppdretter har sett at dette er kullets beste tispe og at det er ønskelig at denne tispen får valper slik at genene føres videre. For å sikre seg dette har oppdretter lagt føringer på kjøpet. De godtok du da du kjøpte hunden og er derfor pliktig til å følge opp.

La oppdretter gjøre dette og ha din hund hos seg så lenge det er nødvendig. Det er snakk om et par måneder.

Enig. Jeg syns også at det virker greit å gjøre det nå så snart som mulig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:37   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, men hvor lenge er hunder fruktbare da? 5 år? 8 år? Denne er tre?

Før regnet de vel at ett hundeår tilsvarte 7 år. Kommer veldig an på rasen hvor lenge den lever, når hun (HI) også nevner at dette er en rase man ofte må ha keisersnitt på så tenker jeg at det er viktig at man setter valper på tispene mens de er "i sin beste alder".

Og som Kanne nevner så vil det nok ta lang tid før det "passer". Jeg ville heller hatt valper i hus mens jeg var gravid enn med et 2 mnd gammelt barn for å si det slik ... Og når oppdretter har tilbudt seg å ha hvalpene hos seg så skjønner jeg ikke helt hva som er så problematisk med å ha et kull på tispen? (Nå tenker jeg problematisk i forhold til praktiske ting. Det er jo folk som er motstandere av avl av helt andre grunner, men i dette tilfeller har jo HI faktisk sagt ja til å ha et kull på tispen.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:43   #23
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Så lenge du muntlig har sagt deg villig til et valpekull og oppdretter stiller opp for å ha tispen med valper, da er det bare å finne løpetiden og få det unnagjort.

Jeg hadde ikke kjøpt en valp til fullpris med en slik muntlig avtale.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:46   #24
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

ja skall vi se. Jeg driver med hundeoppdrett seriøs hundeoppdrett sådann. Mye skurrer i den historien her. HVilken hunderase er det det er snakk om? HVorfor jeg spørr er fordi agria forsikring har keisersnitt sperre på avlsforsikringen dems på følgende raser : Mops, pekigneser, boston terrier , engelsk og fransk bulldog. Er det ikke en av disse rasene kan du forsikre hunden din med agrias avlsforsikring og få tilbake pengene ved eventuell keisersnitt.

Men altså har du vert på hundeutstilling med hunden din?? HVis du ikke har det og oppdretter ikke stillte det som kriterie anser jeg ikke denne oppretteren som seriøs! Hunden SKALL stilles (eller metaltestes, andre meritter feks, agility jakt,osv) den skall ikke avles på før dette er gjort! En opdretter skall ikke foreslå noe slikt uten at dette er gjort. Hvis opdretteren hadde vert så optatt av linjen denne hunden har hadde hun ikke solgt den eventuellt satt den ut på for. De fleste hunderasene har ett minimumskrav på oppnådde resultater som avlskrav. Mine avlskrav innebærer i hvertfall ett cert på hunden (helst tre), sunn (testet for diverse sykdommer typisk for rasen) og passende med mitt avlsarbeid. Så er noe av dette blittn gjennomført?? Hvis ikke og opdretteren ikke har krevd noe av dette, hadde jeg deffinitivt ikke satt valper på hunden. Det finnes VELDIG mange valper og kun de færesste tispene egner seg for oppdrett. Så jeg hadde sagt dette til opdretteren om hun fortsatte å mase nemlig at du anser dette som useriøst og ikke ønsker å ta del i useriøst hundeopdrett.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:29   #25
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Skalvise: Dere fikk tilbudet om å kjøpe valpen på betingelsen at hun fikk sette valper på den ... Hvis dere ikke hadde lovet dette, hadde dere ikke fått valpen, sant?

1) Vi er enige om at en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Det at det er en dårlig avtale full av hull og mangler er ingen unnskyldning. Noe å tenke på til neste gang?
2) Time is of the essence. Klart dama vil ha valpekullet nå og ikke når tispen er i hunde-førtiårene og fruktbarheten begynner å dale ...
3) Dere har allerede utsatt dette et år, da er det ikke så rart om masingen intensiverer.
4) Dama har kommet med et tilbud om å overta bikkjen under avlen, det må da være en grei løsning?
5) Du må gjerne nekte å sette valper på bikkjen, det er din bikkje, og hun har neppe en god sak i et konfliktrådlignende organ på grunn av manglende bevis for avtalen. Hvis du er en sånn person som ikke er opptatt av å holde ord og å forholde seg til vanlig folkeskikk og slikt ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:17   #26
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.


