Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Stølebelte

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-12, 19:50   #1
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Stølebelte

Er det det samme som konebelte?

Datteren min har støler på beltet til sin bunad ( kjøpt brukt, men ny, vestfoldbunad). Vi valgte å ta dem av til konfirmasjonen, men jeg har så lyst til å sette dem på igjen fordi beltet ikke er noe fint uten.
Er det skikkelig fy- fy? Hun er 17 og ugift.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 19:54   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Ja, det er skikkelig fy-fy dersom det er en bunad som bruker konebelte. (Enda verre når det er en bunad som ikke egentlig gjør det, forresten...)

"Jeg synes blank glatt gullring på høyre ringfinger er så fint, så jeg bruker det selv om jeg er fjorten og singel."

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 19:56   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ja, det er skikkelig fy-fy dersom det er en bunad som bruker konebelte. (Enda verre når det er en bunad som ikke egentlig gjør det, forresten...)

"Jeg synes blank glatt gullring på høyre ringfinger er så fint, så jeg bruker det selv om jeg er fjorten og singel."

Høh? Du tuller litt nå? Både med beltet og ringen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:00   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stølebelte

Det er blitt temmelig vanlig at ein har sølvbelte med ein gong, sjølv om ein er ung og utgift. I min barndom :knirk: var det heilt uaktuelt. Eg fekk sølvbelte av mine foreldre til 40-årsdagen, 10 år etter at eg gifta meg

Ein gjer som ein vil nu til dags - trur det er ganske akseptert.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:00   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Nei. Jeg synes det er fullstendig idiotisk når unge jenter bruker stølebelte fordi det er dyrt og skinner så fint med alt sølvet, og jeg likestiller det med om man skulle brukt tradisjonelle gifteringer på høyre ringfinger som fjortenåring "fordi den var så dyr og pappa ville kjøpe noe dyrt til meg og se så fint den skinner!".

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:02   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg er enig med Acsa, men det ser det ut som det er svært få andre som er. De fleste jentene som får bunad til konfirmasjonen her får konebelte. Egentlig skal det ikke være belte i det hele tatt til ugifte på den - det skal være forkle med knytebånd.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:03   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Ah. Jeg har altså da min oldemors giftering på min høyre ringfinger, selv om jeg er ugift. :skammer meg:

Det er kanskje enda verre om man er skilt, eller?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:03   #8
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg stålsatte meg for et svar av det kaliberet, Acsa. I utgangspunktet synes jeg ikke det har noe å si hva man går med, og jeg kunne gladelig gått med konebelte uten å være gift. Men nå er det ikke meg selv det er snakk om, så jeg fant det greit å gjøre litt research.;-)

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:06   #9
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Men, hva om stølebeltet eller ringen er arvet og intensjonen slett ikke er å sprade rundt for å vise fram en dyr greie? Hva om det er en følelsesmessig tilknytning til det ene eller det andre? Er det fordommene dine som forteller deg at det er for å vise fram noe som er dyrt?
Og er det ikke fint med et belte som skinner da? :naiv:

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:10   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Hva om hun aldri gifter seg da, skal hun ikke kunne bruke det noen gang? Jeg tar ikke bunadpolitiet så veldig alvorlig, og syns folk kan bruke bunad på sin måte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:17   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.553
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hva om hun aldri gifter seg da, skal hun ikke kunne bruke det noen gang?

Man kan uansett bruke konebelte når man er over 30, for da er man Fru enten man er gift eller ei.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:42   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Men, hva om stølebeltet eller ringen er arvet og intensjonen slett ikke er å sprade rundt for å vise fram en dyr greie? Hva om det er en følelsesmessig tilknytning til det ene eller det andre? Er det fordommene dine som forteller deg at det er for å vise fram noe som er dyrt?
Og er det ikke fint med et belte som skinner da? :naiv:

Det er ganske godt begrunnede fordommer - jeg har jobbet i bunadavdelinga på Husfliden og diskutert innkjøp av stølebelte til fjortenåringer med kunder og ledelsen....

Eller bruk av stølebelte på bunader fra områder hvor det aldri har vært tradisjon for det.

Det er jo ikke forbudt ved lov å gjøre verken det ene eller det andre, suit yourself. Men på samme måte som jeg synes det ville vært sært om en fjortenåring gikk med en tradisjonell giftering, så synes jeg det er sært med stølebelte på barn/ungdom.

Om man er gift, samboer, skilt eller enke synes jeg er hipp som happ, det er ganske ekvivalent med datidens gift.

