Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-16, 21:33   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serieanbefaling: Skam

Etter å ha lest omtalen i Natt&Dag brukte jeg lørdagen på å binge første sesong av NRKs ungdomsserie Skam. Jeg er åpenbart ikke i målgruppen, men jeg syns likevel den er fascinerende. Ikke minst fordi jeg i stor grad kjenner meg igjen i noen problemstillingene som presenteres i serien, samtidig som det gir et innblikk i hvilke utfordringer som dagens ungdom må forholde seg til, som jeg var lykkelig forskånet for. (Screenshot av puppebilde sendt av 15-åring på Snap?! Spredning av rykter på fellessider. ) Jeg tenker at det kanskje også gjør meg litt bedre rustet til å skjønne hvilken virkelighet barna mine etter hvert skal måtte forholde seg til.

De siste dagene har jeg fulgt med på hvordan serien er ment å vises, gjennom små videosnutter, chattlogger, SMS-utvekslinger og insta-bilder. Det er en annen måte å oppleve en serie på, og egentlig er det ganske interessant. Selv om jeg, som den gæmlisen jeg er, forstatt foretrekker å kunne binge seriene mine.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 21:55   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Som mor til en 11-åring som tar syvmilssteg inn i puberteten og som drømmer om å bli bloggdronning, så prøver jeg å orientere meg litt i tenåringsverdenen. Takk for påminnelse om at dette er en serie jeg bør se.

Jeg binger også. Jeg har tross alt passert 40.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 22:01   #3
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.214
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg har sett alle episodene som er lagt ut så langt. Jeg liker den, men er samtidig vettskremt. *har 13,5-åring*

Hvordan finner jeg små videosnutter, chattlogger, SMS-utvekslinger og insta-bilder?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 22:06   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg har lagt ut link til Skam-bloggen. Bare scroll nedover, så finner du mye. Hvis du går inn på profilene til de enkelte som er med i serien, linker de til Instakontoene til de forskjellige rollepersonene. Der ligger det noe mer ute, sikkert som små Easter Eggs.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 22:27   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Ja, veldig bra serie.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 23:25   #6
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Som mor til en jente som er ett år yngre enn ungdommene i Skam skal være, traff serien meg veldig. Jeg slukte alle episodene på kort tid, sterkt fascinert, og følte etterpå at jeg hadde fått et verdifullt innblikk i min datters verden. Dette var i januar, før serien ble kjent for andre enn den umiddelbare målgruppen, og datteren min syntes åpenbart jeg ikke var riktig vel bevart som i en alder av noen og førti brukte tid på det hun oppfattet som hennes greie.

Men først og fremst er serien utrolig underholdende, og man har alle vært ung en gang. Selv om tidene forandrer seg, er det enkelte ting som forblir det samme, uansett generasjon.

Anbefales på det varmeste!

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 23:48   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Åsa fra Jul i Svingen jo!

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 08-03-16, 23:53   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Nydelig serie. Kuer har jo vært kalv. Unge lovende-serien minus 10 år.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå  
Gammel 09-03-16, 06:38   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Takk for tips. Har en ganske fersk trettenåring som drømmer om å bli youtuber, og som har kjøpt videokamera for bursdagspengene. OG som har fått seg *gulp* kjæreste! (En veldig hyggelig fyr, som syns det var kjempekoselig å spise pizza og spille den forsvunnede diamant med kjæresten og lillebroren hennes. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 09-03-16, 10:32   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Stor humor å scrolle gjennom bloggen på bussen mens jeg hører på videregåendejentene som sitter bak meg. Stereo!

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 09-03-16, 10:35   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg er sjeleglad jeg ikke er 18 år i dag.

Noen av snuppa sine venninner legger hyppig ut klinebilder av seg selv og diverse kavalerer nå, jeg er egentlig for å la dem prøve og feile på så mangt, men jeg håper ikke jenta vår begynner med dette. Det er ikke alt som er like stas å ha liggende på internettet om noen år.

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 09-03-16, 14:12   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Det heter ikke klining, det heter "hooking".

Det er dessuten interessant at det er ungdommer som sier til foreldrene sine at serien ikke stemmer med virkeligheten. Joda, det kan godt hende dette er ganske karikert, men jeg kjenner meg såpass igjen i en del av problemstillingene at jeg tenker at det nok er nærmere sannheten enn hva mange ungdommer er komfortable med at foreldrene vet.

Og hvilken type mor driver og reiser bort uker i slengen med en 16-åring i hus. Har hun aldri vært 16 selv?

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 09-03-16, 20:02   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.107
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Takk for tips, jeg så litt av sesong 1 og denne vil unge få med meg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 12:55   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Herlighet. Dette er jo sånt man blir helt hekta på. Nå har jeg fått med meg alle de siste oppdateringene kun få timer etter at de har blitt lagt ut.

Og det at man ser filmsnutter, imessangerdialog og instagramupdates om hverandre er jo fryktelig i tidsånden.


Samtidig er jeg vettskremt. Jeg ser at det er jenter født 04 og 05 som kommenterer på nettsiden. Jeg føler overhodet ikke for at min 05-modell skal se dette nå. Og hun er av de som er relativt framifrå. Hun trenger ikke innsikt i at dette er verden for henne om 4-6 år. Eller er det virkelig det? :runforthehills:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:01   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Hekta, ja. Dette er en skikkelig gulity pleasure greie, altså. Nesten så jeg er enige med fjortisene om at det er sjikkeli teit at de ikke oppdaterte noe i går.

Jeg håpehåpehåper 05eren ikke oppdager serien, for da oppdager 08eren den, og da har vi det gående. Hun er troendes til å snike seg til å se episoder på iPaden hvis jeg nekter henne å se den. Og den er VIRKELIG ikke noe for henne.

Jeg merker at jeg nok har en litt foreldreaktig tilnærming til hele serie, typ: Hvor er de voksne, og hvordan kan de la en 16-åring bo alene i kollektiv i sentrum av Oslo? Og drikker disse 16-åringene HVER helg?! :skingrestemme: Dessuten er jeg mer interessert i å vite om oppvekstvilkårene til disse barna, snakker vi omsorgssvikt her, mon tro? Burde barnevernet vært koblet inn? Og hva med disse langerne, burde ikke de vært buret inne? :knirk:

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:03   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg tenkte å introdusere min nestentrettenåring for den.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:06   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Det er ikke 05ern jeg er mest bekymret for, altså. Det er hun minste.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:07   #18
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Nå har jeg skjønt at man ikke bruker alder, man bruker fødselsår. :åppdatert:

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:14   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

06'ern min har sikkert sett alt allerede. Han er noe mer utforskende.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 14-03-16, 13:24   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg tør ikke engang å spørre om min 05-er har sett den. For om hun ikke har det, så begynner hun garantert.

Det er vel strengt talt ikke omsorgssvikt å la vgs-elever bo for seg selv. I enkelte deler av landet er det rett og slett ikke noe alternativ hvis de vil gå på skole.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no