Men altså har du vert på hundeutstilling med hunden din?? HVis du ikke har det og oppdretter ikke stillte det som kriterie anser jeg ikke denne oppretteren som seriøs! Hunden SKALL stilles (eller metaltestes, andre meritter feks, agility jakt,osv) den skall ikke avles på før dette er gjort! En opdretter skall ikke foreslå noe slikt uten at dette er gjort. Hvis opdretteren hadde vert så optatt av linjen denne hunden har hadde hun ikke solgt den eventuellt satt den ut på for. De fleste hunderasene har ett minimumskrav på oppnådde resultater som avlskrav. Mine avlskrav innebærer i hvertfall ett cert på hunden (helst tre), sunn (testet for diverse sykdommer typisk for rasen) og passende med mitt avlsarbeid. Så er noe av dette blittn gjennomført?? Hvis ikke og opdretteren ikke har krevd noe av dette, hadde jeg deffinitivt ikke satt valper på hunden. Det finnes VELDIG mange valper og kun de færesste tispene egner seg for oppdrett. Så jeg hadde sagt dette til opdretteren om hun fortsatte å mase nemlig at du anser dette som useriøst og ikke ønsker å ta del i useriøst hundeopdrett.

Dette tok jeg egentlig forgitt at var gjennomført.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:22   #27
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dette tok jeg egentlig forgitt at var gjennomført.

Men er det gjennomført det irket ikke sånn på meg.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:32   #28
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Jeg tenker at så lenge du har betalt full pris for hunden, ikke skrevet under en avtale, og så lenge det ikke var en FORUTSETNING for kjøpet av valpen(at du skulle sette valper for henne) så kan du egentlig gjøre som du vil! Hun kan vel ikke tvinge deg hvis det passer dårlig for dere?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:35   #29
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Jeg kjøpte valpen til fullpris og jeg er registrert som eier av hunden.



Jeg fikk ingen rabatt, det var som du sier "for å vise slektstreet". Dessuten ville oppdretter gjerne fortsette å avle på den linjen, men da burde hun vel strengt tatt beholdt valpen selv istedet for å selge den...En av forutsetningen for at jeg fikk kjøpe valpen dengang var at oppdretter kunne få ha et kull, men det var kun en muntlig avtale.


Ja jeg forstår selvsagt at man ikke kan bryte avtaler, men dette gjelder ikke mitt tilfelle hvor jeg faktisk betalte fullpris for valpen.

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg, selv om faktisk moren til min hund fødte valpene selv, men det er heller unntaket. Det er en helt fantastisk rase, jeg kommer ikke til å velge en annen hunderase noen gang.

Du fikk kjøpe valp fordi oppdretter skulle få ha et kull, og jeg tenker at du fremstår som uhederlig hvis du ikke holder din del av avtalen.

Så vidt jeg kan huske er det vel bare ett veterinærbesøk med valpene, og valpekjøperne må man ikke bruke mye tid på å bli kjent med. Dessuten er det vel rimelig at oppdretter tar del i å finne kjøpere, siden det er oppdretter som vil ha kull. Å la oppdretter ha kullet hos seg er jo en fin måte for deg å holde din del av avtalen på!?

Hvem er det som får inntektene fra kullet? Hvis det er oppdretter er jeg ikke enig i at du skulle betale full pris, og da burde du hatt hundet på for, og ikke betalt noe for valpen.

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 19:02   #30
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

Så vidt jeg kan huske er det vel bare ett veterinærbesøk med valpene, og valpekjøperne må man ikke bruke mye tid på å bli kjent med.

Jeg har hatt noen kull her, og vi har kun et besøk hos veterinærmed kullet.
Egentlig ikke mye pes med valpekull. De første ukene ligger de stort sett bare og sover.
Det er igrunnen de to siste ukene de er ganske aktive.
Jeg kjøpte kompostbinger på Plantasjen og lagde en stor binge. DA hadde de mye tumleplass og de holdt seg på et sted.

