Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kildesortering

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-15, 14:04   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Kildesortering

Kildesorterer dere?

Vi har vært på besøk hos min pappa og familien på østlandet og hver gang er jeg så imponert over st østlandet har det så innbarka dette med kildesortering. Slik er det ikke her på Vestlandet. Jeg tror østlandet har virkelig satset på miljø og gjør det veldig tilgjengelig for privatpersoner å sortere. Her i Bergen føler jeg vi må virkelig lete for å finne info om sortering. Her sorterer vi papp og restavfall.(og forhåpentligvis elektrisk og batterier). Min far og de sorterer, papp, mat, metall, rest, og plast og mye annet.
Jeg vet lite om sortering og lurer på om noen kan lære meg.
Jeg har til og med en kompostbeholder i Hagen som er ubrukt.

Hvilke type beholdere har dere og hvordan er rutinene?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:09   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering.

Renoveringsordningen vi har gjør det enkelt å sortere plast, mat og papir/papp siden vi har egne kasser til det pr. husstand. Jeg sorterer i tillegg noe glass, men kunne vært bedre på metall.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:10   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering.

Jeg bor i Trøndelag. Vi sorterer plast, papir, mat og restavfall i dunker ved veien. Og så sorterer vi batterier, glass og metall, og elektriske artikler.
Egentlig sorterer vi alt. Drar på gjenvinningsstasjonen og sorterer der også når vi tømmer hengerfeste. Men da blir det ofte en sekk restavfall med litt blandet også ser jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:11   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering.

Vi tømmer hengeren altså. Ikke hengerfestet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:13   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.869
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering.

Ja, vi kildesorterer. Matavfall legges i egne grønne poser i en liten matavfallsbøtte alle har fått utdelt og restavfall for seg, men begge deler går i samme dunk ute. Så har vi også egen dunk for papir og en rød boks til farlig avfall (kan leveres til miljøbil som kjører rundt to ganger i året, evt levere selv på gjenvinningsstasjon). Plast legges i restavfall, det sorteres ut av maskiner. Glass og metall samler vi i en plastboks i boden og tømmer i containere ment for dette som står rundt omkring, den nærmeste er vel 2 minutters gange fra oss. Så det hele er i grunnen ganske lettvint.-

Det er rart dette er så forskjellig fra kommune til kommune. Her begynte de med sortering av matavfall først i fjor. Vi har også familie på vestlandet, og de sorterer alt akkurat som vi og har gjort det i årevis.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:19   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Jeg bor og i Trøndelag - men ikke i samme fylke som Mjau. Vi har dunker for restavfall papp/papir og plast i tilknytning til huset. Glass sorteres, men må kjøres til renovasjonspunkt.

Vi bor i by, så matavfall går i restavfall. Jeg vet at flere kommuner har egen dunk for matavfall, men det er mer "på landet" enn Trondheim.

Metall skal vel også gå i egen burk - men der synder jeg...

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:27   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

Jeg bor i nabokommunen din og vi sorterer pappa, plast, mat, rest som alle i kommunen. Vi sorterer også glass og metall selv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:33   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Bor i Bergen. Sorterer papp, plast, metall og rest. Metall må vi selv levere, samme gjelder elektrisk (og batterier), på lik linje med glass.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:33   #9
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Kildesortering

Vi bor på det sentrale østlandet. Her sorterer vi plast, restavfall og matavfall i hver sin beholder under vasken. Papir i en kurv. Ute bak huset er det felles søppelhus for sameiet med store beholdere for hver av de overnevnte. I tillegg er det en beholder for spesialavfall.
Synes kommunen har gjort det enkelt for oss å sortere søppel.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:45   #10
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kildesortering

Eg bur på Vestlandet, og sorterar det same som faren din. Det er dei ulike renovasjonsselskapa som avgjer kva som skal sorterast og korleis det skal gjerast, ikkje kva slags side av fjella du bur på. Renovasjonsselskapet vårt krev svært mykje sortering, selskapet nabokommunane har er ikkje i nærleiken ein gong.

