Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 19:29   #1
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.653
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Jeg lurer på om dette kan være en tråd med generelle tips og erfaringer for hvilke garn som egner seg for hvilke plagg og hvilken bruk. Det kan sikkert være delte meninger om det, men det kan være greit å utveksle meninger uansett.
Jeg hater å bruke tid på å strikke fine ting som plutselig ikke er så fine lenger nemlig.


Min artigste erfaring hittil er at Sandnes alpakka som jeg egentlig synes er stikkete og litt slaskete å strikke med, viser seg å være veldig holdbart og pent etter daglig bruk i 7,5 måneder.
Jeg strikket et bølgemønstret babyteppe etter dropsoppskrift hvor originalgarnet var Merino extra fine, og angret mens jeg strikket på at jeg ikke brukte nettopp originalgarnet. Men jeg har virkelig ikke angret siden, for teppet er jo like fint og uten nupper eller annet fjas.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 19:36   #2
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.043
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Liker og Sandnes alpakka. Og Smart er fint til barneklær. Freestyle og, men er litt for tykt til annet en ullbukser synes jeg.

Nøstebarnulla imponerer stadig. Den er nok blitt favoritten.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 19:38   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Drops alpakka i grå kan jeg ihvertfall avbefale på det sterkeste. Det røyter og røyter og røyter. Og jeg har det i en lang kåpe som egentlig er aldeles nydelig - om det bare gikk an å bruke den.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 19:47   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Drops alpakka i grå kan jeg ihvertfall avbefale på det sterkeste. Det røyter og røyter og røyter. Og jeg har det i en lang kåpe som egentlig er aldeles nydelig - om det bare gikk an å bruke den.

Har du prøvd å legge den i frysa over natten, riste den godt og få av løsfibrene?

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 20:18   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.922
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Har aldri hatt problemer med Drops alpakka. Avbefaler Fin fra DSA. Det er ikke hold i garnet, og lua jeg strikket passer en elefant. Bør brukes i noe som er greit at siger. Wollmeise derimot er favoritten her. Mykt, godt og holder lenge. Samme med Arwetta. Godt sokkegarn og til babyklær.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 20:34   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

At Fin siger er ingen overraskelse, garn med silke i gjør som regel det.

En erfaring jeg har gjort meg etter at to barnehagebarn har brukt hjemmestrikkede gensere er at Smart superwashgarn er lite holdbart i lengden, mens at Nøstebarns 3tr og dobbel 2tr merino er langt mer slitesterkt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 20:39   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Har du prøvd å legge den i frysa over natten, riste den godt og få av løsfibrene?

Det har jeg ikke prøvd. Men jeg har brukt den en del ganger og den dresser i vei altså.

Jeg har strikket mye med de andre fargene og ikke hatt samme problem.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 21:00   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Anbefaler Lerke fra Dale Garn. Heklet kjole til snuppa som holder seg kjempefint i vask og siger ikke, til tross for at det er bomull i det. Er 50/50 merinoull/bomull.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 21:32   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det har jeg ikke prøvd. Men jeg har brukt den en del ganger og den dresser i vei altså.

Jeg har strikket mye med de andre fargene og ikke hatt samme problem.

Jeg gjorde det med en alpakka genser og den slipper ikke mere, så bare tenkte at det kunne være forsøket verdt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 22:08   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Jeg kjenner at jeg skal prøve. Tusen takk for tipset.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 22:12   #11
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Har du prøvd å legge den i frysa over natten, riste den godt og få av løsfibrene?

Funker det på "hårete" garn?
Har strikket en jakke i Vienna og syns det røyter litt i overkant mye.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 23:06   #12
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Funker det på "hårete" garn?
Har strikket en jakke i Vienna og syns det røyter litt i overkant mye.

Jeg har gjort det med godt hell på alpakkagarn og garn laget av hundepels, så prøv og se om det funker;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 23:06   #13
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Bris siger veldig.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 23:16   #14
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.219
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Snille mammaen min skal strikke mariuskjole til meg. Den har jeg tenkt til å bruke ofte og ha lenge. Hvilket garn anbefaler dere å strikke den i? Jeg tenker at det bør være relativt tynt slik at kjolen ikke blir for varm.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:07   #15
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.219
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nylonforsterket sokkegarn, siden du kommer til å sitte på den. Wollmeise-kjolene mine er like fine etter mye bruk.

Takk!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:18   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke garn holder seg bra/ikke bra i bruk?

Jeg er veldig godt fornøyd med fabel til sokker. Det holder seg fint og tåler veldig mye i bruk. Nøstebarn sitt ullgarn er jeg fornøyd med, silkeullgarnet har skuffet meg litt, jeg synes det lett blir flatt og livløst etter litt bruk. Sandnes alpakka er jeg veldig godt fornøyd med, både alpakka og minialpakka. Drops alpakka er greit, men ikke like bra synes jeg. Smart og falk holder seg fint, jeg er mindre fornøyd med merion extra fine som nupper og blir fort stygt synes jeg. All babyull nupper.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no