Altså, noen valpekjøpere bare adopterer man fullstendig inn i sin familie.
Da er det bare helt nydelig å bruke mye tid på de.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 19:36   #31
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Jeg trodde oppdretter hadde tispa hos seg til valpene var levert i slike tilfeller jeg. Slik var det med mamman til valpen vår. Hun skulle "hjem" når alle valpene var levert. Men det er mulig at oppdretter står som eier, og at de hadde henne hos forverter.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 19:57   #32
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om det var en forutsetning for kjøpet så er du bundet av dette. Men du er ikke bundet til å ta det oppi alt hjemme hos deg. Han får heller låne hunden din den tiden det tar da - og gjøre jobben selv.

Ja, det er oppdretter innforstått med, skal det være et kull så må oppdretter ha kullet hos seg siden jeg ikke har anledning.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En muntelig avtale er like bindende som en skriftelig avtale. Personlig må jeg jo si at jeg synes oppdretter har stukket seg langt hvis h*n er villig til å ha hvalpene hjemme hos seg, da faller jo veldig mye av arbeidet på deg bort. Samme gjelder jo dette med avtaler med de som har hannhunder. Jeg ville jo trodd at oppdretter ordnet dette også? Og økonomisk (i forhold til keisersnitt) så er det jo ingenting som har forandret seg fra den opprinnelige avtalen.

For mange oppdrettere er det viktig å ha linjer å vise til og det er ikke uvanlig med slike betingelser (om avl) når man kjøper hunder. Jeg skjønner godt at oppdretter gjerne ønsker at du holder din del av avtalen. Hvilken rase er det, forresten?

Det vil være oppdretter som tar seg av valget av hannhund også, i samarbeid med meg. Når oppdretter har kullet hos seg vil hun har førsterett på en eventuell valp samt få denne valpen gratis som kompensasjon for arbeidet med kullet. Rasen er fransk bulldog.



Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg er enig i at dette er en merkelig måte å gjøre det på. Jeg trodde man fikk hunden til redusert pris/gratis, for så å få beholde en av valpene (evt få pengene for den) når kullet skal selges. Å gi noen "vilt fremmede" ansvaret for alt sammen over en muntlig avtale virker veldig dumt og risikabelt. Oppdretter kan i alle fall ikke ha noe krav på å få beholde pengene man evt måtte tjene på dette.

Det er jeg som er eier som vil få "inntektene" for salg av valpene, men må regne med å gå i minus da man er helt avhengig av et større antall valper, noe denne rasen vanligvis ikke får, normalt med 2-4 valper i kullet. I tillegg er det ofte 1-2 faller fra det første døgnet. I tillegg har man jo også utgiften til keisersnitt som ligger på kr 9000.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så lenge det ikke er et tidsaspekt inne i det hele, så må hun strengt tatt ikke gjøre noe som helst NÅ, ergo må oppdretter holde godt kjeft og vente til det passer. Jeg hadde ikke giddet gjøre noe som helst fordi det passer andre og spesielt ikke om de pusher det.

Tidsaspektet vil være tilstede da det ikke er hensiktsmessig å avle på en eldre tispe.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det virker som at denne avtalen er noe du burde holde, ja. Og jeg skjønner at oppdretter er uålmodig, når det "stadig" dukker opp nye grunner for å la være å fullbyrde avtalen. Det var jo et fair tilbud fra oppdretter at de kunne ha hunden hos seg under avlen og valpetida. Bor dere langt unna? Hadde det vært mulig å komme på besøk mens hunden bor borte? Og hvor lenge er det i så fall snakk om?

Ja jeg vet at jeg egentlig burde holde avtalen, er derfor jeg sliter med hele situasjonen, har virkelig dårlig samvittighet overfor oppdretter, samtidig som jeg ikke vil gå på akkord med meg selv..
Ja det er fullt mulig å ha god kontakt med oppdretter underveis, vi bor bare 10mins biltur unna. Hunden vil da bo hos oppdretter fra valping til valpene er leveringsklare, en to mnd periode.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dere burde laget en skriftlig avtale, men jeg ser ingen grunn til at du skulle ha reduksjon i pris. I dette tilfellet tenker jeg oppdretter har sett at dette er kullets beste tispe og at det er ønskelig at denne tispen får valper slik at genene føres videre. For å sikre seg dette har oppdretter lagt føringer på kjøpet. De godtok du da du kjøpte hunden og er derfor pliktig til å følge opp.

La oppdretter gjøre dette og ha din hund hos seg så lenge det er nødvendig. Det er snakk om et par måneder.