Her blir papp/papir, plast, rest og biologisk henta, metall, glas og brukte, fine kle blir levert i containarar som er plassert utover i heile kommunen. Klelevering er eit samarbeid mellom UFF og renovasjonsselskapet.


Sist redigert av Olvina : 02-03-15 kl 14:52.
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:50   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kildesortering

Plast for seg, papir for seg, matavfall for seg, restavfall for seg. Og så skal vel glass og metall samlast opp og leverast på returstasjoner, men der svikter det litt. Er nabokommunen til Bergen.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:52   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Østlandsby. Sorterer matavfall, restavfall, papir og plast hjemme (dvs. det hentes hjemme). Sorterer batterier, Nespressokapsler, glass og metall ellers, dvs. vi tar det med oss og kaster utenfor hjemmet. Og selvsagt elektriske artikler osv.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 14:58   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kildesortering

Bor på østlandet. Pappan min er veldig opptatt av kildesortering, vi bor i rekkehus og siden han bor i det ene er det store dunker utenfor til alt.

Sorterer plast, papp, papir, melkekartonger, batterier, lyspærer, metall/glass, og mat hver for seg Og klær leverer vi

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 15:16   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kildesortering

Sørlandet.

Her sorteres matavfall, restavfall og papir hjemme (dvs. det hentes hjemme). I tillegg sorterer jeg batterier, Nespressokapsler, glass, metall og plast. Tar det med meg og kaster i egnede beholdere. Det er lett å finne beholdere for de ulike typene avfall her. Står utenfor så og si alle dagligvarebutikker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 15:21   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

Vi har tre dunker; mat, papir og restavfall. Vi sorterer papir og restavfall, vi har foreløpig et kjøkken (og hus) som ikke egner seg overhode for sortering av matavfall - vi får mus/bananfluer ++ med én gang og har måttet velge det bort inntil vi får nytt kjøkken på plass.

I tillegg blir vi oppfordret til å sortere ut glass og metall etc. Det gjør vi så langt det er mulig, har stasjon for glass og metall "rett over veien".

Som millact er vi bosatt sentralt på Sørlandet, men det vet du jo.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 15:30   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kildesortering

Bor i Nord-Norge. Sorterer papir/papp, mat, rest, plast og metall/glass hjemme og har miljøtorg lett tilgjengelig omtrent midt i byen for "alt annet" - f.eks. metall, småelektrisk, maling osv.

Kommunen min var tidlig ute med kildesortering, så da jeg bodde to år på Østlandet (Eidsvoll og Oslo) hadde jeg helt motsatt inntrykk fra det du har nå og syntes de var kommet veldig kort. Dette var i 98-00 da, så jeg vil tro de har kommet lengre nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 15:58   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kildesortering

Bor i Sandnes, og her sorteres restavfall, biologisk, papir, og nå har vi også fått sekker til plast. Tror det skal være røde bokser til batterier og annet farlig avfall også, men vi har ikke en sånn.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 16:50   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Bor nord i Østlandet, vi sorterer papir og nytt av året er plast.
Matavfall går til hønene, men det er veldig lokal ordning

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 16:55   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Vi sorterer mat, rest, plast, glass og metall, papir, batterier. I vår vei har felles dunker, og mat er noen ganger full. Så rest og mat blandes litt hos oss i perioder. Jeg gidder heller ikke stå og vaske og tørke plastemballasje som det har vært kjøtt, fisk eller annet som lukter i, så det mest grisete går i restavfall. Dette sorteringssystemet har vi hatt her i veldig mange år, kanskje 15-20.

Jeg har også hatt motsatt inntrykk, ikke mange år siden jeg var hos noen i Oslo der eneste som ble sortert ut var papir.


Sist redigert av Filifjonka : 02-03-15 kl 18:47.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-15, 17:08   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.979
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Ja, vi kildesorterer. Bor i Oslo.

Matavfall, plast, papir, glass/metall, småelektrisk og resten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 02-03-15 kl 17:24.
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no