Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-21, 21:42   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Fjorland med masse saus. Det er alltid maser saus med fjorland jeg spiser. (fast middag 2-3 ganger i uka de to første mnd i året, kjent som overtidsmat på jobb) men saus ja. Så de potetene vet jeg ikke hva de smaker. Det aller meste av smaken i fjorland ligger jo i sausen så jeg knekker dem i den

Det gjør jeg jo egentlig alltid når jeg spiser potet og saus.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 21:48   #42
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Fjorland med masse saus. Det er alltid maser saus med fjorland jeg spiser. (fast middag 2-3 ganger i uka de to første mnd i året, kjent som overtidsmat på jobb) men saus ja. Så de potetene vet jeg ikke hva de smaker. Det aller meste av smaken i fjorland ligger jo i sausen så jeg knekker dem i den

Det gjør jeg jo egentlig alltid når jeg spiser potet og saus.

Fjordland, Malama. Fjordland!

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 21:49   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Fjordland, Malama. Fjordland!

Jaaaaa. Fjordland, tenk om bare telefonen min hadde skjønt det av seg selv. Tror jeg skrev det feil en gang også lagret den det. Må få slettet det fra ordboka.

Vel, jeg bare spiser det jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 21:51   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Nå står jeg å spiser kald kokt potet og det er deres feil : knegg:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 22:12   #45
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.546
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Å herregud, vi er flere som har bodd på et utrolig kjipt hotell i Bodrum!

Mandarin!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 23:07   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Mandarin!

Å nei, ikke noe så flott her. Vi bodde på Hotel Romantik, som ble degradert fra tre til to stjerner etter vi hadde klaget nok...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:10   #47
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.546
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Å nei, ikke noe så flott her. Vi bodde på Hotel Romantik, som ble degradert fra tre til to stjerner etter vi hadde klaget nok...

Huffda... Nei, vårt hotell var i utgangspunktet et skikkelig bra hotell, men mye av maten var crap, altså. Sporer helt av, men på det første rommet vi fikk var det blod i senga og masse urin på og rundt doen. (Ble så oppgradert). Og nøkkelkortet funka ALDRI når vi skulle inn på rommet, så vi kunne vente 1,5 time for at de måtte finne en vaktmester som kunne bytte batteri på låsen eller åpne for oss. Hver. Dag.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:40   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Huff.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:42   #49
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Jeg spiser gjerne kalde kokte poteter i salat eller noe. Ellers bruker jeg de stort sett til lungemos.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 10:32   #50
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

I hine hårde dager spiste jeg av og til poteter som var vakumerte ("sous vide"?), det er noe som skjer med potetene altså.
"Ferske" er best, ellers må det bli steking eller mosing, med masse ekstrasmak.
NB, egentlig glad i poteter.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 10:47   #51
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Restepoteter legger vi rett og slett opp til, fordi vi synes det er kjekt å ha kokte poteter. Varmes i mikro med litt meierismør og en god runde grillkrydder etterpå for fastfood, stekt i skiver til alt mulig eller bare med et speilegg eller to eller tomatbønner, ovsbakt form av noe slag med eggestand og ost (kombinert med andre rester eller med nye grønnsaker).

Så kan man ha gøye sauser til, aioli, bernaise, hollandaise eller litt sånn bakt potet-tilbehør - mais, skinke, ost eller hva man har.

Spørs kanskje litt på potetsorten, også. Vi bruker mye mandelpoteter. Går fort å koke, og akkurat nå ganske billig endel steder.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 11:26   #52
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Vår favoritt når vi har tid er gnocci i tomatsaus.
https://www.aperitif.no/oppskrifter/...-gnocchi/34636

Smashed potatoes er enklere, det var Coop Mega oppskrift, men finner den ikke.
https://www.camillapihl.no/2017/07/0...shed-potatoes/

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 14:02   #53
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Det har aldri falt meg inn å kaste bort ferdigkokt potet på oppvarming, når det er så godt å bruke til steking, fritering eller mos. For eksempel er egg og bacon servert med potetskiver sprøstekt i baconfettet veldig godt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 14:19   #54
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Vi er fire stk i huset. Tre av oss fikser ikke oppvarmet potet dagen etter. Den fjerde kjenner ingen forskjell. Jeg pleier å kaste poteter til overs. Har blitt god på å beregne da. Så det blir kanskje en halv eller hel til overs.

Men nå skal jeg teste ut stekte poteter til lunsj en dag.

Svigerinna mi var her i jula, og hun fortalte at sånne veikropoteter er noe av det beste hun vet. Som jo smaker akkurat som oppvarmet potet. De får de sikkert ferdig skrelt og kokt. Type Fjordland style.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 18:38   #55
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg hvordan jeg kan like oppvarmede poteter!

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg lette etter kræsja poteter, men fant ikke oppskriften jeg lette etter. Men jeg fant indiske crunchpoteter - det ligner litt, og høres godt ut! (...)

Tusen takk for tips. I går kokte jeg noen poteter bare for å prøve oppskriften din, tilpasset det jeg har av krydder. Der fikk jeg en favoritt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no