Ja du har helt rett. Jeg ser i etterkant at jeg ikke burde inngått en slik avtale, men da tilbudet om valp var tilstede så tenkte jeg ikke over betingelsene, i og med at jeg hadde ventet på valp i over 2 år.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er for øvrig enig i at det burde vært en skriftlig avtale, og den avtalen burde også tatt høyde for tidsaspektet og hvordan gjennomføre dersom det ikke passer for dere, etc. I deres situasjon kan det jo gå år og dag før det blir aktuelt med et valpekull, vel? (Bli gravid, være gravid, spebarnstid). Kanskje du i det minste skal forklare for oppdretter hvordan du ser for deg de neste par årene, og anslå tydligere når det kan bli aktuelt?

Ja har prøvd å forklare oppdretter dette, men problemet er vel heller at tiden jobber mot meg da det ikke er forsvarlig å sette kull på eldre tisper.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Også enig i at oppdretteren ikke har vært proff. Rart med prisen og rart det kun var muntlig, hvis det var så viktig. Tenker at lysten på kull er sterkere hos henne nå, enn da du kjøpte. Derfor presser hun på tross av dårlig forarbeid. Jeg forstår godt du ikke vil ha hunden din hjemmefra, særlig i en sånn situasjon. Og at du ikke har anledning til å ta jobben selv. Lett å være moraliserende ovenfor andre, i din situasjon tror jeg helt ærlig jeg ville trenert hele greia, om det ikke kommer mer alvorlige utspill fra henne.

Jeg har egentlig ingen problemer med å sette bort hunden et par mnd, bortsett fra at jeg vil savne henne enormt! Det er vel heller det faktum at jeg ikke vet hvorvidt jeg klarer å gå fullt og helt opp i jobben, jeg vil gjerne være involvert 100% i hele prosessen, ellers kan jeg like godt la være.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:33   #33
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Før regnet de vel at ett hundeår tilsvarte 7 år. Kommer veldig an på rasen hvor lenge den lever, når hun (HI) også nevner at dette er en rase man ofte må ha keisersnitt på så tenker jeg at det er viktig at man setter valper på tispene mens de er "i sin beste alder".

Og som Kanne nevner så vil det nok ta lang tid før det "passer". Jeg ville heller hatt valper i hus mens jeg var gravid enn med et 2 mnd gammelt barn for å si det slik ... Og når oppdretter har tilbudt seg å ha hvalpene hos seg så skjønner jeg ikke helt hva som er så problematisk med å ha et kull på tispen? (Nå tenker jeg problematisk i forhold til praktiske ting. Det er jo folk som er motstandere av avl av helt andre grunner, men i dette tilfeller har jo HI faktisk sagt ja til å ha et kull på tispen.)

Ja som sagt tidligere , det vil ikke være forsvarlig å sette valper på en eldre tispe, ideelt sett bør en tispe få sitt første kull i 2-3 års alderen.
Ja det er veldig ok at oppdretter vil ha kullet hos seg, noe annet er ikke mulig og heller ikke forsvarlig da jeg overhode ikke har noe erfaring med valping og valpekull. Det er vel heller andre grunner som gjør at jeg vegrer meg for å ha kull.

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Så lenge du muntlig har sagt deg villig til et valpekull og oppdretter stiller opp for å ha tispen med valper, da er det bare å finne løpetiden og få det unnagjort.

Jeg hadde ikke kjøpt en valp til fullpris med en slik muntlig avtale.

Du har rett, i etterkant ser jeg at jeg ikke burde gått med på å kjøpe en valp under slike betingelser.

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

ja skall vi se. Jeg driver med hundeoppdrett seriøs hundeoppdrett sådann. Mye skurrer i den historien her. HVilken hunderase er det det er snakk om? HVorfor jeg spørr er fordi agria forsikring har keisersnitt sperre på avlsforsikringen dems på følgende raser : Mops, pekigneser, boston terrier , engelsk og fransk bulldog. Er det ikke en av disse rasene kan du forsikre hunden din med agrias avlsforsikring og få tilbake pengene ved eventuell keisersnitt.

