Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Stølebelte

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-12, 20:47   #41
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Bunadpoliti er vel det eneste som kan klarer å irritere meg på 17. mai. La folk bruke sine bunader med og uten belter og luer, og la folk føle seg fine og ha det hyggelig uten at surmaga kjerringer skal fnyse over hvordan det ene eller det andre er valgt eller dandert. Smil og vær glad, gratulerer med dagen og, ikke minst, HURRA!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:04   #42
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

En bunad er en tradisjonell drakt vi skal være stolte av, men det er ikke så nøye med tradisjonene???

Personlig elsker jeg broderingene, sømmen, filigramsarbeidet, brukkeveven etc, men jeg er for en levende bunadstradisjon (som jo definitivt eksisterer i dag, det vrimler av diverse drakter . mange av de rene fantasiverk). Jeg ser ingen motsetninger mellom det at man har korrekte, rekonstruerte bunader og at ma ikke nødvendigvis bruker de på den måten (men kanskje greit å differensiere i språket)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:18   #43
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Nei, jeg har like mye mot forandring av bunadtradisjoner fra 1800- tallet, som jeg har mot å forandre syn på ekteskapet, kvinnen og andre flotte menneskesyn som var vanlig på den tiden. Takke meg til "skomaker, bli ved din lest".
)

Den vinklingen har jeg ikke tenkt på før, men når du sier det:
Siden bunader, eller folkedrakter som er opphavet, i sin helhet stammer fra en tid før kvinnefrigjøring, før 8-timers arbeidsdag, før arbeidstagere hadde rettigheter, fra en tid hvor man hadde et enormt klasseskille og lovverket stort sett ikke gjaldt overklassen, burde vi jo boikotte bunaden i sin helhet!
Eller i det minste gjøre om på så mye vi kan, i protest, ja PROTEST, mot hva bunaden egentlig symboliserer!

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:24   #44
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg synes det er alle reglene som er noe av det flotteste og artigste med bunadstradisjonen jeg. At man ikke lenger skiller så mye på gift og ugift er jeg helt med på. Det er jo så mange som dropper giftingen nå at det blir litt kunstig, men at man skiller mellom jenter og kvinner med strømpefarger, belter og hodeplagg synes jeg er kjempespennende. Det er jo en super måte å fornye et dyrt og flott plagg uten at det koster en formue.

Det flotte, arvede beltet er jo sikkert like flott etter at jenta har fått noen flere år på baken. Det blir jo ikke borte eller går av moten innen hun er i mer passende alder for å bruke det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:24   #45
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Personlig elsker jeg broderingene, sømmen, filigramsarbeidet, brukkeveven etc, men jeg er for en levende bunadstradisjon (som jo definitivt eksisterer i dag, det vrimler av diverse drakter . mange av de rene fantasiverk). Jeg ser ingen motsetninger mellom det at man har korrekte, rekonstruerte bunader og at ma ikke nødvendigvis bruker de på den måten (men kanskje greit å differensiere i språket)

Spørsmålet er jo om "alle kan gjøre som de vil" kan kalles en tradisjon, og hvor går grensene?
Romeriksbunad med en veldig stilig Ed Hardy-hettegenser i stedet for cape, er det ok?
Og er det en videreføring av tradisjoner, eller en total ødeleggelse av tradisjoner?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:37   #46
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg fikk etter jeg var fylt 25.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:48   #47
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg er glad jeg ikke visste at det var noen som så på meg og snøftet innvendig da jeg var ungdom og gikk med bunad. Jeg fikk av foreldrene mine til konfirmasjonen, men de hadde ikke råd til sølvet som hørte til, så jeg hadde knapper av tinn og kjede av nysølv, og en sølje som hører til et annet sted, arvet av oldemor. Og ikke bunadsko. Men jeg følte meg veldig fin og var stolt av den nye stakken, men hvis jeg hadde visst om bunadspolitiet som 15 åring hadde jeg nok furtet til foreldrene mine og sagt at det var kjipe greier som jeg ikke ville gå med offentlig.

Jeg tror at det alltid vil være noen som vil følge oppskriften til punkt og prikke, og de kan glede seg over hverandre og ha hemmelige tegn.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:55   #48
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg hadde gitt fullstendig blaffen og selvfølgelig latt min datter gå med stølebelte hvis hun ville det.

