Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Nybegynner med glutenfri kost

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 22:20   #1
Bethen
Nybegynner
 
Bethen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Østmarka i Oslo
Innlegg: 1
Bethen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nybegynner med glutenfri kost

Hei

Datteren min på 7 år har nylig fått påvist Cøliaki. Vi skal om noen uker til kostholdsveiledning på sykehuset, og vi har fått den dokumentasjonen vi trenger for å kunne søke NAV om refusjon. Men, vi har null erfaring med glutenfritt kosthold og leser oss opp. Vi har prøvd flere av de ferdigproduktene som er glutenfri når det gjelder bakevarer, men hun synes de ikke smaker noe særlig. Noe som har noen gode oppskrifter for brødbakemaskin på grovt glutenfritt brød uten hele korn?

Bethen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 23:45   #2
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nybegynner med glutenfri kost

Jeg har ikke direkte erfaring med glutenfritt kosthold, men jeg vil anbefale deg å bruke søkfunksjonen øverst på siden her. Jeg søkte på brødbakemaskin + glutenfritt nå, og fikk mange treff. For eksempel denne tråden og denne. Lykke til!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 07:22   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nybegynner med glutenfri kost

Enig med Sokk, det finnes flere gode tråder her inne om glutenfritt brød. Selv har jeg aldri fått helt dreisen på det, men Finax sin grove melmix synes jeg det blir gode brød av. Det er sånne "hellebrød", så du bare mikser og heller i former og hever og steiker, ganske enkelt og greit. Har du sett på Cøliakiforeningens sider? Der er en del oppskrifter og tips, og de arrangerer også bakekurs rundt i landet.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:14   #4
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Nybegynner med glutenfri kost

Cøliakiforeningen har også et egen diskusjonsforum hvor du kan få mye hjelp.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:00   #5
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nybegynner med glutenfri kost

Datteren min på snart 6 år fikk diagnose da hun var 2 år, hun har aldri likt noe brød i det hele tatt bortsett fra et som har kommet nå. Det er fra toro, ferdig miks i pose; glutenfritt havrebrød. Det liker hun kjempegodt.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:19   #6
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Nybegynner med glutenfri kost

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Datteren min på snart 6 år fikk diagnose da hun var 2 år, hun har aldri likt noe brød i det hele tatt bortsett fra et som har kommet nå. Det er fra toro, ferdig miks i pose; glutenfritt havrebrød. Det liker hun kjempegodt.

Nydiagnostiserte skal vel være forsiktig med havre? Og særlig på barn. Min lille fikk ikke innføre glurenfri havre før hun hadde vært på diett i et år. Spør legen om dette.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
brødakemaskin, glutenfritt, grovt brød


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no