Men altså har du vert på hundeutstilling med hunden din?? HVis du ikke har det og oppdretter ikke stillte det som kriterie anser jeg ikke denne oppretteren som seriøs! Hunden SKALL stilles (eller metaltestes, andre meritter feks, agility jakt,osv) den skall ikke avles på før dette er gjort! En opdretter skall ikke foreslå noe slikt uten at dette er gjort. Hvis opdretteren hadde vert så optatt av linjen denne hunden har hadde hun ikke solgt den eventuellt satt den ut på for. De fleste hunderasene har ett minimumskrav på oppnådde resultater som avlskrav. Mine avlskrav innebærer i hvertfall ett cert på hunden (helst tre), sunn (testet for diverse sykdommer typisk for rasen) og passende med mitt avlsarbeid. Så er noe av dette blittn gjennomført?? Hvis ikke og opdretteren ikke har krevd noe av dette, hadde jeg deffinitivt ikke satt valper på hunden. Det finnes VELDIG mange valper og kun de færesste tispene egner seg for oppdrett. Så jeg hadde sagt dette til opdretteren om hun fortsatte å mase nemlig at du anser dette som useriøst og ikke ønsker å ta del i useriøst hundeopdrett.

Jeg har en fransk bulldog og ingen forsikring dekker keisersnitt for denne rasen. Jeg må ta kostnaden med keisersnitt selv.
Jeg går regelmessig på utstillinger, mangler et lite cert for å kunne ta championat. Jeg stusser også over at oppdretter solgte hunden da hun er veldig påpasselig med å sikre seg de "beste" valpene selv. Hunden min er ikke testet for diverse sykdommer og oppdretter har heller ikke krevd dette.
Jeg stiller også spørsmål ved oppdretters seriøsitet, da det virker som man er nødt til avle på enhver tispe uansett når det gjelder denne rasen. Jeg har ikke opplevd dette presset på tispeeiere når det gjelder andre mer utbredte raser.

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Skalvise: Dere fikk tilbudet om å kjøpe valpen på betingelsen at hun fikk sette valper på den ... Hvis dere ikke hadde lovet dette, hadde dere ikke fått valpen, sant?

1) Vi er enige om at en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Det at det er en dårlig avtale full av hull og mangler er ingen unnskyldning. Noe å tenke på til neste gang?
2) Time is of the essence. Klart dama vil ha valpekullet nå og ikke når tispen er i hunde-førtiårene og fruktbarheten begynner å dale ...
3) Dere har allerede utsatt dette et år, da er det ikke så rart om masingen intensiverer.
4) Dama har kommet med et tilbud om å overta bikkjen under avlen, det må da være en grei løsning?
5) Du må gjerne nekte å sette valper på bikkjen, det er din bikkje, og hun har neppe en god sak i et konfliktrådlignende organ på grunn av manglende bevis for avtalen. Hvis du er en sånn person som ikke er opptatt av å holde ord og å forholde seg til vanlig folkeskikk og slikt ...

Det er godt mulig at jeg ikke hadde fått kjøpe valpen hvis jeg ikke hadde gått med på betingelsene. Jeg er en person som holder ord og står for det jeg sier og gjør, men ser i etterkant at det ikke var noe klokt valg å kjøpe valp med slike betingelser. Det er derfor hele situasjonen oppleves så vanskelig da både livssituasjon og standpunktet mitt har endret seg siden jeg kjøpte valpen. Jeg mener det må være rom for å kunne ombestemme seg? Det er tross alt ikke noe man skal ta lettvint på, hvis det ikke hadde vært for presset fra oppdretter så hadde jeg aldri vurdert å ha et valpekull.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg tenker at så lenge du har betalt full pris for hunden, ikke skrevet under en avtale, og så lenge det ikke var en FORUTSETNING for kjøpet av valpen(at du skulle sette valper for henne) så kan du egentlig gjøre som du vil! Hun kan vel ikke tvinge deg hvis det passer dårlig for dere?

Jeg håper virkelig ikke hun kan tvinge oss til det, men jeg kjenner på at oppdretter vil bli meget skuffet hvis jeg velger å ikke ha kull.


Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg har hatt noen kull her, og vi har kun et besøk hos veterinærmed kullet.
Egentlig ikke mye pes med valpekull. De første ukene ligger de stort sett bare og sover.
Det er igrunnen de to siste ukene de er ganske aktive.
Jeg kjøpte kompostbinger på Plantasjen og lagde en stor binge. DA hadde de mye tumleplass og de holdt seg på et sted.

Altså, noen valpekjøpere bare adopterer man fullstendig inn i sin familie.
Da er det bare helt nydelig å bruke mye tid på de.

