Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-21, 10:40   #401
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har hatt en som sa ekstragavant.


Det sier jeg også med mindre jeg sier det på engelsk inni hodet mitt først. Da blir det riktig, av en eller annen grunn.

Noe helt anndet: Tanta mi endrer til sj-lyd for "g" ganske ofte. Så hun sier "funsjere" og "vulsjær".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:19   #402
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det sier jeg også med mindre jeg sier det på engelsk inni hodet mitt først. Da blir det riktig, av en eller annen grunn.

Noe helt anndet: Tanta mi endrer til sj-lyd for "g" ganske ofte. Så hun sier "funsjere" og "vulsjær".

Guud, så vulgært!

Og veldig morsomt!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:20   #403
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Vulsjærprippen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:29   #404
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Likt som en sykepleier der jeg hadde sommerjobb på 1900-tallet. Hun sa "pasjænter/pashænter" for pasienter.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:51   #405
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Er det sant? Det er det jeg har ledd mest av med de Bodø-væringene jeg har dumpet bort i. Søsterens kjæreste skulle ut og trimme noen busker, vi fikk litt store øyne da det ramlet ned store trær.

Det ville jeg oppfattet som tull/underdrivelse, og det kunne sikkert jeg også funnet på å si. Men jeg vet ingen som kaller trær for busker på alvor.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:57   #406
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Er det noen flere som bruker uttrykket "lei-lei" (aner ikke om det har noen spesifikk stavemåte) når barn gjør noe søtt og morsomt? Som i: "Nei, no' va' hu vel lei-lei".

Mamma er fra Fosen, og bruker uttrykket hele tiden.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 15:59   #407
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det noen flere som bruker uttrykket "lei-lei" (aner ikke om det har noen spesifikk stavemåte) når barn gjør noe søtt og morsomt? Som i: "Nei, no' va' hu vel lei-lei".

Mamma er fra Fosen, og bruker uttrykket hele tiden.

Aldri hørt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:07   #408
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det noen flere som bruker uttrykket "lei-lei" (aner ikke om det har noen spesifikk stavemåte) når barn gjør noe søtt og morsomt? Som i: "Nei, no' va' hu vel lei-lei".

Mamma er fra Fosen, og bruker uttrykket hele tiden.

Aldri hørt, men har bodd et sted (ikke i Trøndelag da) hvor de sier "løyle" om morsomt. Kan det være beslektede ord?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:25   #409
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

løyle ligner på det jeg kjenner til, løye.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 09:45   #410
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Flere av mine eldre slektninger sier alltid gebursdag.
Er det opprinnelig riktig ord, og så har vi forkortet det? Eller?
Brukes det kanskje fortsatt?
Jeg har tenkt at det er noe gammelt som henger igjen, eller at det har vært dialektuttrykk, men ser jo at det er et lovlig ord. Og at det stammer fra tysk.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 09:52   #411
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Helt vanlig der jeg bodde som ungdom (altså første 'g' uttales 'j'). Ordet brukes av alle generasjoner, så vidt jeg vet, med mindre det har endret seg helt de siste årene.

Jeg har alltid tenkt at det var det opprinnelige ordet, og at bursdag er forkortelse.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:02   #412
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Flere av mine eldre slektninger sier alltid gebursdag.
Er det opprinnelig riktig ord, og så har vi forkortet det? Eller?
Brukes det kanskje fortsatt?
Jeg har tenkt at det er noe gammelt som henger igjen, eller at det har vært dialektuttrykk, men ser jo at det er et lovlig ord. Og at det stammer fra tysk.

Her sier vi «jøbbesjdag» eller «jebbesjdag». Så helt vanlig her på indre nordmøre iallfall. Bursdag sier ingen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:04   #413
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Ja, faren min, også fra Nordmøre, sier også jebursdag, når jeg tenker meg om.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:24   #414
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg forbinder gebursdsg med besteforeldrene mine. Koselig ord .

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:42   #415
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Flere av mine eldre slektninger sier alltid gebursdag.
Er det opprinnelig riktig ord, og så har vi forkortet det? Eller?
Brukes det kanskje fortsatt?
Jeg har tenkt at det er noe gammelt som henger igjen, eller at det har vært dialektuttrykk, men ser jo at det er et lovlig ord. Og at det stammer fra tysk.

Det er et tysk ord som er blitt forkortet med årene. Nå er vel begge variantene lov?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:48   #416
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Flere av mine eldre slektninger sier alltid gebursdag.
Er det opprinnelig riktig ord, og så har vi forkortet det? Eller?
Brukes det kanskje fortsatt?
Jeg har tenkt at det er noe gammelt som henger igjen, eller at det har vært dialektuttrykk, men ser jo at det er et lovlig ord. Og at det stammer fra tysk.

Gebursdag har jeg også hørt av eldre, har alltid trodd det er gammelt ord.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 12:06   #417
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg lærte ordet trilogi her for et par år siden. Har kalt det triologi hele mitt liv.

Ellers må jeg latterliggjøre meg selv med å fortelle at jeg gjorde wind down yoga lenge, før jeg skjønte at det ikke var tenkt til å få hjelp med luft i magen.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 12:11   #418
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg kjenner folk som jobber i bransjen som kaller det psykRiatri.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 12:16   #419
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg kjenner folk som jobber i bransjen som kaller det psykRiatri.

Ja, den er god. Jeg er sykriatrisk sykepleier.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 12:18   #420
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Ja, den er god. Jeg er sykriatrisk sykepleier.



AT aldri noen har tenkt på å rette på det hvis de hører en kollega si det? Det er jo faktisk en god del i bransjen som vet hva det helt faktisk heter.

Men det er klart det er en slags skillelinje for det - har man jobbet sammen i 15 år, blir det vanskelig å plutselig komme en dag og si: Du - vet du - det heter Psykiatrisk sykepleier?


Litt som mannen min når jeg for første gan skulle være med å besøke et dansk vennepar av ham. "Hva heter konen?" sa jeg. "Jeg vet ikke", sa mannen min. "Men det er noe som likner på //noe-på-dansk-som-kanskje-begynner-på-a-og-slutter-på-t-eller-d// eller //Noe-på-dansk-som-kanskjebegynner-på-e-og-slutter-på-e//" Sa han. Og siden han hadde kjent dem i 15 år syntes han det var litt sent å skulle spørre nå.

Det løste seg ved at jeg faktisk hørte hva hun sa når vi presenterte oss for hverandre - og at jeg lot være å skrive Kjære Dansk-mann-med-kjent-navn og -dansk-kvinne-med-ukjent-navn på kortet som fulgte med gaven vi hadde med oss.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 27-01-21 kl 12:26.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no