Og det er sikkert noen få som har et sentimentalt forhold til bestemors stølebelte. Men ikke søren om utviklinga i bruk av stølebelter de siste femten åra (som både handler om alder/sivilstatus og om geografi) kommer av at alle brått har arvet et stølebelte fra en kjær slektning.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:54   #13
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Men hvis man tilfeldigvis har et slikt belte, eller en ring, er det ikke litt snobbete å "nekte" noen å bruke det fordi det kan være fordi de gjør det av grunner som ikke er gode nok?
Datteren min vil ikke bruke det, så den saken er avgjort, men jeg klarer ikke helt å godta svaret ditt som noe man bør gjøre til almenn oppfatning. Om du har aldri så mye førstehåndskunnskap, så synes jeg det er snobbete.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:58   #14
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg synes det høres helt greit ut, og dropper selv lue til min bunad selv om det skal være det. Ikke ti ville hester ville fått meg til å gå med den bunadlua.
Jeg har heller ikke noe imot at folk går med gifteringer uten å være gift.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 20:58   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Bunadspolitiet sier nei. Så de avhenger egentlig av om du gidder bry deg om politiet eller ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:01   #16
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Ja, det gjør jo det. Datteren min velger å høre på dem.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:05   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg forstår din datter.

Bærer min bunad uten sånt belte, siden det ikke tilhører den, selv om jeg har sett noen har skaffet noe. Og jeg byttet til sorte strømper (fra røde) da jeg giftet meg, og da byttet jeg ut pikeskautet med koneskaut også.

(dog, det er ikke bunadspolitiet jeg lytter til, for de sier "man kan velge rød eller svart strømpebukse" jeg lytter til lokal tradisjon (og lokal husflid) som sier rødt til pike, sort til kone. Skjønner at kusine "samboer i ti år og har tre unger" bruker sort, det tilsvarer den tradisjonelle "kone" tenker jeg)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15

Sist redigert av Malama : 17-05-12 kl 23:46.
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:06   #18
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg syns datteren din skal overhøre bunadspolitiet. Hun eier et vakkert belte og skal selvsagt bruke det hvis hun vil. Bunad er et festplagg og ingen uniform. Det er, slik jeg ser det, tullskap å ha noe som markerer om man er gift eller ikke i disse dager da alle er fr. og ingen er frøken. Og ingen er fru avdelingssjef Pettersen.

Er det lignende regler for mannebunad? Nei. Og da er det ufeministisk å ha sånne regler for kvinner.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:07   #19
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Men hvis man tilfeldigvis har et slikt belte, eller en ring, er det ikke litt snobbete å "nekte" noen å bruke det fordi det kan være fordi de gjør det av grunner som ikke er gode nok?
Datteren min vil ikke bruke det, så den saken er avgjort, men jeg klarer ikke helt å godta svaret ditt som noe man bør gjøre til almenn oppfatning. Om du har aldri så mye førstehåndskunnskap, så synes jeg det er snobbete.

En bunad er et uttrykk for en klesdrakt til en gitt tid, på et gitt sted. For meg er det naturlig å, innen rimelighetens grenser, forholde meg til helheten i den drakten slik den ble båret. For eksempel ville det ikke ramlet meg inn å bruke stølebelte til min bunad fra Nord-Gudbrandsdalen, fordi det i perioden bunaden er fra (1830-1900) ikke ble båret stølebelte i Nord-Gudbrandsdalen.

Om du synes det er snobbete av meg, så er det din rett.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:11   #20
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns datteren din skal overhøre bunadspolitiet. Hun eier et vakkert belte og skal selvsagt bruke det hvis hun vil. Bunad er et festplagg og ingen uniform. Det er, slik jeg ser det, tullskap å ha noe som markerer om man er gift eller ikke i disse dager da alle er fr. og ingen er frøken. Og ingen er fru avdelingssjef Pettersen.

Er det lignende regler for mannebunad? Nei. Og da er det ufeministisk å ha sånne regler for kvinner.

Dersom antrekket var fra 2012, så ville jeg vært helt enig med deg, nolo. I vår tid så er det tullete å si at gifte bruker røde gensere og ugifte må ha blå. Men så er ikke bunadene fra vår tid. De er et historisk uttrykk, og da synes jeg det blir historieløst å velge å se bort fra det. Da kan du like gjerne si at du bør kunne ha knallrosa ullstoff i Gudbrandsdalens festdrakt, som et uttrykk for individets frihet, og alt annet blir et ønske om et totalitært regime.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no