Vel jeg har opplevd det motsatte. For det første har man keisersnitt noe som kan føre til komplikasjoner. Dessuten er det første døgnet utrolig kritisk for valpene, vanlig å miste en valp eller to i løpet av første døgnet. Faktisk hele de to første ukene må man følge valpene 24/7 for å se til at alle klarer seg. Det kan også skje at moren ikke har nok melk til valpene slik at man må få tak i morsmelk erstatning o.l

Min oppdretter er veldig nøye på utvelgelsen av valpekjøperne, hun bruker mye tid på å bli godt kjent med den enkelte, det skal mye til for å tilfredstille kravene hennes.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:41   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Hvorfor er det lovlig å avle på dyreraser som er så skjøre at keisersnitt må påregnes ved fødsler? *hjertesukk*

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:47   #35
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Du skriver det må være rom for å ombestemme seg, og det syns jeg faktisk ikke. Dere (du?) fikk valpen fordi dere inngikk denne avtalen, og så lenge hun ikke frir deg fra den, så er den faktisk bindene.

Vi har selv kjøpt hund med "avtale", men vi har denne skriftlig. Den går ut på at vi fikk kjøpe hunden vår til halv pris, mot at oppdretter skal kunne kjøpe tilbake en valp til samme pris, dersom vi velger sette valper på henne.
Vi har et veldig godt forhold til oppdretter, og opplever heller ikke noe mas. Men vi ahr jo en helt annen avtale enn dere ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:32   #36
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Jeg er eier av en tispe som er 3 år. Jeg har gjennom det siste året blitt utsatt for et massivt press om valpekull fra min oppdretter. Da jeg kjøpte valp av henne kom vi til en slags muntlig enighet om at jeg skulle sette valper på hunden min når hun ble gammel nok. Det vil ikke være forsvarlig å sette valper på en eldre tispe, ideelt sett bør en tispe få sitt første kull i 2-3 års alderen.


Jeg går regelmessig på utstillinger, mangler et lite cert for å kunne ta championat. Jeg stusser også over at oppdretter solgte hunden da hun er veldig påpasselig med å sikre seg de "beste" valpene selv.Jeg har egentlig ingen problemer med å sette bort hunden et par mnd, bortsett fra at jeg vil savne henne enormt!


Det er vel heller det faktum at jeg ikke vet hvorvidt jeg klarer å gå fullt og helt opp i jobben, jeg vil gjerne være involvert 100% i hele prosessen, ellers kan jeg like godt la være.



Har du fått kjøpe en "premiehund" mot at du forpliktet deg til å gi oppdretter et kull, så gjør du da det?! En avtale er en avtale. Ikke rart at oppdretter maser. Lar du være på slike grunnlag blir du en svindler, og jeg tipper det vil du få på ryktet ditt.



Hva om du prøver å komme til en enighet med oppdretter der du sikrer deg at du får ingen utgifter?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:41   #37
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Vel jeg har opplevd det motsatte. For det første har man keisersnitt noe som kan føre til komplikasjoner. Dessuten er det første døgnet utrolig kritisk for valpene, vanlig å miste en valp eller to i løpet av første døgnet. Faktisk hele de to første ukene må man følge valpene 24/7 for å se til at alle klarer seg. Det kan også skje at moren ikke har nok melk til valpene slik at man må få tak i morsmelk erstatning o.l
.

Jeg har ikke fransk bulldog, så det jeg skrev var mer på generell basis.
Jeg har mistet et helt kull, så jeg vet at ting kan skje.

Jeg veier valpene flere ganger i døgnet de første ukene.
Da ser jeg hvor mye morsmelk de får i seg. Jeg er ikke sammen de 24/7.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:45   #38
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Er jeg den eneste som "heier" på H.I her? Jeg ville aldri gått med på å la min hund som jeg hadde blitt glad i gå igjennom et svangerskap og keisersnitt med så mye risiko..
Det går faktisk ann å ombstemme seg. Hun tenkte kanskje ikke over, eller ikke hadde fått nok info om risikoene da hun kjøpte valpen.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:49   #39
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Men da må hun snakke nøye og grundig sammen med oppdretter og få frem sine grunner til å ikke ha valpekull på sin tispe som hun har kjøpt under de avtalene hun har gjort med oppdretter, noe som muligens ikke er så enkelt bestandig.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:56   #40
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Hundeoppdrettere er rare - rett og slett en egen rase, tror jeg.

Men altså: en avtale er en avtale, så jeg kan på en måte se saken fra hennes side også.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no