Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Sjokoladekake (lavkarbo)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-09, 18:24   #1
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sjokoladekake (lavkarbo)

Nå står min første lavkarbokake i ovnen. Den består av 310g 70% sjokolade og 10 egg.
Oppskrift og fremgangsmåte kan legges ut etter at barna er i seng. Røra smakte i hvert fall himmelsk.

6-8 personer
310g mørk sjokolade (jeg brukte 70% kokesjokolade med 34g karbo per 100g).
10 egg, skilt.

Smelt sjokoladen over vannbad, rør ofte.
Pisk eggehvitene (alle 10) til det danner seg stive topper.
Pisk eggeplommene lett sammen og tilsett den smeltede sjokoladen og rør forsiktig inn.
Tilsett eggehvitene i blandingen, vend dem inn i røra med slikkepott eller stålvisp (blandingen skal se ut som mousse når den er klar)
Hell røra i en 20cm form, kledd med bakepapir, som du bretter over kanten.

Stekes på 250 grader midt i ovnen i 8 min. La kaka stå på benken en halvtime før den settes i kjøleskapet i 12 timer, eller over natten.

Glasur: 185g 70% sjokolade (jeg skal bruke Freia sin med appelsin)
Når kaken har hatt oppholdet i kjøleskapet tas den ut av formen og legges på fat, hell glasuren over og sett kaka tilbake i kjøleskapet i 5 min.
Ved servering dypper du en kniv i kokende vann før kaka skjæres opp.

Jeg skal servere med vaniljeis, men det er sikkert godt med pisket krem også.


Sist redigert av Benzo : 03-10-09 kl 20:07. Årsak: lagt til oppskrift
Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 18:41   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Er det Black Sunday? Den er dritgod!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 18:42   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Ånei ser at det ikke er samme mengder. Her er Black Sunday hvertfall.
Veldig spent på din oppskrift. Det finnes så mye godt man kan lage som lavkarbo. Noe av det beste jeg har laget er pizzasnurrer med 2-3 gram karbo per stk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 19:37   #4
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

  Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 20:07   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Oppskrift i første innlegg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:08   #6
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Hørtes deilig ut, men er vel ikke særlig lavkarbo kanskje? Jeg kommer til nærmere 180 karber pr kake. Om det er 6-8 biter så tilsvarer jo det 22,5-30 karber pr bit.

Jeg går forøvrig på et tilnærmet ketolysekosthold og skal holde meg fra 15-20 pr dag, så for meg funker ikke denne, men den kan kanskje funke fint på de som har en litt høyere daglig grense da.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:13   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Ja, vanlig mørk sjokolade er ikke så fattig på karber, men det er jo bare å bytte den ut med feks. Cloetta sukkerfri, tenker jeg. Eller Freia 86 %, som har 19 karber per plate. Da blir det hvertfall mindre karber.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:17   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Nei, den er jo ikke karbofri, men i forhold til vanlig sjokoladekake har den lite. Oppskriften er tatt fra en lavkarbobok.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:32   #9
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake (lavkarbo)

Tenker den blir veldig god med Sukkerfritt sin Mørk sjokolade også jeg, den har vel 2 karber pr 100g mener jeg. Da kommer man ut med ca 25 karber i hele kaka, og DA snakker vi lavkarbo for meg da! Jeg har brukt denne med stort hell i Black Sunday hvertfall.

Kom på at jeg har fire plater Sukkerfritt Mørk Sjokolade i skapet gitt... Kanskje teste til en verdig anledning!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no