Men nå er jeg også typen som ligger an til å la henne ønske seg den bunaden hun aller helst vil ha til konfirmasjonen og gi blaffen i om vi har slekt derfra eller ei. Betyr niks og nada.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:57   #49
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Bunadpoliti er vel det eneste som kan klarer å irritere meg på 17. mai. La folk bruke sine bunader med og uten belter og luer, og la folk føle seg fine og ha det hyggelig uten at surmaga kjerringer skal fnyse over hvordan det ene eller det andre er valgt eller dandert. Smil og vær glad, gratulerer med dagen og, ikke minst, HURRA!

Hurra for den!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:59   #50
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Kan jeg få påpeke at HI faktisk etterspurte meninger om dette?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:08   #51
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Kan jeg få påpeke at HI faktisk etterspurte meninger om dette?

Ja, og det har har hun da også fått i bøtter og spann.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:08   #52
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Kan jeg få påpeke at HI faktisk etterspurte meninger om dette?

Og det fikk hun. Og så diskuterer vi underveis sånn som vi pleier.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:12   #53
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg syns at det å sette på bunader ting som ikke hører til bunaden er litt, hva skal jeg kalle det, merkelig eller rart kanskje. Sånn som stølebelte på en bunad som ikke skal ha stølebelte.
Men jeg syns ikke det er så nøye om man bruker stølebelte selv om man ikke er per def kone, så lenge stølebelte hører til.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:20   #54
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Det nevnes i en annen tråd her inne, og jeg så flere iført dette i dag: Bunad og hijab. Kjempeflott, synes jeg, men hva synes bunadpolitiet?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 08:37   #55
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Det var aldri aktuelt å ha sølvbelte før eg var gift for min del, men eg ser at bunaden vår er langt finare med sølvbelte enn utan og at dei fleste velger sølvbelte frå starten av.

Jenta vår kjem til å arve oldemors bundad og sølv, og eg kjem til å la ho få bruke det så sant ho sjølv ønsker det.

Vossabunaden er finare med perlebelte, så der er eg ikkje sikker på om eg hadde bytt.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 08:46   #56
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Sølvbelte er et tegn på velstand og rikdom, noe som tidligere ofte kom ved giftemål. Dessuten ble kvinners status endret da de ble gift, og derfor ble de også pyntet.

Jeg stråler velstand. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:38   #57
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Tusen takk for meninger! Selv om jeg etterspør dem, trenger jeg vel ikke nødvendigvis være enig? Eller like det som kommer fram?

Grunnen til at jeg spurte er at datteren min var usikker, nå er hun sikker i sin sak. Bunadpolitet har talt, og hun venter med å bruke stølebelte. Jeg satser på at hun forandrer mening om noen år.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:40   #58
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Spørsmålet er jo om "alle kan gjøre som de vil" kan kalles en tradisjon, og hvor går grensene?

Det som kom dårlig frem i mitt innlegg, men som jeg prøvde å poengtere er at når det gjelder bunad er det flere ting som er tradisjon enn drakten i seg selv. Filigramsarbeidet er typisk et tradisjonelt håndverk, og det gjelder uansett hvilket sølv du har til hvilken bunad. Jeg vil jo påstå at rekonstruerte drakter - offisielle bunader er mer historie enn tradisjon.

Tradisjonelt er nemlig disse draktene oppstått ved at folk har spjåket seg ut så godt de har greid (nemlig akkurat det samme som en 14 åring med stølebelte gjør. Eller folk uten tilknyttning til en plass alikevel kjøper seg bunad derifra. Det ser pent ut.)

Men det jeg kunne ha tenkt meg er mer differansiering i språket, slik at folk feks var klar over at bunader er drakter som er godkjente (se denne siten for mer innformasjon om hvem som godkjenner, hva som er godkjent etc). Slik at de er klar over at når jeg - på 17.mai - går med trench coat utenpå, feil sokker og sjalet feil satt på og paraply, så er det like feil (i forhold til det orginale uttrykket) som det å ha stølebelte til en 14 åring.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 18-05-12 kl 09:42. Årsak: bedre språk
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:52   #59
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg får ikke bunadpoliti-Acsa til å henge sammen med feminist-hippie-Acsa, det må jeg ærlig innrømme.

Bring those two together, streng bunad Acsa med høy i håret

Jeg er litt tiltrukket av at noen ting betyr noe, ikke slik at jeg er villig til å bruke den idiotiske lua som eeeegentlig hører med, mn jeg forbanner det faktum at jeg har 44 i sko og må bruke sandaler til.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:57   #60
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Det finnes da bunadsko i str 44?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no