Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Er det greit å trene på gravlunden?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Se resultatene: Er det greit å løpe på gravlunden?
Selvsagt 6 3,95%
Nei! 93 61,18%
Det kommer an på type løping 14 9,21%
Det kommer an på type gravlund 25 16,45%
Vet ikke/aldri tenkt over 12 7,89%
Brokkoli 2 1,32%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-19, 15:39   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det greit å trene på gravlunden?

Ja, hadde du reagert på løping på kirkegården/gravlunden (moren min er nøye med å skille mellom disse to begrepene )?

Kommer det an på hvilken type trening, eller er det respektløst uansett? Jogging? Intervall? Styrketrening?


Sist redigert av Hyacinth : 24-11-19 kl 22:17.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:49   #2
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Respektløst uansett, er min mening.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:50   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg er glad jeg spurte, for så langt er de svarene jeg har fått veldig overraskende for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:53   #4
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Respektløst uansett, er min mening.

Dette.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:54   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

For å svare på mitt eget spørsmål: Jeg legger ofte joggerunden min gjennom ulike gravlunder. Det dreier seg rolig jogging og på veiene, ikke sikksakk mellom gravsteinene. Det er pent og fredelig på gravlunder, og de er ofte store med ganske brede grusveier. Det har faktisk ikke falt meg inn i måneskinn at noen kan bli støtt av dette, men det slo meg da jeg tenkte på det i dag. Og jeg prøver å sette meg inn i andres sted, noe som slett ikke er vanskelig, vi hadde senest en begravelse i uka som var. Og jeg ville selv ikke tenkt på rolig jogging som respektløst i det hele tatt. Ballspill, kanskje. Og bråk. Men ikke jogging.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:57   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg svarte nei, men så kom jeg på at jeg vil moderere meg litt, at jeg faktisk har gjort det. Da jeg leste spørsmålet første gang så jeg for meg en liten kirkegård i direkte tilknytning til en kirke og tenkte absolutt nei. Da vi bodde rett ved siden av Vår Frelsers gravlund (stor og gammel gravlund i Oslo, med flere tusen graver) hendte det jeg løp gjennom der, og det er jo et vanlig sted for både det og spaserturer, det er massevis av Pokèstop der osv. og det mener jeg blir noe helt annet. De somrene vi bodde der så vi også folk sitte der og grille. Hvis det er et naturlig område å gå gjennom, mener jeg også at det er et området det er greit å løpe gjennom. Men styrketrening og annet ville jeg ikke bedrevet der. Og hadde jeg løpt på dagtid i en gravlund hvor det foregikk begravelse mens jeg løp forbi, hadde jeg gått og ikke løpt forbi.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:57   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Å jogge rolig gjennom en gravlund på selve stien synes jeg er innafor. Gjør det ikke sjøl, da det ikke er noen naturlig slik rute her.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:59   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg svarte nei, men så kom jeg på at jeg vil moderere meg litt, at jeg faktisk har gjort det. Da jeg leste spørsmålet første gang så jeg for meg en liten kirkegård i direkte tilknytning til en kirke og tenkte absolutt nei. Da vi bodde rett ved siden av Vår Frelsers gravlund (stor og gammel gravlund i Oslo, med flere tusen graver) hendte det jeg løp gjennom der, og det er jo et vanlig sted for både det og spaserturer, det er massevis av Pokèstop der osv. og det mener jeg blir noe helt annet. Hvis det er et naturlig område å gå gjennom, mener jeg også at det er et området det er greit å løpe gjennom. Men styrketrening og annet ville jeg ikke bedrevet der. Og hadde jeg løpt på dagtid i en gravlund hvor det foregikk begravelse mens jeg løp forbi, hadde jeg gått og ikke løpt forbi.

Ja. Sånn er det jeg mener.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 15:59   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Respektløst synes jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:03   #10
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg har gjort det en gang, men følte det ble litt feil da jeg jogget forbi en som stod og stelte en grav ikke langt unna. Jeg jogget på stien.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:04   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Det finnes så ulike gravsteder tenker jeg. Noen har mye brukte turstier/veier som går gjennom. Der tenker jeg at jogging er helt innafor. På gravsteder uten naturlig gjennomgangstrafikk ville det være mer rart og kanskje upassende å legge ruten innom. Eller, hvem vet. Det kan være at noen ønsker å jogge innom graven til noen og ta et stille minutt før turen går videre? Hvorfor ikke?

Jeg synes absolutt gravsteder (som det heter nå, kirkegård brukes kun de stedene det inngår i et særnavn) skal være et sted med ro. Samtidig tenker jeg at det må være lov å kjenne på livet også på et sånn sted. Innenfor fornuftige grenser.

Nå skrev jeg mer enn jeg egentlig har tanker om temaet ser jeg.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:07   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Fordi jeg lurer. Hvem er det respektløst overfor å bevege seg halvveis fort, men temmelig stille? De døde? Pårørende? Og hvorfor er det respektløst?

(Og dette er ingen fanesak for meg altså, all den tid jeg verken jogger, løper eller har stort behov for lydproduksjon på de gravstedene jeg av ulike årsaker er innom.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:10   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg har ingen sterke meninger om det selv, men syns godt man kan droppe det av hensyn til de som ikke syns det er innafor. Det finnes mange andre steder man kan løpe.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:16   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg har ingen sterke meninger om det selv, men syns godt man kan droppe det av hensyn til de som ikke syns det er innafor. Det finnes mange andre steder man kan løpe.

Enig i det, altså, men som jeg nevnte, så har det aldri falt meg inn at jeg ikke kunne det. Jeg ville med hånden med hjertet syntes at det var fint at parkområdet ble brukt og gjort til et «levende» område hvis det var jeg som stelte graven. Jeg har flere nære på den nærmeste gravlunden vår. Jeg fikk litt vondt i magen av svarene her, så jeg er glad jeg spurte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:32   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Fordi jeg lurer. Hvem er det respektløst overfor å bevege seg halvveis fort, men temmelig stille? De døde? Pårørende? Og hvorfor er det respektløst?

Jeg tenker det er respektløst fordi at dette er et fysisk sted som er "reservert" for en gitt type aktivitet. (Begravelser og gravstell), og da bør det ikke brukes til andre ting. Samme som jeg ikke synes alkohol passer over alt selv om jeg ikke har problemer med at folk drikker. (Nå fikk jeg mange rare grenseoppganger i hodet mitt, men jeg skal spare dere. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 16:57   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg synes det kommer an på mange ting, men tenker generelt mer på oppførsel i slike settinger. Det er for de pårørende i mitt tilfelle, men det har vel med tro å gjøre.

Rolig jogging på stien synes jeg høres innafor ut, der jo ikke noe utagerende oppførsel på noe vis. Jeg selv tar noen ganger med meg hunden, selv om jeg egentlig synes det er utafor. Det er dog på tur med han jeg hår forbi, men jeg passer på at han ikke snuser-markerer på graver.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 17:01   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Svarte det kommer an på type jogging. Jogge gjennom på grusstier er for meg innenfor, men er det begravelse der ville jeg gått rolig. Annen type trening/aktivitet synes jeg ikke er greit.
Vi har by the way drukket alkohol på kirkegården, på min bestefars bursdag og «hans» dram i små glass der vi skålet for han og hadde en fin stund.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 17:01   #18
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.973
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Det Input skriver er det jeg tenker og. Men jeg synes ikke man jogger friskt forbi et gravfølge, da går man.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 17:07   #19
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Når det pågår en gravferd så skjønner selv jeg at man ligger lavt altså. Personlig ville jeg gått en omvei i en slik situasjon.

Jeg har forresten representert human-etisk i møte angående gravferdslova og mere til i regi av kirkelig fellesråd, så jeg er ikke helt fjern altså. Men jeg synes det er interessant å høre ulike meninger her i tråden.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 17:16   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Synes det kommer an på både type løping og type gravlund.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no